Nieuws Actueel

60 jaar Rotterdam The Hague Airport: aanjager nieuwe economie

Van Zestienhoven naar Rotterdam The Hague Airport; 60 jaar historie. De moderne regionale luchthaven is nu een aanjager van economische, maatschappelijke en sociale ontwikkeling in de de provincie Zuid-Holland.

John de Graaff, Thom Christiaanse en Eduard Voorn ism Rotterdam The Hague Airport 18 oktober 2016

Rotterdam Airport 1065

Starend over de brede vensterbank ziet Ron Louwerse een traumahelikopter landen, een sliert toeristen die in een vliegtuig van Vueling stappen en de knalrode gevel van de Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de TU Delft. Het uitzicht van de nieuwe directeur van Rotterdam The Hague Airport - hij volgde de legendarische Roland Wondolleck op - is de leidraad voor het gesprek. Ron schetst hoe het vliegveld zich de komende 40 jaar moet ontwikkelen om in 2056 het eeuwfeest knallend te kunnen vieren. Sleutelwoorden: nieuwe economie, start-ups, duurzaamheid en sociaal ondernemen.

Indirecte werkgelegenheid Eerst het nu. Elke dag landen en vertrekken er tientallen vliegtuigen en gaan ruim 2.000 mensen 'op het veld' aan het werk. Het met hekken omrande gebied levert werk op voor mensen met hoge, middelbare en lagere opleidingen. De directe werkgelegenheid is 2.500 banen. Daarnaast levert het vliegveld indirecte werkgelegenheid op. Het cateringbedrijf maakt broodjes, Shell zorgt voor kerosine. ,,De indirecte werkgelegenheid betreft bedrijven die zich in deze regio vestigen vanwege de goede vliegverbinding met de rest van Europa. Je moet dan denken aan internationale bedrijven die makkelijk naar hun vestigingen in Europa of naar klanten kunnen vliegen. Met partners als Rotterdam Partners en Den Haag Marketing maken we bedrijven duidelijk dat via Rotterdam The Hague Airport het achterland makkelijk en snel te bereiken is. Het is een belangrijk argument voor internationale ondernemingen om zich in dit gebied te vestigen."

Weerstand Het is bijna niet meer voor te stellen dat het vliegveld ooit met sluiting werd bedreigd en dat er plannen waren om woningen op het terrein te bouwen. Dat wil niet zeggen dat nu alles soepel verloopt. Er zijn politici uit omliggende gemeenten, de provincie en andere soorten raden die discussie voeren over uitbreiding van het vliegveld: ze willen liever niet 'meer' in hun achtertuin. Zij vrezen het geluid en andere vormen van overlast.

Ron heeft geen enkel begrip voor politici die zeggen dat hij niet langs hoeft te komen om te praten over de toekomst. 'Wij zijn toch tegen, wat jullie ook gaan doen', krijgt hij dan te horen. Ook als het gaat om behoud en uitbreiden van werkgelegenheid. Ron wijst naar de kist van Vueling. ,,Het is nu droog, maar als het regent, komen die mensen nat aan bij het vliegtuig. Ik wil banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt creëren door werknemers paraplu's te laten uitdelen en deze weer bij het vliegtuig in te nemen. We zijn een dienstverlenend bedrijf. Ik vind dat je met elkaar in gesprek moet gaan, hoe ver de standpunten ook uit elkaar mogen liggen.''

Regels en vergunningen Het ministerie van Infrastructuur en Milieu velt naar verwachting medio 2018 een oordeel over het nieuwe luchtvaartbesluit - het pakket van regels en vergunningen waaraan het vliegveld moet voldoen - voor Rotterdam The Hague Airport. Er zijn een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) en een milieueffectrapportage (m.e.r.) gemaakt: pakken papier met een enorme hoeveelheid data. Ron steekt niet onder stoelen of banken dat vooruitgang voor hem groei van de luchthaven betekent. Stilstand is achteruitgang en dat gaat ten koste van de werkgelegenheid en de ontwikkeling van een nieuwe economie in het gehele metropoolgebied.

Nu wijst Ron naar de trauma- en politiehelikopter. ,,Deze gaan ten koste van de reguliere vluchten. Ze eten als het ware uit dezelfde 'geluidsemmer' en gebruiken dus een groot deel van de capaciteit die voor reguliere vluchten beschikbaar is. Haal de politie- en traumahelikopter eruit, net als op Schiphol, en het geeft ons lucht om op een verantwoorde manier te groeien. Het bedrijfsleven in onze regio heeft bijvoorbeeld dringend behoefte aan verbindingen met de Scandinavische landen.''

