Het zal allemaal wel, meent retailexpert Paul Moers. Het ronkende persbericht van onderzoekbureau Routelogic, dat in 2022 het online zoekvolume voor de vier grootste online supermarkten met liefst 195 procent groeide, terwijl deze voor 'tradtionele' supers als Albert Heijn en Jumbo halveerde, neemt hij voor kennisgeving aan. ,,Nee joh, ze spreken voor hun beurt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om hoeveel je op Google wordt bekeken, maar om hoeveel er wordt besteld. En dan is Albert Heijn nog steeds de allergrootste.”
Digitaal zoeken, en dan kopen in de stenen winkel?
Moers heeft wel een logische verklaringvoor de groei van het online bezoek aan Picnic, Flink en anderedigitale supers. ,,We leven in een tijd waarin het van belang is oponze centen te letten. Daarom kan ik me voorstellen dat consumentenonline de prijzen van de verschillende supermarkten checken voor zeeen aanschaf doen. Daar is Google natuurlijk een prima plek voor.”Daarna kunnen die consumenten natuurlijk prima de aanschaf doen bijde tradtionele supermarktmerken.
Als ik naar de cijfers kijk, zie ik Albert Heijn op 1 staan met 48 procent van de markt, gevolgd door Picnic en Jumbo met ieder ongeveer 20 procent. Dat is redelijk stabiel
Paul Moers, retailexpert
'Leg mij het businessmodel van flitsbezorgers als Flink uit'
Ook de stelling dat 2022 volgens het onderzoek hetjaar van de online supermarkt is, onderschrijft Moers niet. ,,Als ik naar decijfers kijk, zie ik Albert Heijn op 1 staan met 48 procent van de markt, gevolgddoor Picnic en Jumbo met ieder ongeveer 20 procent. Datis redelijk stabiel. Waarbij ik moet aantekenen dat het Picnic nogsteeds niet is gelukt om winst te maken. Ze kopen daar marktaandeel,maar zwarte cijfers komen er niet uit. Ik vraag me af hoe langinvesteerders dat nog blijven volhouden.”
Intreders als Flink en Gorillas zietMoers op termijn ook geen potten breken. ,,Als je ziet dat AlbertHeijn pas breakeven draait op bestellingen van rond de 120 euro, danmag je mij het businessmodel van de flitsbezorgers uitleggen. Hoe kunje nu geld verdienen als iemand voor zeven euro iets bestelt?”
Lees ook: Zoekvolume online supermarkten groeit, populariteit fysieke supermarkt daalt
Albert Heijn loopt voorop in robotisering van online bestellingen
Al zouden de specifieke onlinesupermarkten terrein winnen, het gaat om een klein deel van de markt.,,De totale omzet van supermarkten is ongeveer 48 miljard euro in2021. Daarvan is slechts 2,5 miljard via online bestellingen. Dat ispeanuts. En de groei gaat langzaam, tergend langzaam.”
Uiteindelijk zullen het toch detraditionele supermarkten zijn die het eerst winst gaan maken, meentMoers. ,,Het gaat om drie voorwaarden. De bestelling moet van eengoed prijsniveau zijn, er moet een goede mix zijn tussen vers enhoudbaar, want op vers zit de meeste marge, en het orderpicken moetmet een robot gedaan kunnen worden. Dat laatste lukt nu nog niet, maarAlbert Heijn is er het dichtst bij. Zij zullen het eerst eenrendabele online supermarkt hebben, ik schat over een jaar of twee, drie.”
Lees ook: Picnic: groeit als kool, wel 45,5 miljoen in het rood