CoolCat-nieuwe-stijl richt zich met name op kleding voor kinderen van 4 tot 10 jaar. Fysieke winkels komen er niet meer, althans voorlopig niet. De veertien opengebleven winkels van CoolCat sluiten ergens deze maand.
De herstart van CoolCat voelt als 'het reanimeren van zijn kindje', vertelt Kahn, die ook ketens als America Today, MS Mode en Sapph oprichtte. ,,Het was er eerder dan mijn kinderen. Op 1 november is het precies veertig jaar geleden dat ik en mijn ex-vrouw onze eerste winkel openden."
Stoer en sexy
Nu slaagt een reanimatiepoging niet altijd, maar de ondernemer is vol goede moed. Saillant detail: CoolCat werd overgenomen door Retail Beheer, grotendeels in handen van de familie Kahn. Zijn tweeling Joshua en Jonathan (35) en dochter Joëlle (27) hebben er de leiding. Kahn zegt alleen actief te zijn als adviseur, maar elk kledingstuk uit de nieuwe collectie is door zijn handen gegaan. ,,De kledingstukken moeten stoer en sexy zijn, maar niet ordinair of plat. Het luistert allemaal heel nauw," vertelt hij in het AD.
Lees ook: Van Blokker tot Sissy-Boy: dit zijn de recente faillissementen en overnames
'Ik heb online onderschat'
Wat is het verschil met het 'oude' CoolCat? ,,We doen nu alleen nog kinderkleding. Dat heeft het altijd goed gedaan. We hebben een heel klein team en geen winkels. Het voelt als een start-up, flexibel en snel. Als we met online een kwart van de omzet van het verleden behalen, zijn we al winstgevend.'
Retaildeskundigen zeggen dat u te lang vasthield aan winkels en te weinig investeerde in online. ,,Dat is zeer waar. Ik heb online onderschat."
Er wordt gezegd dat u slim uw failliete bedrijf aan uw kinderen overdroeg, waardoor u af was van hoge personeelskosten en de huurcontracten. ,,Dat is pure bullshit. Ik heb forse verliezen geleden."
Waar is het misgegaan? ,,Ik ben druk geweest met mijn gezondheid. Ik was veel op afstand en had te weinig focus op retail. Ik vertrouwde het werk toe aan mensen die het niet bleken te kunnen. Ze hadden daarnaast met lastige marktomstandigheden te maken."
U doelt op een extreem warme zomer van 2018? ,,Er speelden meer zaken. Een desastreus parkeerbeleid, over- bewinkeling en vergeet winkels als Primark niet. Ze zijn door het vastgoed binnengehaald als het paard van Troje. De winkels verkopen met extreem lage marges troep."
Wanneer komt het moment dat u zich echt terugtrekt en het bedrijf aan de kinderen overlaat? ,,Ik treed per 1 januari 2021 af als voorzitter van de groep. Ik ben dan 68,5 jaar. Dan wordt het ook wel tijd om over te dragen."
Is er kans dat er toch nog fysieke winkels komen? ,,Ik geloof nog steeds in fysieke winkels, maar alleen in de grote Nederlandse en internationale steden en dan veel meer gericht op beleving."
Lees ook: Kledingwinkelketen CoolCat vraagt faillissement aan
Positionering CoolCat
,,Kahn verrast mij, dit is de man die ketens als America Today, MS Mode en Sapph oprichtte en heeft geprobeerd om V&D als merk online door te laten starten. Hoe is het mogelijk dat iemand met zoveel kennis en ervaring in de retailindustrie een uitspraak doet als 'dat hij het internet heeft onderschat'?", vraagt marcom-deskundige Thijs van Dijk zich af.
,,Bovendien, teveel op afstand zijn, te weinig focus hebben gehad op retail, het komt allesbehalve professioneel over, ook nu nog. En de trap na aan zijn medewerkers 'die het niet bleken te kunnen' en de kleding van concurrent Primark kwantificeren als troep is allesbehalve chique".
Van Dijk heeft zo zijn twijfels bij de positionering van het nieuwe CoolCat. ,,Een webshop voor kinderkleding met kledingstukken die stoer en sexy zijn. Een term als 'sexy' gebruiken, dat lijkt mij voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 10 jaar niet de juiste insteek. En om nog maar te zwijgen van de moordende concurrentie in dit segment. Online winkels als Zalando en Wehkamp hebben gewoon een flinke voorsprong."
Merknaam CoolCat
Het gebruiken van de merknaam CoolCat binnen Kahn's nieuwe webshop-initiatief vindt Van Dijk niet logisch. ,,Het doet afbreuk aan waar het merk ooit voor stond, het is een geforceerde manier om een merk in leven te houden, een merk dat is ingehaald door de tijd".
,,Dit nieuwe initiatief, deze soort van start-up zoals Kahn het zelf noemt, vraagt per direct om een frisse wind. Kahn zou niet pas in 2021 maar nu al ruimte moeten geven aan zijn kinderen of andere experts, anders vrees ik voor eenzelfde deceptie als bij de doorstart van V&D en MS Mode."
We doen nu alleen nog kinderkleding. Dat heeft het altijd goed gedaan. We hebben een heel klein team en geen winkels. Het voelt als een start-up, flexibel en snel. Als we met online een kwart van de omzet van het verleden behalen, zijn we al winstgevend
Ronald Kahn, CoolCat.nl