Daar waar bezoekers van de meeste binnensteden steeds meer geld kwijt zijn aan parkeerkosten, kunnen klanten van winkels in de Mall al twee jaar lang voor niets hun auto kwijt bij het winkelcentrum. De Mall heeft in totaal 4000 parkeerplaatsen op parkeerterreinen en in garages boven en onder de grond. Voor veel mensen is dat reden om hier te gaan winkelen in plaats van in centra van steden zoals Den Haag, waar je tegenwoordig 6,50 euro per uur betaalt voor een parkeerplek. Tien minuten verder is het dus gratis.
Lees ook: Fysiek shoppen heeft de toekomst, Westfield Mall of the Netherlands bewijst het
Eigenaar Mall kan zelf bepalen wat het doet met parkeerterreinen
Directeuren van de Mall verzekerden in het verleden meermaals dat er geen sprake zou zijn van betaald parkeren bij het winkelcentrum. Maar inmiddels, vertellen bronnen aan het AD, wordt daar nu wel degelijk over gesproken. ,,Ze zijn echter afhankelijk van de gemeente. Want die moet dan betaald parkeren invoeren in de omliggende straten. Anders gaan alle bezoekers daar gratis parkeren’’, vertelt een ondernemer die anoniem wil blijven.
De invoering van betaald parkeren is in principe gewoon mogelijk. De afspraak met de gemeente Leidschendam-Voorburg is dat Unibail Rodamco Westfield, de eigenaar van de Westfield Mall of the Netherlands, twee jaar na de opening van het winkelcentrum het recht heeft om betaald parkeren in te voeren. In andere winkelgebieden in Leidschendam-Voorburg is de gemeente eigenaar van de grond en kan dit niet zomaar. Maar de grond waarop de Mall staat is eigendom van Unibail Rodamco Westfield. Het bedrijf kan dus in principe zelf bepalen wat het doet met de parkeerterreinen bij het winkelcentrum.
Drukte zorgt voor grote verkeers- en parkeerproblemen rondom Mall
In de overeenkomst met de gemeente is slechts als voorwaarde opgenomen dat alleen in de eerste twee jaar na de opening van het centrum geen betaald parkeren mag worden ingevoerd. Na die twee jaar kan dat onder bepaalde voorwaarden wel. Bezoekers mogen er sowieso de eerste twee uur vrij parkeren. Daarna is het aan de Mall om te bepalen of ze wel of niet moeten betalen. Het bedrijf zal wel eerst bij de gemeente moeten uitleggen waarom dit nodig is.
Sinds de opening van de Mall, die heel veel bezoekers trekt uit heel Nederland, zijn er grote verkeers- en parkeerproblemen rondom het winkelcentrum. Op drukke dagen staan de parkeerterreinen en garages al heel snel vol. Sommige bezoekers parkeren hun auto’s dan in de omgeving, met overlast voor de wijk tot gevolg.
Het is nu zo dat de winkeliers via servicekosten de parkeerkosten van hun klanten voor hun rekening nemen
Hoge kosten zijn reden voor vertrek winkeliers
,,Het is nu zo dat de winkeliers via servicekosten de parkeerkosten van hun klanten voor hun rekening nemen’’, vertelt een winkelier in de Mall. Volgens hem is er laatst serieus geopperd om betaald parkeren in te voeren. Als dat gebeurt, verwacht hij niet dat de servicekosten minder worden.
Die hoge kosten zijn voor meerdere ondernemers reden geweest om te vertrekken uit de Mall. Vooral nu de huur flink omhoog is gegaan. Tot schrik van veel ondernemers is de huur dit jaar met 15 procent verhoogd. Meerdere ondernemers, zoals de eigenaar van de winkel van Nijntje, zijn daarom weg uit het winkelcentrum. Anderen zijn nog aan het twijfelen. Hier en daar staan er in de nieuwe Mall zelfs al winkelpanden leeg. Ook Asics heeft onlangs haar deuren gesloten. De vestiging van dit bekende merk in de Mall is failliet.
Bij de Mall was woensdag niemand bereikbaar voor commentaar.
Lees ook: Flinke huurverhoging: ondernemers vertrekken uit Westfield Mall of the Netherlands