Actueel

Terwijl anderen sluiten, opent Van Dal mannenmode 6 (!) nieuwe winkels: wat is hun geheim?

 
Ger Segeren, de eigenaar van Van Dal mannenmode. Foto: Van Dal Ger Segeren, de eigenaar van Van Dal mannenmode. Foto: Van Dal
Ger Segeren, de eigenaar van Van Dal mannenmode. Foto: Van Dal
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Terwijl de retailsector zich steeds vaker richt op online verkoop en de nodige winkels failliet gaan, vaart Van Dal mannenmode een geheel andere koers. Het bedrijf opent juist zes (!) nieuwe fysieke winkels, op locaties waar voorheen Adam Brandstore gevestigd was. Directeur Ger Segeren legt uit waarom deze beslissing uitgerekend nu wordt genomen.

Lees verder onder de advertentie

„Ja, we openen zes nieuwe winkels”, zegt Ger Segeren tegen De Ondernemer. In zijn stem klinkt trotsheid. De overname van de panden van het failliete Adam Brandstore is namelijk volgens hem een slimme zet om het bereik van Van Dal te vergroten. „De doelgroep van Adam sluit goed aan bij die van ons. Op de locaties waar we nu uitbreiden, was er al een gevestigde herenmodewinkel. Dat biedt ons direct een voordeel, omdat de loop er al is. We hoeven niet vanaf nul te beginnen.”

„Het feit dat er al een herenmodezaak gevestigd was, zorgt ervoor dat de locatie al bekend is bij onze doelgroep. Er zit al een bepaald winkelritme in dat centrum of winkelgebied. Als we bijvoorbeeld een pand hadden overgenomen waar voorheen een bloemenwinkel in zat, zouden we die hele klantenstroom opnieuw moeten opbouwen. Dat kost veel meer tijd en moeite. Een bestaande herenmodezaak overnemen zorgt voor een vliegende start.”

Personeel heeft de leeftijd van de doelgroep

Een ander belangrijk aspect van Van Dal is de bewuste keuze voor personeel dat qua leeftijd dicht bij de doelgroep staat. „Ons winkelpersoneel is gemiddeld boven de vijftig”, zegt Segeren. „Dat is natuurlijk geen toeval. We zoeken mensen die echt passen bij onze filosofie en onze klanten begrijpen. De vijftigplusman voelt zich beter geholpen door iemand die zijn leefwereld begrijpt, die dezelfde referentiekaders heeft.”

Lees verder onder de advertentie

Personeel dat graag voor een ander wil zorgen. Dat is waar onze klanten voor terugkomen

Ger Segeren Directeur Van Dal mannenmode

„Dit betekent niet dat we jongeren uitsluiten”, zegt hij er uitdrukkelijk bij. „Maar we kiezen bewust voor personeel dat de tijd neemt, dat service en aandacht vooropstelt. Personeel dat graag voor een ander wil zorgen. Dat is waar onze klanten voor terugkomen. Die persoonlijke benadering zorgt ervoor dat wij een sterke binding met onze klant opbouwen, iets wat je online ook niet kunt evenaren.”

Service en kwaliteit van Van Dal

Van Dal mannenmode heeft in de loop der jaren vele veranderingen in de retailsector doorgemaakt. Deze ervaring speelt een cruciale rol in de huidige strategie van het bedrijf. „In 73 jaar hebben we veel geleerd, vooral dat klantgerichtheid en consistentie essentieel zijn. Wij kunnen niet concurreren op prijs met giganten als H&M of Zara, maar dat hoeft ook niet. Wij onderscheiden ons door persoonlijke service én kwaliteit van de kleding”, zegt Segeren.

Segeren vertelt dat er nog twee andere Adam-winkels waren die hij graag had willen overnemen, maar waarvan de huurvoorwaarden niet aansloten bij het exploitatiemodel van Van Dal. „Ik wil op een gezonde manier groeien, zonder overhaaste beslissingen te nemen. Die locaties waren simpelweg te duur, en dan moet je de keuze maken om af te zien van de overname, hoe graag je het ook wilt.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Modeondernemer Ger Segeren (Van Dal mannenmode) zoekt uitdaging in de winkelstraat

Segeren is zich bewust van de risico’s die deze uitbreiding met zich meebrengt. „We groeien stap voor stap, het is belangrijk dat we een gezonde groei realiseren. We willen niet eindigen in het verkeerde rijtje van failliete ketens. Daarom maken we bewuste keuzes en blijven we dicht bij onze kernwaarden.”

50+’er voelt zich jonger en actiever

Waar Van Dal zich in probeert te onderscheiden van de concurrentie is niet alleen de persoonlijke benadering, maar ook de manier waarop het bedrijf inspeelt op de veranderende wensen van de doelgroep. „Onze klanten kleden zich tegenwoordig jonger en sportiever dan tien jaar geleden. We moeten mee blijven bewegen met deze veranderingen, zonder onze kernwaarden uit het oog te verliezen. Comfort en kwaliteit blijven altijd voorop staan, maar we zien dat onze klanten zich jonger en actiever voelen, en daar spelen we op in.”

Lees verder onder de advertentie

Toekomst van Van Dal herenmode

Met de overname van de zes Adam-winkels groeit het aantal Van Dal vestigingen naar 47, verspreid over heel Nederland. „Dit is een mooie stap, maar we zijn nog niet klaar”, zegt Segeren ambitieus. „Er is nog voldoende ruimte om ons netwerk uit te breiden, vooral in de Randstad en Noord-Holland. Maar we doen dit stap voor stap. Eerst zorgen we ervoor dat deze nieuwe winkels succesvol worden, dan kijken we verder.”

Segeren kijkt met vertrouwen naar de toekomst. „Wij geloven sterk in de kracht van fysieke winkels, vooral voor onze doelgroep. Door trouw te blijven aan onze waarden en door te investeren in ons personeel en onze klanten, kunnen we ook in deze moeilijke tijden succesvol zijn. Mijn advies aan collega-ondernemers? Blijf dicht bij je kernwaarden en investeer in wat jouw bedrijf echt onderscheidt. Wij geloven ook in onze aanpak. En dat vertrouwen zorgt ervoor dat wij ook in moeilijke tijden succesvol kunnen zijn.”

Lees verder onder de advertentie