Nieuws Mode
Piepjonge ondernemer Aaliyah (13) lanceert duurzaam tienerkledingmerk 'Divapower'
De dertienjarige Aaliyah Saleh spreekt met passie en als een volleerde ondernemer over haar zelfgecreëerde duurzame modemerk Divapower. Power heeft Saleh zéker en ze weet heel goed wat ze wil én wat ze kan. ,,Op mijn elfde wist ik dat ik een eigen modemerk wilde gaan ontwikkelen. Nadat ik onderzoek had gedaan naar de kledingindustrie, ben ik heel erg geschrokken. Vanaf dat moment wist ik dat mijn kledingmerk 100 procent duurzaam moest gaan worden.”

Aaliyah Saleh (13) bewijst: je bent nooit te jong om te ondernemen. Foto's: Chantal van den Broek
Al jong naait ze dingen met de hand en op tienjarige leeftijd koopt Saleh van haar spaargeld een naaimachine. Ze gaat bandana’s maken en een winkel in de buurt wilde die wel voor haar verkopen. Een onderneemster was geboren. ,,Dat ondernemen heb ik van mijn moeder”, verklaart Saleh haar handelsgeest. Nu, op haar dertiende, heeft ze haar eerste kledingcollectie officieel gelanceerd en is de online verkoop gestart. ,,Het is een trendy, stijlvolle én duurzame kledinglijn speciaal voor tieners. Divapower is de eerste in de wereld die dat heeft”, zegt ze trots.
Kleding met een missie
Na een oproep die haar moeder deed op Facebook, zo’n twee jaar geleden, kwam Saleh in contact met Ashna Chhatta, campagnemaakster duurzame mode. Op haar beurt schakelde Chhatta strategisch duurzaamheidsexpert Roosmarie Ruigrok in. Samen met Saleh vormen zij nu het kernteam van Divapower. ,,Dit is een verhaal dat verteld moet worden”, vindt Chhatta. ,,Wij zeggen wel steeds tegen Aaliyah ‘het is jóuw product en jóuw merk’, maar we helpen haar er graag bij om dit in de markt te zetten. Roosmarie heeft de productielijnen uitgezet en ik zorg voor de verdere marketing.”
''Denk goed na over wat je wilt, maar vooral: blijf geloven in je dromen en werk daar hard aan. Dan komt het zeker weten goed!''
Spaarpot en crowdfunding
Dat een onderneming geld nodig heeft, begrijpt Saleh als geen ander. ,,Ik ben begonnen met het spaargeld dat mijn oma voor mij had gespaard.” Daarna zijn er fondsen aangeschreven en is een crowdfundingactie gestart. ,,Die loopt trouwens nog steeds, dus als mensen geïnteresseerd zijn kunnen ze hier een bijdrage op storten”, aldus de enthousiaste onderneemster.
Donderdag 15 oktober werd de eerste collectie gelanceerd. ,,Deze bestaat uit drie verschillende kledingstukken, die onderling prima te combineren zijn”, licht de jonge ondernemer toe. ,,Op dit moment werken we hard aan een tweede collectie. De ontwerpen hiervoor heb ik al af.” Want ja, Saleh bedenkt alle kleding helemaal zelf. ,,Ik kan zelf niet zo heel goed tekenen, maar wel schetsen maken met de details die ik er in wil hebben. Een technisch tekenaar gaat dan voor mij aan de slag, waarna er samples gemaakt worden.”
Ondernemersgeest
Saleh lijkt een geboren ondernemer. Op de vraag wat ze zo leuk vindt aan ondernemen, klinkt het zonder aarzelen: ,,De uitdagingen die je tegenkomt en de doelen die je je stelt. Ik ben heel erg gemotiveerd en heb veel wilskracht. Ik kan al mijn creativiteit hierin kwijt en tegelijkertijd iets goeds doen voor de wereld. Dat vind ik heel belangrijk. Ik wil andere tieners bewust maken van wat er in de gewone kledingindustrie gebeurt en hen verleiden tot het kopen van duurzame kleding. En ja, dan is er maar één merk: Divapower.”
Lees ook: Thom (21), Spijk (22) en Elissa (26) helpen Afrikaanse kinderen met Moja-ondergoed
Goed voorbeeld doet goed volgen…
Andere tieners inspireren, motiveren én informeren, is wat Saleh wil. Onder andere via social media en met een 21 dagen ‘challenge’ waarmee ze (jonge) ondernemers 21 dagen lang via korte video’s begeleiding biedt. Heeft ze nog een tip voor jongeren die erover denken om ook een eigen onderneming te starten? ,,Jazeker”, antwoordt ze zelfverzekerd, ,,Mijn tip zou zijn: kijk goed naar je situatie. Zorg dat je mensen hebt op wie je kunt terugvallen en die je kunnen helpen. Denk goed na over wat je wilt, maar vooral: blijf geloven in je dromen en werk daar hard aan. Dan komt het zeker weten goed!”
Toekomst
Dat Divapower een groot en zelfs internationaal merk gaat worden, daarvan is Saleh overtuigd. Ook Chhatta ziet absoluut groeipotentie. ,,Dit is gewoon zó’n mooi verhaal, dat móet verteld worden. Aaliyah kan andere tieners inspireren en motiveren om na te denken over duurzaamheid. Ze is klein begonnen, met de middelen die ze nu heeft. Vanaf hier kan het alleen maar gaan groeien. Mensen kunnen haar ontwerpen zien en kopen via de webshop en weten dan wat Aaliyah te bieden heeft. Wat mij betreft een heel mooi duurzaam kledingmerk voor tieners dat uniek is in de wereld.”