Actueel

Verkopen via online livestreams? Deze ondernemers doen het: ‘70 procent van omzet uit TikTok’

Stephanie Oosterwijk en Suzan de Jongste The M Bar-oprichters  Stephanie Oosterwijk en Suzan de Jongste (rechts). Foto: The M Bar
The M Bar-oprichters Stephanie Oosterwijk en Suzan de Jongste (rechts). Foto: The M Bar
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het is 11 uur ’s ochtends en Suzan de Jongste, mede-eigenaar van The M Bar, logt in op TikTok en klikt op de button ‘live’. The M Bar, een online winkel in gepersonaliseerde accessoires zoals telefoonhoesjes, paspoorthouders, notitieblokken en sleutelhangers, heeft meer dan 12 duizend volgers op dit medium. Suzan of haar collega gaan twee keer per dag twee uur live. Op een goede dag kijken er zo’n 10 duizend mensen mee.

Tijdens de livestream presenteert ze het assortiment. Kijkers kunnen een bestelling plaatsen en die maakt ze dan live. In dit geval bedrukt ze live de initialen van de klant op een paspoorthouder. ,,Ik leg vooraf alles klaar om te beginnen en dan verwelkom ik iedereen. Soms worden en vragen gesteld, zoals: ‘kan je die sleutelhanger eens goed laten zien?‘, Of ‘wat is er mogelijk met een telefoonhoesje?’. Het is een beetje zoals teleshopping van vroeger, maar dan helemaal van nu en interactief. Het voelt voor de kijkers daardoor alsof ze in een winkel staan, maar dan vanuit je eigen woonkamer.”

Het is een beetje zoals teleshopping van vroeger, maar dan helemaal van nu en interactief

Suzan de Jongste The M Bar

Waarom is deze manier van verkopen zo populair, denkt ze? ,,Mensen kunnen direct met ons communiceren, vragen stellen over de producten of speciale verzoekjes doen. Doordat wij alle accessoires live personaliseren is het ook extra leuk dat de klant kan meekijken wat wij voor ze maken.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Steeds meer outlets van webwinkel Shein duiken op: klopt dit wel?

70 procent van omzet via livestream

The M Bar gaat live van 11.00 uur tot 13.00 uur en van 15.00 tot 17.00 uur. Suzan heeft vaste kijkers die vaak meekijken vanwege de gezelligheid. ,,We praten dan ook over het weekend of het weer. Een beetje over koetjes en kalfjes. Het is soms net alsof ik aan het Facetimen ben met een vriendin.” Ze is door TikTok best bekend geworden. ,,Laatst werd ik in de lift ergens aangesproken: ben jij die vrouw van TikTok? Dat is wel leuk natuurlijk.”

,,Meestal hebben we zo’n 30 orders per dag als we live gaan. Ik schat dat zo’n 70 procent van onze omzet uit TikTok komt. En sinds 2023 is onze omzet echt verdubbeld. Daar heeft TikTok een groot aandeel in. We begonnen in januari 2024 met deze manier van verkopen. We gingen in no time van 2.000 naar nu 12 duizend volgers.”

Lees verder onder de advertentie

Lemud ziet TikTok als online winkelstraat

Ook Leroy Kalf, eigenaar van online winkel Lemud, is actief op TikTok. Zo’n 2,5 jaar geleden begon hij zijn winkel na een tijd in de meubelbranche te hebben gewerkt. Lemud verkoopt woonaccessoires zoals lampen, zijden boeketten, kaarsen en geuren.

,,Ik merkte dat mensen tegenwoordig te druk zijn om naar de winkel te gaan”, legt hij uit. ,,Daarom breng ik de winkel naar hen toe. TikTok kun je tegenwoordig wel zien als online winkelstraat.” Sinds 2022 verkoopt hij via TikTok zijn producten, en daarmee was hij een van de eersten. ,,We hebben nu bijna 22 duizend volgers op TikTok. Elke dag krijgen we er zo’n 100 bij.” Hij heeft net zijn livestream gesloten. ,,We hebben minimaal 200 kijkers. Ik ga elke dag 3 keer live: van 9 tot 10.30 uur, van 12 tot 13.00 uur en om 19 uur nog een keer tot hoelang het leuk blijft. We hebben gemerkt dat we dat het beste aan het begin en einde van een werkdag kunnen doen en rond de lunch.”

