Actueel

Picnic-baas Michiel Muller: 'Voer een gek idee gewoon eens uit'

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips aan het AD. Vandaag: Michiel Muller, medeoprichter van online supermarkt Picnic.

Lees verder onder de advertentie

,,'Lekker belangrijk', dat hoor je jongeren soms zeggen over de zaken waar mensen met veel ervaring zich druk om maken. Op het werk is het vaak belangrijk om te relativeren en met een frisse blik te kijken. Het grootste gevaar is dat je de dingen doet omdat het altijd al zo gedaan is. Dan krijg je ook de reactie dat je zaken afschiet omdat het al eens is geprobeerd en het toen niet werkte. Dat soort conditionering in een bedrijf is de dood in de pot."

Geen eenrichtingsverkeer

,,Jongere en meer ervaren collega’s moeten van elkaar leren. Iemand die ergens langer werkt kan een jonge collega behoeden om niet in zeven sloten tegelijk te lopen. Maar het is geen eenrichtingsverkeer, je moet ook leren van jonge werknemers. Kijk wat hen drijft, wat ze doen en hoe ze het doen. Durf je stokpaardjes los te laten en wees nieuwsgierig."

Lees ook: De groeilessen van aluminiumbaron Jeroen van den Heuvel (30 miljoen omzet)

Lees verder onder de advertentie

Tempo

,,Er is een ander tempo bij jonge werknemers. Ze nemen sneller beslissingen. Dat tempo moet erin blijven. Niets tot morgen laten liggen wat je ook nog vandaag kunt doen. Wij werken veel met data. Voor beslissingen moet je goed beslagen ten ijs komen. Aan de andere kant vind ik het ook niet erg als iemand eens een ballonnetje oplaat. Een goede mix tussen harde data naast af en toe 'gut feeling' is gezond."

Kick

,,Als je altijd hetzelfde doet, krijg je ook altijd hetzelfde resultaat. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor werknemers. Daarom moet je blijven uitproberen en de onzekerheid die erbij hoort op de koop toe nemen. Een gek idee moet je soms gewoon uitvoeren, bijvoorbeeld in een proef. Misschien lukt het wel. En als het dan lukt, geeft het gelijk ook een enorme voldoening. Dan hoef je niet eens ondernemer te zijn om toch een kick te krijgen van de dingen die je uitprobeert.