Gerard Cohen Tervaert en Carlo Cheung, in 2003 studenten aan de RUG in Groningen, smeedden ruim 20 jaar geleden een band voor het leven. Gerard richtte zich na zijn studie wiskunde op het ondernemerschap, terwijl Carlo na afronding van zijn studie geneeskunde via een omweg aan de slag ging als medisch adviseur. Naast hun werk wilden de twee allebei iets nuttigs doen voor de medemens. Dat werd Beep for Help.
De zorgmarkt is al jaren aan verandering onderhevig: van veranderende wet- en regelgeving tot vergrijzing en arbeidsmarktkrapte. Ook mensen die niet-medische ondersteuning nodig hebben, komen er bekaaid van af. Dat ondervond ook Gerard: ,,Na een heupoperatie werd mijn moeder ontslagen uit het ziekenhuis. Ze had nog wel hulp aan huis nodig. Alleen was er geen thuiszorgorganisatie die haar kon helpen, omdat alles vol zat. Een transferverpleegkundige heeft 37 thuiszorgorganisaties opgebeld en er was pas drie weken na haar ontslag plek. Dat leek mij niet efficiënt en daar wilde ik iets aan doen.”
App laten bouwen voor niet-medische zorg
Het kostte Gerard weinig moeite om zijn twee vrienden te overtuigen. ,,Gerard had eerst het idee besproken met een goede vriend van ons, Roderick Ferrari. We hebben in 2019 het concept besproken en waren het al gauw met elkaar eens. Vooral omdat we zagen dat mantelzorgers overwerkt waren. De rollen waren snel verdeeld: Gerard heeft technische kennis, Roderick kan lobbyen en ik heb een medische achtergrond”, vertelt Carlo.
,,We wilden de sprong wagen om een app te laten bouwen voor niet-medische zorg – in eerste instantie gericht op ouderen. Gerard heeft het merendeel van de onderneming gefinancierd uit zijn eigen onderneming en ik heb het aangevuld.” In 2022 besloot Roderick om uit het bedrijf te stappen, omdat hij de werkzaamheden niet langer kon combineren met zijn fulltime baan.
Mensen krijgen nu direct hulp wanneer ze dit nodig hebben. En dat was broodnodig, omdat binnen de markt het vrij veel tijd kost voordat mensen de juiste ondersteuning krijgen
Organisatie zonder winstoogmerk
Het is een eenvoudig concept: Beep for Help is een toegankelijke en veilige app waarbij de helper wordt gekoppeld aan een hulpvrager. Mensen kunnen zich gratis registreren waarna direct een hulpvraag kan worden ingediend, ook wel ‘op beepen’. Zonder indicaties en wachttijden bepaalt de hulpvrager, wanneer de hulpverlener – ofwel superhelper - langs kan komen. Uiteenlopende hulpvragen komen binnen. Dit kan variëren van klusjes in en rondom het huis: boodschappen halen of ramen lappen tot het begeleiden van een ziekenhuisafspraak.
Mensen zelf de regie in handen geven over wanneer én hoe ze geholpen worden is ons doel, benadrukt Carlo: ,,Mensen krijgen nu direct hulp wanneer ze dit nodig hebben. En dat was broodnodig, omdat binnen de markt het vrij veel tijd kost voordat mensen de juiste ondersteuning krijgen. Vaak moeten ze eerst een intakegesprek doen om te kijken of er een match is en komen dan terecht op een wachtlijst, terwijl ze juist binnen korte tijd hulp nodig hebben.”
Klanten betalen starttarief en daarna bedrag per minuut
Beep for Help is een BV zonder winstoogmerk. Klanten betalen een starttarief en daarna een bedrag per minuut. Beep for Help geeft een schatting van hoe lang het gaat duren, bijvoorbeeld 120 minuten, maar als een superhelper na 90 minuten klaar is dan betaal je alleen voor de verstreken tijd. ,,We hebben de laatste twee jaar het tarief niet verhoogd terwijl we natuurlijk wel de invloed voelden van de inflatie”, stelt Carlo. 90 procent van het tarief gaat rechtstreeks naar de superhelpers en 10 procent is bestemd voor de overige kosten van het bedrijf, zoals personeelskosten van het hoofdkantoor en hulpmiddelen zoals elektrische fietsen voor superhelpers. Dit kan in de toekomst wel veranderen geven de twee ondernemers aan.
Lees ook: Met een app oogje in het zeil houden bij ouderen
Samen kom je ver
Om de bedrijfsprocessen in goede banen te leiden schakelden de ondernemers een HR-expert en een personal assistent in. ,,Een oud-collega van mijn zus bij de Nederlandsche Bank, Margreth van Kuijl, had jarenlange HR-ervaring en was net voor zichzelf begonnen”, zegt Gerard. ,,Margreth heeft ons tijdens de start volledig begeleid. Daarna hebben we meer structuur in de organisatie gebouwd en zijn we op zoek gegaan naar specialisten met betrekking tot de klantenservice, marketing en businessdevelopment.”