We zijn aan het praten alsof we echt in de winkel staan

Leroy Kalf Lemud

Ook Leroy verkoopt goed via TikTok. ,,Zo’n 80 procent van mijn omzet komt uit TikTok. Dat is veel ja, maar uiteindelijk wil ik niet te afhankelijk van dit medium zijn. Mijn droom is om een fysieke winkel naast de webshop te openen.” Hij houdt van TikTok: ,,Ik vind de interactie zo leuk. We zijn aan het praten alsof we echt in de winkel staan. Je bouwt een leuke band op met hen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Meedoen of lijdzaam toekijken? Hoe jij als ondernemer de ‘Chinese platformrevolutie’ overleeft

Verkopen via TikTok boven Instagram

Beiden verkiezen TikTok boven Instagram. Suzan: ,,Via TikTok kijken meer mensen mee, ook als je me niet volgt. En het is interactiever en daarom leuker.” Leroy vult aan: ,,Instagram Live werkt minder goed om mee te kijken. TikTok is snel en groeit sneller dan Instagram.” Suzan en Leroy hebben dan ook minder volgers op Instagram dan op TikTok.

Maar op TikTok vind je toch alleen meer jongeren? Dat valt nog wel mee, aldus de twee ondernemers. ,,Je zou denken dat er alleen maar jongeren via TikTok bestellen. Ik zie aan mijn bestellingen dat mijn klanten tussen de 20 en 40 jaar zijn. Niet superjong, maar ook niet oud. We merken vooral dat de jongere kijkers actiever reageren maar de ‘oudere’ kijkers juist sneller een aankoop doen”, zegt Suzan.

Lees verder onder de advertentie

‘Blijf jezelf op social media’

Mocht je als ondernemer ook de stap naar verkopen via TikTok willen zetten, dan heeft Suzan nog wel een tip: Maak de livestream niet alleen op de verkoop gericht. Probeer een band op te bouwen met je vaste kijkers. Leroy vult aan: ,,Blijf jezelf en doe je niet anders voor. Ik ben op TikTok helemaal mezelf, en daardoor ben ik opgevallen tussen de andere accounts.” Het enige nadeel van social media is volgens Leroy de online haat. ,,Dat hoort er helaas bij. Het zijn vooral 14-jarigen met een nepaccount die gaan lopen schelden via TikTok. Maar ik kan er gelukkig tegen.”

Volgens Suzan is er niet sprake van een trend. ,,Zie het als een nieuwe manier waarop consumenten producten ontdekken en kopen. Ik bied een unieke en persoonlijke winkelervaring die de traditionele online winkelomgeving overstijgt.”

Lees ook: Denk niet meer in offline of online winkelen: zo pakken de Chinezen het aan

Lees verder onder de advertentie

China loopt voorop met verkoop via livestream

Dat beaamt Dirk Mulder, retailexpert van ING. ,,De afgelopen jaren heeft livestream-verkoop wereldwijd een explosieve groei doorgemaakt. In China is het enorm groot en de Chinezen lopen echt voorop op dit gebied. Daar hebben ze platformen waarop social media, betalen en de logistiek in zijn geïntegreerd.”

Het succes hiervan ligt volgens hem bij de interactie. ,,Kijkers kunnen vragen stellen, opmerkingen achterlaten en direct feedback geven tijdens de livestream. Op deze manier ontstaat een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid. Die interactie heeft een positief effect op het vertrouwen van klanten en het opbouwen van klantrelaties. Het ‘live’ beantwoorden van vragen creëert een persoonlijke band tussen de retailer en de koper, mits de livestreams authentiek zijn. Livestreams die te gepolijst of geregisseerd zijn kunnen juist het vertrouwen van de klant schaden.”

Interactie heeft een positief effect op het vertrouwen van klanten en het opbouwen van klantrelaties

Dirk Mulder Retailexpert ING

Zijn er ook nadelen aan livestream verkopen? ,,Mensen kopen een stuk minder bewust. De livestreams creëren een gevoel van urgentie, door bijvoorbeeld een exclusieve deal. Het is heel makkelijk, je klikt en rekent af.” Volgens Mulder vormt het echter geen bedreiging voor de fysieke winkels. ,,Fysiek shoppen blijft nog wel aantrekkelijk.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Stoppen met verkopen op Amazon, webwinkel HemdVoorHem.nl deed het

Pilot van TikTok gestopt

In Europa is de trend echter nog niet booming. In Engeland is TikTok gestopt met de pilot van verkoop via livestreams, daar sloeg het niet aan. TikTok heeft daardoor een streep gezet door de uitbreidingsplannen in Europa en de VS. In Nederland zie je wel steeds meer ondernemers die deze manier van verkopen gebruiken.

Mulder is ervan overtuigd dat online verkopen via TikTok groter gaat worden in ons land. Volgens hem doen winkeliers er dan ook goed aan om te blijven investeren in het begrijpen van hun doelgroep en hun livestreams hierop aan te passen. En ook om te onderzoeken hoe livestream-verkoop een vaste plek geven kan krijgen in de strategie.

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.