Als student aan het Hout- en Meubileringscollege Rotterdam ontdekte Janine van Loenen dat er weinig goede tassen zijn voor het vervoer van A3-tekeningen. ,,Wij merkten op school dat heel veel studenten hun portfolio in katoenen tasjes droegen of soms zelfs in een Albert Heijn-tas, wat er natuurlijk niet zo representatief uitziet als je naar een klant gaat. Er zijn ook wel speciale koffers voor tekeningen, maar die gaan vaak al na twee maanden kapot. Wij wilden daarom een tas maken die langer meegaat en aanslaat bij studenten.’’
Ondernemerschapsprogramma
Door het volgen van het ondernemerschapsprogramma van de stichting Jong Ondernemen kreeg Van Loenen de kans om het idee samen met haar studiegenoten uit te werken. ,,We gingen eerst ideeën pitchen in de klas, waarbij dit idee voor een vilten tas met gepersonaliseerde print is overgebleven. Daarna mocht ik een team samenstellen van studiegenoten in een soort sollicitatierondes.’’ Samen met klasgenoten Darinka van Eekelen, Quinty Overtoom, Joost Zweemer, Jill van Lieshout en Andrea Westphal richtte ze Backtassen op. Hoewel Van Loenen en haar teamgenoten elkaar nog niet kenden, beviel de samenwerking en het ondernemen goed.
Lees ook: Verum als concurrent van koffie: Crispijn (25) en Erik (24) durven het aan
,,We hebben echt megaveel geleerd, zeker door mee te doen aan de wedstrijd en door de coronacrisis, toen we ineens heel snel moesten schakelen. De scholen gingen dicht en we konden ineens niet meer gebruik maken van de apparatuur daar, waardoor we op zoek moesten naar een drukkerij die tegen een kleine vergoeding prints wilde maken. Ook hebben we in die tijd een webshop gemaakt en onze doelgroep uitgebreid. Eigenlijk wilden we ons eerst op medestudenten richten en later pas een bredere doelgroep bereiken, maar door corona is het allemaal veel sneller gegaan.’’
Europese finale
Door het winnen van de Student Company van het Jaar-verkiezing (categorie mbo) die georganiseerd wordt door stichting Jong Ondernemen, heeft Backtassen nog een extra impuls gekregen. ,,Eerst kwamen er vooral bestellingen binnen van mensen uit onze omgeving, nu zien we dat ook onbekenden een tas kopen, niet alleen voor het vervoeren van tekeningen, maar ook bijvoorbeeld voor de boodschappen.’’
Daarnaast heeft Backtassen nu de kans om mee te doen aan de Europese finale en zich daarmee internationaal te profileren. ,,We hopen dat deze Europese competitie ons nieuwe contacten oplevert, bijvoorbeeld bij bedrijven die druk- of snijmachines maken. Dan kunnen we komend jaar de productie omhoog brengen, de ontwerpen uitbreiden en de tas volledig duurzaam maken. Door mee te doen aan het Student Company-programma hebben we heel veel feedback gehad. Daar willen we volgend jaar mee aan de slag.’’