Actueel

Bíjna winstgevend: ineens lijkt toekomst Pieter Pot rooskleurig door deze stappen

Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker tussen de schappen van de kenmerkende glazen potten van het bedrijf. Foto: Bart Hoogveld. Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker tussen de schappen van de kenmerkende glazen potten van het bedrijf. Foto: Bart Hoogveld.
Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker tussen de schappen van de kenmerkende glazen potten van het bedrijf. Foto: Bart Hoogveld.
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Van een sprookjesverhaal werd Pieter Pot een emotionele en financiële rollercoaster. Na een pijlsnelle groei, met miljoeneninvesteringen, belandde de verpakkingsvrije supermarkt in de financiële problemen. Na het faillissement eind 2023 leek het einde even daar, maar dankzij een doorstart werden de deuren in maart van dit jaar heropend met een duidelijk doel om eind dit jaar winstgevend te zijn. De weg omhoog zit er goed in, zo blijkt uit een gesprek van De Ondernemer met Jouri Schoemaker.

Hoe kwam Pieter Pot van faillissement naar doorstart? Dat lees je in dit artikel: Pieter Pot start door na faillissement: klanten zó enthousiast

,,Er zijn heel positieve vibes, zowel door de reacties van klanten als binnen het team. We zitten in een opwaartse spiraal.” Een duidelijk positievere Jouri spreekt over de staat van zijn bedrijf. Onder de noemer ‘Pieter’s Impactweken’ bracht het bedrijf de afgelopen weken samenwerking na samenwerking naar buiten.

Lees verder onder de advertentie

Groei bij Pieter Pot

Hoewel Pieter Pot nog in de heropeningsperiode zit, komen de oude klanten terug bij het bedrijf. Per week ziet Jouri dat er zo’n 10 tot 15 procent van de oude klanten extra bijkomen in het bestelritme. Door stevige kostenbesparingen in de operatie van het bedrijf is het terughalen van oude klanten genoeg voor de verpakkingsvrije supermarkt om zwarte cijfers te draaien. ,,Mensen moet opnieuw in hun bestelritme komen en ook weer getriggerd worden om te beginnen met bestellen bij Pieter Pot.”

Met een blik op de laatste maandcijfers lijkt dat te lukken. Op een omzet van 350.000 euro noteerde de verpakkingsvrije supermarkt een verlies van 10.000 euro. Als die trend door wordt gezet lijkt het gewenste break even punt (geen winst en geen verlies) volgens doelstelling dit najaar gehaald te worden. Daarmee zou Pieter Pot de eerste verpakkingsvrije supermarkt ter wereld zijn die winst draait. Tot nog toe is het ook bij het bedrijf van Jouri nog niet gelukt om winst te maken, met de terugkerende klanten lijkt dat moment dus steeds dichterbij te komen.

Het motiveert oude klanten en triggert ze om erover na te denken om weer bij ons te gaan bestellen

Jouri Schoemaker Pieter Pot

Om die klanten te triggeren helpt het mee dat Jouri en consorten tal van samenwerkingen aankondigen. Het idee erachter is tweeledig volgens de ceo. Voor de langere termijn wil hij duidelijk het aanbod van zijn bedrijf verbreden, van ‘alleen’ supermarkt naar de plek om circulaire producten te kopen. Daarover later meer. Voor de korte termijn helpt het mee om positieve berichten naar buiten te kunnen brengen én om nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen.

Lees verder onder de advertentie

,,Hoe je het ook wendt of keert, er zijn de afgelopen jaren veel negatieve geluiden om ons heen geweest. We wilden weer een positieve vibe hebben, voor onszelf en voor de klanten. En dat hoor je nu duidelijk terug. Reacties van ‘wow, jullie zijn met hele mooie dingen bezig’.” De impact ervan is niet alleen een goed gevoel volgens Jouri. Op het moment dat er een nieuwe samenwerking naar buiten gaat, ziet hij de bestellingen omhoog gaan én oude klanten terugkomen. ,,Het motiveert oude klanten en triggert ze om erover na te denken om weer bij ons te gaan bestellen.“

Over de vele twisten in de bedrijfsgeschiedenis van Pieter Pot maakte De Ondernemer de exclusieve Pieter Potcast. Welke lessen leerde Jouri Schoemaker tijdens opkomst en val van Pieter Pot? En wat kan jij ervan leren als ondernemer? Beluister de Pieter Potcast hier.

