ActueelFamiliebedrijf

Dit familiebedrijf bestaat al honderd jaar: 'De toekomst brengt nog veel uitdagingen'

Pelger (rechts) en vader Willem de Jong. Foto: Fred Libochant/DCI media
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Eigenlijk bestaat het bedrijf, opgericht door Pieter de Jong in Krimpen aan den IJssel, al sinds begin 1900. ,,Van De Hoop hebben we het fysieke aankoopbewijs nog. Dat is de eerste bewijslast dat de rederij bestond, daarom houden we 1923 aan”, aldus operationeel directeur Pelger de Jong (35) in het AD.

,,Destijds was dat eerste schip enorm, maar vergeleken bij wat we nu in huis hebben is het haast een schoenendoos”, vervolgt hij. De Hoop was een schip van 200 ton. ,,Onze grootste duwbak is nu 5.500 ton en de sterkste duwboot kan 16.000 ton duwen. Dat is gigantisch, je kunt je haast niet voorstellen hoeveel pakken rijst dat zijn.”

Wie weet kunnen we straks vanaf kantoor met een joystick ploegen draaien

Commerciële opa

De huidige vloot bestaat uit duwboten, duwbakken, werkschepen en motorschepen. Hiermee verzorgt de rederij het transport van droge ladingen over de kanalen en rivieren van West-Europa. Zo worden onder andere cacaobonen, veevoer, tarwe, kunstmest, mineralen, zout, suiker, staalproducten en houtpellets verscheept. Daarnaast schiet De Jong andere schepen te hulp met transporten of wordt drijvende opslag van ladingen in de haven verzorgd.

Lees verder onder de advertentie

Heel andere diensten dan waar de rederij een eeuw geleden mee begon. ,,In het begin waren het korte trajecten. We hebben nog de dagboeken uit die tijd vol met die reizen. Aardappels vervoeren van Krimpen naar Gouda bijvoorbeeld.”

Lees ook: Utrechts initiatief versoepelt opvolgingstraject binnen familiebedrijf

Extra verdieping

Het zijn volgens De Jong zijn opa Piet en diens broer Jan die het bedrijf in de jaren zeventig naar een hoger plan tillen. ,,Mijn opa was heel commercieel. In die tijd ging handel nog gepaard met dinertjes, veel amicaler dan nu. Daar was hij erg goed in, terwijl zijn broer Jan heel goede schippers wist aan te nemen. Zo zorgde de een voor de schepen en de ander voor de lading.”

Lees verder onder de advertentie

De Jong zijn vader Willem de Jong (67) staat sinds de jaren tachtig aan het roer en is nog altijd algemeen directeur. In 1985 maakt het bedrijf de stap naar de duwvaart, met de aankoop van een eerste duwboot. De dienstverlening breidt zich daardoor uit met massabulk- en speciale transporten.

Rederij De Jong is door de jaren heen meerdere keren verhuisd: van nabij het Beursgebouw in Rotterdam naar de Rotterdamse Botlek om in 2021 te vertrekken naar Maassluis. ,,In de Botlek waren we uit ons jasje gegroeid én volledig ingebouwd. Toen we in Maassluis de kans kregen een kavel te kopen met uitzicht op het water, waren we direct enthousiast.”

Dit is een energie slurpende wereld. We moeten uitzoeken op welke manier we op het gebied van brandstof gaan verduurzamen

Met een joystick

Bovendien biedt het pand voldoende doorgroeimogelijkheden: ,,De fundamenten zijn zo gebouwd dat we er in de toekomst nog een verdieping op kunnen bouwen. Misschien gebeurt dat wel veel sneller dan gedacht: het team groeit razendsnel.''

Lees verder onder de advertentie

Volgens De Jong brengt de toekomst volop uitdagingen met zich mee: ,,Dit is een energie slurpende wereld. We moeten uitzoeken op welke manier we op het gebied van brandstof gaan verduurzamen”, legt hij uit. ,,Bovendien vergrijst de binnenvaart enorm. Veel jongere schippers zien het niet meer zitten lange tijd bij hun gezin vandaan te zijn. Daarom moeten we aan de slag met semiautonoom varen. Wie weet kunnen we straks vanaf kantoor met een joystick ploegen draaien.”

Elke euro winst weer terug in het bedrijf stoppen

De verantwoordelijkheid het honderd jaar oude familiebedrijf voort te zetten, voelt De Jong elke dag: ,,Mijn vader is aan het afbouwen, het is de bedoeling dat ik het samen met mijn broer Wessel overneem. Je wilt natuurlijk nooit de generatie zijn die het laat klappen.” Daarom trekt hij lering uit de manier waarop zijn vader het bedrijf heeft geleid: ,,Altijd waarmaken wat je zegt én elke euro winst weer terug in het bedrijf stoppen. Waar andere ondernemers een dure Porsche kopen als de zaken goed gaan, heeft mijn vader onze eigen vloot opgebouwd. Daardoor zijn we gekomen waar we nu staan.”

Lees ook: Van traditioneel familiebedrijf naar innovatieve business: zo deed Van Kesteren Schilders dat

Lees verder onder de advertentie