No Waste Army zamelt groenten en fruit in die vaak om ‘belachelijke redenen’ (te dik, te dun, verkeerde kleur) de supermarkten niet halen. ‘Het leger’ maakt daar houdbare producten van die elk kwartaal in boodschappenboxen door het hele land aan huis worden geleverd. No Waste Army biedt zo een oplossing voor boeren en telers die tegen dit soort problematiek aanlopen. Inmiddels staat de teller op 17.500 box-abonnees.
Lees ook: Arnhemse bakker opent ‘tweedekanswinkel’ met fikse korting op brood van gisteren
Het initiatief heeft in één jaar tijd al behoorlijk veel impact gemaakt op het gebied van voedselverspilling. Volgens mede-oprichter Thibaud van der Steen was het eerste jaar echt een achtbaan. Het idee, dat ontstond in samenwerking met Stijn Markusse van Boerschappen, heeft zich ontpopt tot een krachtig platform dat boeren en telers ondersteunt bij het tegengaan van voedselverspilling.
Bij de lancering vorig jaar juni was het al duidelijk dat er behoefte aan was, maar de explosieve groei heeft ons echt verrast
,,We noemen onze leden daarom strijders tegen verspilling”, vertelt Thibaud in gesprek met De Ondernemer. ,,En ja, het gaat heel goed. Mensen sluiten zich massaal aan. Bij de lancering vorig jaar juni was het al duidelijk dat er behoefte aan was, maar de explosieve groei heeft ons echt verrast.”
Grote supermarkten zien en horen No Waste Army
Een van de sleutels tot het succes van No Waste Army is de samenwerking tussen de vier oprichters: Thibaud van der Steen, Stijn Markusse, Frank Haagen en Jacco Grinwis. ,,Stijn is de oprichter van Boerschappen en bedenker van ons concept van maaltijdboxen”, legt Thibaud uit. ,,Frank en Jacco zijn ook betrokken bij het organiseren van festivals en evenementen. Dankzij hun expertise konden we de groei bijbenen. Als ik dit in mijn eentje had moeten doen, was het waarschijnlijk niet gelukt.”
Daarnaast kent No Waste Army goed de weg op social media, wat de organisatie tot dusver geen windeieren heeft gelegd. ,,Neem onze LinkedIn-post over broccoli. Er werd jaarlijks 440.000 kilo broccoli weggegooid omdat deze niet voldeed aan cosmetische eisen. Onze post hierover ging viraal en bereikte anderhalf miljoen mensen.”
Lees ook: Hoe No Waste Army een boer met 100.000 kilo ‘imperfecte’ wortels helpt
Zelfs grote supermarkten lieten zich niet onbetuigd. Mogelijk rollen er zelfs gesprekken uit. ,,We zitten in de fase dat er wat gesprekken opgestart gaan worden, dus dat is al positief. Het is al heel lang zo dat we veel groente en fruit verspillen en weggooien in Nederland, de grote supermarkten kunnen dit al veel langer oplossen. Maar goed, het geeft wel iets aan: we zijn nu dertien maanden onderweg, we worden gezien en we worden gehoord.”
Omzet van 2,8 miljoen
Een belangrijk aspect van No Waste Army is überhaupt het creëren van bewustwording. ,,Veel Nederlanders hebben geen idee hoeveel voedsel er wordt verspild”, zegt Thibaud. ,,Onze missie is om zoveel mogelijk strijders tegen verspilling te verzamelen. Met hoe meer mensen we zijn, hoe harder onze stem wordt. Op een gegeven moment kun je niet meer om ons heen.”
De inkomsten van No Waste Army komen uit de verkoop van de abonnementsboxen. ,,We hebben een missie en die box is een middel om de missie uit te voeren”, vertelt Van der Steen. ,,Met die boxen genereren we inkomsten waarmee we boeren en telers direct kunnen betalen voor hun producten. We draaien in dit tweede jaar 62.500 boxen, we zitten inmiddels op 17.500 abonnees. Daarmee hebben we een omzet van 2,8 miljoen euro behaald en draaien we, als alles goed verloopt, zwarte cijfers.”
Voetbalstadion vol ‘strijders’ tegen voedselverspilling
Met inmiddels honderdduizenden kilo’s gered voedsel en een groeiende gemeenschap van strijders tegen verspilling, lijkt No Waste Army een blijvertje op weg naar structurele verandering. ,,Qua volume zijn we al best groot, met dit aantal ‘strijders’. Dat is gewoon een voetbalstadion vol met klanten, en dan heb je daarachter nog een gezin. Dus je hebt ongeveer De Kuip of de ArenA vol met mensen die jouw producten eten en drinken. Dat is best bizar. Maar we doen dat nog steeds op dezelfde manier, de leuke benaderbare manier, zoals op dag één.”
Qua volume zijn we al best groot, met dit aantal ‘strijders’. Dat is gewoon een voetbalstadion vol met klanten
Een belangrijke factor achter het succes van No Waste Army is de effectieve marketingstrategie. ,,We vertellen vrijwel dagelijks onze verhalen online”, legt Van der Steen uit. ,,Storytelling is essentieel voor ons. Tijdens de coronatijd zijn we hiermee begonnen en sindsdien hebben we talloze boeren en telers kunnen helpen. Een boer zei laatst tegen ons: eigenlijk zijn jullie gewoon een heel goed marketingbedrijf. Jullie zijn goed in het vertellen van verhalen, wij zijn goed in boeren. Jullie kunnen ons probleem op de juiste manier aankaarten.”
Chantal Engelen van Kromkommer
En No Waste Army haalde Chantal Engelen, oprichter van Kromkommer, in het team. ,,Dit doet ze naast haar andere werkzaamheden. Zij is ons groene geweten”, zegt Thibaud. ,,Zij brengt tien jaar ervaring mee in de strijd tegen voedselverspilling, van het lobbyen in de Tweede Kamer tot het bestrijden van kromme groenten en fruit. Zij was haar tijd destijds ver vooruit, de consument en de overheid waren daar nog niet zo mee bezig als nu. Haar kennis en passie versterken onze missie en maken onze boodschap nog krachtiger.”
Lees ook: Duurzame ondernemers Timo, Marijn en Marcel hebben goud in handen in strijd tegen ‘wegwerpzooi’