Een feeëriek schijnsel daalde vrijdagavond neer over winkelcentrum De Hamershof in Leusden. Op iedere straathoek stond een kerstboom en tientallen ondernemers hadden hun kraampje opgesteld. Moonlight Shopping, zoals het evenement aan de vooravond van Dickens Leusden werd gedoopt, was volgens Fred van Ewijk van de winkeliersvereniging een ‘mooi visitekaartje’. ,,Goed voor inwoners én voor de zaken.”
Ondernemers zijn jaren geleden in slaap gevallen en ondanks de economische gevolgen van de coronacrisis nog niet wakker geworden
Paul Moers Retaildeskundige
De ondernemersclub in Leusden is niet de enige in de regio Amersfoort die er zo over denkt. Zaterdagavond pakte de Barneveldse Middenstands Vereniging bijvoorbeeld uit met het bijna gelijknamige Candlelight Shopping, waar naast allerlei kerstversieringen ook straattheaterartiesten voor werden ingevlogen. Beide evenementen verliepen vlekkeloos en trokken vele honderden bezoekers, aldus de organisaties.
Zwaar weer in winkelstraat
En dat is welkom. Uit recent onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt namelijk dat winkelstraten het zwaar hebben. In tien jaar tijd is vooral het aantal ondernemers dat klassieke cadeauartikelen verkoopt flink teruggelopen. In de regio Amersfoort waren er in 2013 bijvoorbeeld nog 92 speelgoedwinkels, nu nog 56. En van de 80 boekwinkels dat jaar, zijn er nu 49 over.
De cijfers verbazen retaildeskundige Paul Moers niet. Hij was onder meer directeur bij Unilever en Gall & Gall en werd de voorbije jaren ingehuurd om merken als Interpolis, Jumbo en de Bijenkorf opnieuw op de kaart te zetten. ,,Ondernemers zijn jaren geleden in slaap gevallen en ondanks de economische gevolgen van de coronacrisis nog niet wakker geworden”, is zijn korte analyse.
Niets ten nadele van initiatieven als in Leusden en Barneveld, overigens. ,,Het is natuurlijk louter positief dat winkeliersverenigingen er samen voor zorgen dat er reuring komt in de straat of in het centrum. Dat is goed voor de gemeenschapszin en ook dát zien ondernemers terecht als hun verantwoordelijkheid. Alleen... al die kaarsjes zijn op een gegeven moment gedoofd. En wat heb je dan te bieden? Ik zie ondernemers die nog altijd niet snappen dat de wereld is veranderd, zéker na corona.”
‘Klanten zien door de bomen het bos niet meer’
Dat vertaalt zich volgens Moers in ondernemers die vooral heel véél willen laten zien. ,,Ze gooien hun hele zaak vol met bijvoorbeeld boeken of speelgoed. Winkeliers denken dat ze daarmee goed laten zien wat ze in huis hebben, maar de klant ziet door de bomen het bos niet meer. Die wil vooral geïnspireerd worden. Ik noem altijd de Applestores als lichtend voorbeeld: daar staan maar een paar producten te shinen.”
Lees ook: Expert Paul Moers: ‘Retail verzuimt inspirationele uitdaging op te pakken’
Maar je kunt een eenmanszaak in pak ‘m beet Barneveld toch niet vergelijken met een multinational uit Californië? ,,Natuurlijk wel”, stelt de retaildeskundige.
,,Ik ken een optiek in Alkmaar die iedere drie weken de etalage compleet verandert met sloop- en restproducten. Kost niets, maar ziet er fantastisch uit. Je moet iets vinden waar klanten voor terugkomen. Dat red je niet alleen met de prijs: een Action floreert ook omdat ze iedere week het aanbod veranderen, en je dus benieuwd bent naar wat ze nu weer hebben. Wees creatief, alleen dán red je het.”