Uit de pas verschenen jaarcijfers over 2019 blijkt dat de Mirage-groep 144 miljoen euro verlies leed. Toch is Witteveen tevreden aangezien zijn bedrijf in 2017 en 2018 nog veel slechtere resultaten liet zien. Beide jaren noteerde Mirage dieprode cijfers (-344 miljoen). De omzet zakte van 817 miljoen in 2018 naar 544 miljoen in 2019. Dit komt voornamelijk door de verkoop van ketens en het sluiten van slecht presterende winkels. Zo werden ketens als Leen Bakker en Marskramer de afgelopen jaren afgestoten.
Witteveen in het AD: ,,We hebben het afgelopen jaar vooral heel veel dingen níet gedaan. Zo geven we vaker minder korting op artikelen en we verspreiden minder folders. Dat bespaart behoorlijk wat geld. Het is een kunst op zich hoor, het bewust schrappen van dit soort zaken. Maar het werpt z'n vruchten af. 200 miljoen minder verlies is een behoorlijke stap vooruit.’’
Zeker in maart en april ging de omzet schrikbarend achteruit, de laatste weken gaat het gelukkig weer de goede kant op
Michiel Witteveen, eigenaar Mirage Retail Group
Voller winkelmandje
Volgens Witteveen trokken vooral de Blokker-winkels vorig jaar niet alleen meer klanten, maar stopten de bezoekers hun winkelmandje extra vol. ,,De verkoop steeg behoorlijk. Hoe dat komt? In 2019 zijn onze 355 eigen Blokker-winkels allemaal omgebouwd naar de nieuwe formule, dit jaar gebeurt deze operatie bij zeker vijftig franchisewinkels. De winkels zien er fris uit en trekken meer publiek. Wat ook werkt is dat we het assortiment van eigen merk-producten hebben uitgebreid. Daar is veel vraag naar.’’
De winkelbedrijven profiteren daarnaast van het nieuwe distributiecentrum dat vorig jaar in Geldermalsen is geopend. ,,Hierdoor is de bevoorrading een stuk efficiënter geworden. Het is ook goed nieuws voor onze klanten die online shoppen. De bestelde artikelen worden door het moderne logistieke systeem van het nieuwe centrum een stuk sneller verstuurd.’’ Witteveen investeert vooral in 'pick up in store’. ,,Je bestelt online en haalt je pakket vervolgens zelf op in een van de winkels. Voor ons een stuk goedkoper dan dat we de bestellingen bij de mensen thuis laten bezorgen.’’
Effect corona
Ook begin dit jaar waren Witteveens winkels qua omzet op de goede weg, totdat corona toesloeg. ,,Zeker in maart en april ging de omzet schrikbarend achteruit, de laatste weken gaat het gelukkig weer de goede kant op. Met name onze winkels in de buurtwinkelcentra draaien prima. Dat geldt nog niet voor de filialen in de grote binnensteden, daar is het nog steeds minder druk dan voor corona.’’ Mirage hoefde overigens geen beroep te doen op steunmaatregelen van de overheid.
Lees ook: Topman Michiel Witteveen: Blokker eind 2021 weer winstgevend
Wel pleit retailbaas Witteveen voor verlaging van de huren van de winkelpanden. ,,We zien minder passanten in de grote winkelstraten. Dan vind ik het logisch dat we inzetten op lagere huren, zo'n dertig procent eraf. Of dat gaat lukken? We onderhandelen stevig met de pandeigenaren. En als je dit heel hard blijft roepen, gebeurt er meestal wel iets.’’
Nieuwe winkels
Michiel Witteveen is ondanks het feit dat er nog lang geen winst wordt gemaakt, optimistisch over de toekomst van zijn ketens. ,,Dit jaar alleen al openen we tien nieuwe Blokkers, verspreid door het hele land. Voor Intertoys en Big Bazar zijn we bezig met een zogeheten witte vlekkenplan. We willen winkels openen in plaatsen en wijken waar we nog niet zijn vertegenwoordigd, dus het aantal fysieke winkels neemt de komende jaren behoorlijk toe.’’
We zijn in gesprek met de huidige eigenaren en hebben een bod neergelegd. Dat doen we samen met een partner. Ik zeg niet wie
Michiel Witteveen, eigenaar Mirage Retail Group
Ook voor de al jaren niet best presterende speelgoedwinkelbranche ziet hij perspectief. ,,Fysieke speelgoedwinkels zoals Intertoys blijven met name belangrijk voor kleinere cadeaus. Denk vooral aan verjaardagscadeaus, dat is een heel grote markt die het online een stuk minder doet. Je bestelt op internet geen cadeautjes voor 9 euro, daarvoor ga je naar de winkel.’’ Naast Intertoys, Blokker en Big Bazar zet Witteveen in op de Aziatische winkelformule Miniso. Hij haalde de keten eerder dit jaar naar Nederland. In Utrecht werd de eerste Miniso geopend, later volgen Amsterdam en Eindhoven.
Bod op HEMA
,,Als de verkopen goed blijven gaan en de huren gaan omlaag, dan zetten we voor dit jaar in op een ‘klein verlies’ van enkele tientallen miljoenen euro's.’’ Witteveen vindt dat zijn bedrijf bezig is met het zetten van ‘gigantische stappen.’ ,,Het gaat op veel fronten beter dan verwacht, we zijn op de weg terug. Daarnaast profiteren we dit jaar enorm van het afstoten van 129 Blokkers in België en Luxemburg. Die winkels waren erg verliesgevend.’’
Witteveen zit zoals bekend daarnaast op het vinkentouw om concurrent HEMA over te nemen. ,,We zijn in gesprek met de huidige eigenaren en hebben een bod neergelegd. Dat doen we samen met een partner. Ik zeg niet wie. Of het een samenwerking is met de franchisers van Hema? Ook daar kan ik geen antwoord op geven. Het is nu afwachten, meer wil ik daar voorlopig niet over kwijt.’’
Lees ook: HEMA: overnamebod Blokker, maar ook bijna-deal aandeelhouders