Uitbreiding productaanbod door Jouri Schoemaker

De samenwerkingen helpen ook om het productaanbod van Pieter Pot uit te breiden en completer te maken. ,,Om nieuwe voedselproducten in onze potten toe te voegen, zijn we al snel maanden bezig met leveranciers. Zij moeten vaak hun productielijn aanpassen om producten zo aan te leveren dat wij ze in onze potten kunnen stoppen. Bij deze samenwerkingen voor ander soorten producten gaat dat een stuk sneller omdat het like minded ondernemers waarmee we snel kunnen schakelen.”

Lees verder onder de advertentie

Belangrijkste toevoeging in het assortiment zijn de chips van No Waste Army, een bedrijf dat in de woorden van oprichter Thibaud van der Steen ‘om belachelijke redenen afgekeurde producten’ alsnog aan de man brengt. Dan gaat het bijvoorbeeld om zoete aardappelen die de verkeerde kleur of vorm hebben. Daar worden nu chips van gemaakt voor Pieter Pot.

Lees hier meer over de succesvolle start van No Waste Army: Explosieve groei en miljoenenomzet: het succes van No Waste Army in strijd tegen verspilling

Een belangrijke toevoeging voor de supermarkt, zo blijkt uit zowel de woorden als getallen van Jouri. ,,Het meest gevraagde product van onze klanten om toe te voegen was chips. Dat bleek uitdagend omdat leveranciers zakken vullen die luchtdicht worden gemaakt. Ik vind het heel, heel vet dat dit met No Waste Army gelukt is.” De getallen onderschrijven zijn gelijk, sinds de introductie van de snacks zit het product in één op de drie bestellingen van de verpakkingsvrije supermarkt en afgelopen maand zijn er meer dan 1.000 potten van verkocht.

Lees verder onder de advertentie

Van verpakkingsvrije supermarkt naar platform voor duurzame producten

Bovendien sluit het naadloos aan bij die grotere missie voor het bedrijf: meer focus op de ‘impact van het intrinsieke product’. Dus niet ‘alleen’ het plasticverbruik verminderen, maar ook zorgen dat er zo min mogelijk producten verloren gaan. Een opvallende samenwerking daarin is die met circulaire koptelefoonmaker Gerard Street. ,,Je ziet dat we een overlap van interesse hebben in de doelgroep. Het is natuurlijk een andere gedachte, je gaat naar Pieter Pot om boodschappen te doen en dan koop je ook een koptelefoon. We zien dat veel consumenten wel geïnteresseerd zijn in producten met een positieve impact, maar nog niet altijd weten wat er allemaal mogelijk is.”

Tegelijk heeft het bedrijf een nieuw soort product toegevoegd, onder de noemer Verpieter me niet. Dat zijn producten die eigenlijk niet goed genoeg zijn, denk bijvoorbeeld aan gebroken koekjes. Een mail aan hun leveranciers om zulke producten leverde ‘echt heel veel respons’ op, aldus Jouri.

Om de komende periode de laatste stappen te zetten naar winstgevendheid komen er nog meer samenwerkingen aan. Namen daarvan kan de ondernemer nog niet geven, ‘maar denk weer aan een hele andere categorie, die zit in de verduurzaming van de sportbranche’. Of dat het laatste zetje naar winst gaat geven, zal de tijd uitwijzen.

Lees verder onder de advertentie

Hoe kwam Pieter Pot van faillissement naar doorstart? Dat lees je in dit artikel: Pieter Pot start door na faillissement: klanten zó enthousiast

Beluister hier de Pieter Potcast, over de stappen die Pieter Pot zette, van groeiparel, naar bijna faillissement, naar een echt faillissement eindigend in de doorstart.

Lees verder onder de advertentie