Actueel

Pieter Pot start door na faillissement: klanten zó enthousiast

 
Jouri Schoemaker van online supermarkt Pieter Pot. Foto Bart Hoogveld Jouri Schoemaker van online supermarkt Pieter Pot. Foto Bart Hoogveld
Jouri Schoemaker van online supermarkt Pieter Pot. Foto Bart Hoogveld
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot heropent de digitale deuren voor klanten. Een vrolijke Jouri Schoemaker (ceo en mede-oprichter) legt in dit artikel én de gloednieuwe Pieter Potcast, een nieuwe Potcast van De Ondernemer, uit hoe het bedrijf tot dit punt kwam.

Lees verder onder de advertentie

,,Ready for it,” is de eerste reactie van Jouri op de vraag hoe hij aankijkt tegen de herstart van zijn bedrijf. Na een pijlsnelle groei kwam de verpakkingsvrije supermarkt in 2022 in de financiële problemen. Ondanks een overname kwam eind vorig jaar de schijnbaar definitieve klap: het bedrijf ging failliet. Vrij snel werd bekend dat de oprichters een olifantenpaadje naar de toekomst zochten, die toekomst start dinsdag met de heropening van de deuren.

Weg naar winstgevendheid Pieter Pot

Met de heropening hebben de ondernemers achter het bedrijf berekend dat het aantal bestellingen van voorheen (een jaar geleden) genoeg is om nu wél winstgevend te zijn. Een groei van het bedrijf is daarmee wenselijk, maar niet noodzakelijk voor winst.

,,We hebben alle operationele zaken uitbesteed. Van potten wassen tot vullen. Zo hebben we zo min mogelijk vaste lasten en zijn de meeste kosten variabel. Zo kunnen we snel bijsturen. Eind dit jaar moet de maandbasis winstgevend zijn en daarmee zouden we het eerste verpakkingsvrije bedrijf zijn ter wereld die op landelijke schaal zwarte cijfers schrijft.”

Lees verder onder de advertentie

Beperkt assortiment

Met de herstart is er nog een beperkt aantal producten te bestellen, de 150 producten die het bedrijf ziet als basisassortiment. In de loop van de komende maanden wordt dit in twee fases uitgebreid naar een compleet assortiment.

Lees ook: Dossier Pieter Pot: de groei, val én wederopstanding van de verpakkingsvrije supermarkt

Eén van de valkuilen waar klanten volgens onderzoek van Pieter Pot tegenaan liepen was de hoogte van het statiegeld. Deze was 2 euro per pot en dat wordt na de herstart teruggebracht naar 1 euro per pot. Bij het bedrijf worden producten geleverd in glazen potten, die hergebruikt kunnen worden.

Lees verder onder de advertentie

Afgelopen weken heeft de verpakkingsvrije supermarkt in een aantal steden de nog thuis staande glazen potten opgehaald van klanten. Een overweldigend aantal, Jouri spreekt over afgevulde vrachtwagens, werd teruggebracht. Klanten kregen hun statiegeld op hun account, en kunnen dat bedrag inzetten om nieuwe boodschappen te bestellen. Daarbij bestaat een grens van maximaal 10 procent van het bestelbedrag dat in korting wordt gebracht bij een bestelling.

Benieuwd hoe Pieter Pot groeide, welke tegenslagen ze te verduren kregen en welke lessen jij als ondernemer daarvan kunt leren? Juist daarom heeft De Ondernemer een driedelige Pieter Potcast gemaakt waarin Jouri openhartig vertelt over de verschillende fases van het bedrijf, en hoe de verpakkingsvrije supermarkt nu tóch door kan. Journalist Tijmen de Groen sprak daarvoor de afgelopen tijd veelvuldig met Jouri, die gesprekken worden geduid met experts en mede-ondernemer Wouter Staal (oprichter Yoghurt Barn). Hieronder luister je naar de eerste aflevering.

Lees verder onder de advertentie