Nieuwe businessmodellenDe luchthavendirecteur probeert los te komen van de verplichte onderzoeken als m.e.r. en MKBA door de nieuwe economie te omarmen. Hij wil robotisering, 3D-printen, andere samenwerkingsvormen en nieuwe businessmodellen toelaten op het luchthaventerrein. Ron kijkt naar wat er plaatsvindt in broedplaatsen als de RDM-werf (PortXL), YES!Delft en Buccaneer Delft, de incubator van Huisman- eigenaar Joop Roodenburg. Hij wil innovatie in de vorm van start-ups en het opwekken van energie voor de buurt. ,,De Rotterdamse haven heeft met PortXL een schitterend initiatief neergezet om start-ups te faciliteren. Waarom kunnen wij hier geen AirportXL hebben?"

Samenwerking TU DelftHij draait zijn stoel, kijkt richting Delft en wijst naar het hoge rode faculteitsgebouw. ,,Zo dichtbij, maar zo ver weg. Ook wat het openbaar vervoer betreft", zegt hij zachtjes. Met Karel Luyben, de rector magnificus van de TU Delft, praat hij sinds kort over het optuigen van nieuwe vormen van samenwerkingen: ,,Wat doet de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Delft dat bij ons kan plaatsvinden, heb ik hem gevraagd. Door onze kleinschaligheid kunnen wij prima een levend laboratorium zijn om nieuwe initiatieven te testen, voordat ze de wereld ingaan."

De directeur gaat nog een stap verder om werkgelegenheid naar het vliegveld te halen. Hij zocht contact met Bas van den Berg, de Rotterdamse sociale ondernemer die met Keilewerf en Buurman de verloederde Keileweg omtoverde tot een hipstergebied, een creatief walhalla. ,,Vormgeven aan een andersoortige groei door te verbinden. Daarvoor is specifieke kennis nodig. Die heeft Bas. Hij kan dit levende laboratorium, genaamd Rotterdam The Hague Airport, gaan gebruiken. Hij moet ideeën inbrengen.''

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Rotterdam The Hague Airport.

De gezichten achter Rotterdam The Hague Airport:

DE AANNEMER

Kees Ouwendijk doet de inrichtingDe toiletten, taxfreeshop en de nieuwe aankomsthal van het vliegveld zijn allemaal gemaakt door bouwbedrijf Gebroeders Ouwendijk. ,,We werken al 40 jaar voor de luchthaven. Het begon met klein onderhoud en is uitgegroeid tot interne verbouwingen. De vorige directeur begon steeds vaker grotere klussen aan lokale ondernemers uit te besteden'', vertelt directeur-eigenaar Kees Ouwendijk. Het 97 jaar oude familiebedrijf begon met grootvader Ouwendijk en diens broer. ,,Ik ben op de bouwplaats opgegroeid. Zo'n 45 jaar geleden kwam ik officieel in dienst.''

DE ONTWIKKELAAR

Celine Lonis creëert ruimteAls vastgoedontwikkelaar van Schiphol Real Estate wil Celine Lonis meer ruimte creëren op Rotterdam The Hague Airport, een volle dochteronderneming van de Royal Schiphol Group. ,,Het is er nu in de ochtenden 'gezellig druk', zullen we maar zeggen. De luchthaven wil uitbreiden.''

Celine onderzoekt de eisen voor de uitbreiding van de huidige terminal. ,,We werken met externe adviseurs die de eisen en wensen voor een grotere terminal onderzoeken. Ik zorg ervoor dat alle onderdelen van het onderzoek bij elkaar komen in een mooi document.''

DE VERBINDER

Bas van den Berg regelt de samenwerkingenMet stichting Treehouse heeft Bas van den Berg meerdere succesvolle initiatieven opgestart. Tweedehands bouwmarkt Buurman en werkplaats de Keilewerf zijn goede voorbeelden. De komende tijd gaat hij zich inzetten om Rotterdam The Hague Airport meer een onderdeel van de stad te maken. ,,Ik ben een verbinder. Zowel de luchthaven als de stad zijn flink aan het groeien. Daar zijn mensen blij en minder blij mee. Door samenwerkingen op te zetten tussen lokale ondernemers, creatieve pioniers en de luchthaven en door de omwonenden er meer bij te betrekken, kunnen we tot iets moois komen."

DE BEVEILIGER

Jan Pijpstra checkt de veiligheid met zijn teamVoor de veiligheid op Rotterdam The Hague Airport zorgt Trigion. Het bedrijf is onderdeel van het Schiedamse facilitaire concern Facilicom. Jan Pijpstra van Trigion geeft leiding aan zo'n 125 beveiligers. ,,24 uur per dag controleren onze beveiligers het personeel en de passagiers op het vliegveld. Van de passagiers controleren wij de boardingpass, de persoon zelf en natuurlijk scannen we de handbagage. De grenscontrole en de paspoorten zijn de verantwoordelijkheid van de Koninklijke Marechaussee." Per dag heeft Trigion tussen de 60 en 70 mensen werken op het vliegveld. Ze zijn zichtbaar en onzichtbaar aanwezig.