Om gemotiveerde ‘beepers’ te vinden wierp offline marketing zijn vruchten af, meent Carlo. Medewerkers voor het hoofkantoor werden via de traditionele manier geworven via wervingscampagnes. ,,Wij zijn vrijwel meteen gestart met een kantoor in Amsterdam. In de eerste maanden focusten we voornamelijk op wijkkrantjes en abri’s in Amsterdam-Zuid. Ook namen we contact op met buurteams, medici en paramedici. Met een keer per week een aanvraag waren we al blij.”
Als oprichters zijn we niet elke dag aanwezig. Omdat we ondernemen naast ons werk hebben we veel taken uit handen gegeven
Superhelpers
Sinds april 2022 begon het balletje te rollen. Het oorspronkelijke idee was om zeven dagen per week hulp te bieden, maar door de arbeidsmarktkrapte moesten de ondernemers concessies doen, geeft Gerard aan. ,,Onze superhelpers zijn vijf dagen per week beschikbaar van 09.00 tot 18.00 uur. Wij wilden eerst kijken of er animo was voor het concept. Wellicht kunnen we op een later moment de uren uitbreiden.”
Er zijn verschillende soorten superhelpers: mensen die naast hun fulltime baan een aantal uur in de week helpen, of fulltime aan de slag gaan tot zzp’ers die een maatschappelijke bijdrage willen leveren. Superhelpers die zich aansluiten lopen de eerste drie keer mee met een andere helper om te zien hoe het proces werkt. Daarnaast biedt het bedrijf korte interne trainingen aan zoals een reanimatiecursus.
Momenteel zijn er zestien superhelpers in dienst, zegt Carlo: ,,Als oprichters zijn we niet elke dag aanwezig. Omdat we ondernemen naast ons werk hebben we veel taken uit handen gegeven. We hebben in het begin bewust gekozen voor een horizontale structuur voor het bedrijf, omdat het uiteindelijk meer creativiteit zou opleveren. En dat heeft voor ons goed uitgepakt.”
Inmiddels is er binnen het bedrijf een solide bedrijfsstructuur ontstaan met een klantenservice, business development en een marketingafdeling. Carlo: ,,In de opstartfase werkten superhelpers ook mee aan de ontwikkeling van het bedrijf. Door de toename van het aantal hulpvragen komen helpers daar niet meer aan toe. Dat is de reden om de nieuwe structuur aan te houden.”
Elke dag moet je de balans bewaken tussen werk en privé. Zeker omdat ik nu vader ben van twee kleine kinderen.
Groeimomenten
Ondernemers moeten constant schakelen om hun doelen te behalen en bij te sturen. Dat ondervond ook Gerard: ,,Ondanks mijn eerdere ervaringen werd ik met het feit geconfronteerd dat ondernemen meer tijd kost dan ik had gedacht. Ook dacht ik te vaak dat ik dingen zelf zou kunnen doen. Achteraf gezien had ik om meer hulp kunnen vragen. Het mooie is dat we nu een samenwerkingsverband hebben met de Amsterdamse zorgorganisatie Cordaan. Zij bieden ook niet-medische zorg aan. Tijdens drukte kunnen ze mensen naar ons doorverwijzen als ze bijvoorbeeld een ziekmelding hebben en er toch iemand geholpen moet worden. Wij kunnen vrijwel meteen inspringen.”
Carlo steekt naast zijn fulltime baan bijna al zijn tijd in Beep for Help. Als ondernemer merkt hij hoe belangrijk het is om zijn grenzen te bewaken. ,,Elke dag moet je de balans bewaken tussen werk en privé. Zeker omdat ik nu vader ben van twee kleine kinderen. Ik vraag me dan ook vaak af hoe andere ondernemers dat doen: fulltime werken en een bedrijf ernaast. Hoe gaan ze daarmee om? Hoe houden ze privé en zakelijk gescheiden? En hoe hou je je tijd vrij?”
Ambitie van de twee ondernemers
De komende drie tot vijf jaar willen de oprichters het concept uitbreiden. Inmiddels zijn de superhelpers binnen heel Amsterdam beschikbaar, maar als ze aanvragen krijgen uit IJmuiden dan nemen ze dat ook aan. Schaalbaarheid heeft de prioriteit. Gerard: ,,Ons doel is om binnen vijf jaar deze dienst in heel Nederland aan te bieden en break-even te draaien. We willen iedereen in Nederland helpen tegen een redelijk tarief.”
Carlo voegt toe: ,,Op dit moment hebben we een 73-jarige gepensioneerde advocaat die ons team versterkt. Hij vindt het leuk om een aantal klusjes aan huis per week te doen en hij kan mensen helpen. Dat kan onze insteek in de krimpgebieden zijn: misschien zijn er meer gepensioneerden die dit willen oppakken. Daar liggen kansen. Uiteraard maken we graag gebruik van meerdere mogelijkheden.”
Lees ook: Dankzij deze ondernemers kunnen ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen