Actueel

Stoppen met verkopen op Amazon, webwinkel HemdVoorHem.nl deed het

Hemdvoorhem.nl Michiel Snoek Beeld: HemdVoorHem.nl
Michiel Snoek Beeld: HemdVoorHem.nl
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op LinkedIn deelde Michiel Snoek, oprichter en directeur van HemdVoorHem.nl, afgelopen week een bericht over zijn afscheid van Amazon met de veelzeggende titel ‘Weg ermee.....’ Hij schrijft: ,,We hebben besloten om met #HemdVoorHem.nl, net als andere grote spelers zoals Nike en C&A, ons assortiment niet langer aan te bieden op Amazon. Het is voor ons onmogelijk gebleken om via dit platform geld te verdienen.” Hij kreeg veel bijval van relaties op LinkedIn, én nuttige tips.

Het is voor ons onmogelijk gebleken om via Amazon geld te verdienen

Michiel Snoek startte veertien jaar geleden HemdVoorHem.nl, een webshop in strijkvrije overhemden. Toen Amazon in 2020 de Nederlandse markt betrad, besloot hij zijn overhemden te gaan verkopen via het platform, vertelt hij tegen De Ondernemer. ,,Ik ben persoonlijk geen fan van platforms, maar zakelijk heb je het gevoel dat je wel mee moet doen. Anders mis je iets. We hoopten hiermee op een breder bereik en uiteraard op meer omzet.”

Uiteindelijk vielen zijn verwachtingen in de praktijk tegen. ,,We houden er geen geld aan over. Alleen maar frustratie. Het is heel moeilijk om winst te maken via Amazon. Je mag geen reclame maken voor je eigen webshop en er is extreem veel concurrentie. Er wordt bij de selectie bij een zoekopdracht gekeken naar de snelste verzending en de laagste prijs. Het is verbazingwekkend voor welke prijs artikelen soms de deur uit gaan. Maar als je niet meedoet met die lage prijzen, verkoop je niks.”

Lees verder onder de advertentie

HemdVoorHem.nl gaat voor nieuwe webshop

De vrijgekomen tijd investeert hij in zijn eigen webshop. ,,De beslissing om te stoppen met Amazon kwam samen met meerdere keuzes. We zijn onze eigen website aan de voor- en achterkant volledig aan het vernieuwen. We zetten in op content en presentatie en willen daarbij innovatieve technieken gebruiken, inclusief AI. We hebben voor het eerst een developer aangenomen, die daarmee bezig is. En vanaf 2025 willen we meer bekendheid voor het merk gaan genereren. Want veel mensen kennen HemdVoorHem.nl nog helemaal niet.”

Lees ook: Met dit plan willen ondernemers strijden tegen Thuisbezorgd: ‘Ik noem het legale afpersing’

Daarnaast liep hij ook aan tegen het Amerikaanse beleid: als een consument claimt dat hij zijn bestelling niet heeft gehad, dan is dat voor Amazon een voldongen feit. ,,Het verlies is voor jouw rekening en je krijgt ook nog strafpunten. Dat is bij Bol.com bijvoorbeeld veel beter geregeld. Die doet eerst onderzoek en betaalt mee wanneer een artikel echt kwijt blijkt te zijn.”

Lees verder onder de advertentie
Michiel Snoek van HemdVoorHem.nl heeft afscheid genomen van verkoopplatform Amazon. Foto: HemdVoorHem.nl Michiel Snoek van HemdVoorHem.nl heeft afscheid genomen van verkoopplatform Amazon. Beeld: HemdVoorHem.nl
Michiel Snoek van HemdVoorHem.nl heeft afscheid genomen van verkoopplatform Amazon. Beeld: HemdVoorHem.nl

De grote concurrentie dwong Michiel Snoek tot prijsverlagingen

Na vier jaar besluit Snoek dan ook om de verkoop via Amazon te stoppen. ,,Natuurlijk kost ons dat wel wat omzet. Maar onder aan de streep hielden we er niks aan over, terwijl het wel veel tijd en energie kostte. Dan heeft het geen zin meer. Wij kunnen wel zonder Amazon.”

Hij wil collega-ondernemers die ook worstelen met platforms meegeven dat ze altijd de afweging moeten maken of deze manier van werken wel bij hun bedrijf en product past. ,,Zeker als je geen eigen merk hebt en in een productgroep zit waar veel concurrentie is, is het niet altijd interessant. En zorg er anders voor dat je proces volledig geautomatiseerd is. Dat scheelt heel veel tijd.”

Lees verder onder de advertentie

Het doel is niet om te stoppen met álle platform. Zo lukt het via Bol.com wél om marge te maken. ,,Misschien omdat je daar niet zoveel concurrentie hebt van buitenlandse spelers met hele lage prijzen. Bol.com werkt voor ons heel goed aan het eind van het seizoen voor de restanten. Wanneer we die met korting verkopen bij Bol.com houden we eigenlijk geen voorraad meer over. En een platform heeft ook voordelen, voornamelijk voor het verhogen van je volumes. Daardoor kun je je kosten per stuk op veel fronten verlagen: materialen, verpakkingen, koeriers, leveranciers.”

Amazon: claim-oplossing ontzorgt verkoper

In een reactie zegt Amazon dat er in Nederland duizenden mkb’ers verkopen op Amazon.nl en dat deze externe verkopers inmiddels goed zijn voor zestig procent van de verkochte producten. Het platform lijkt zich niet te herkennen in Michiels kritiek over het claimbeleid. ,,Wanneer een claim wordt ingediend, combineren we onze geavanceerde fraude- en misbruikdetectiesystemen met externe, onafhankelijke verzekeringsspecialisten om de ingediende claims te analyseren, het onderzoekswerk voor onze verkooppartners op zich te nemen, geldige claims in te dienen en ongefundeerde, lichtzinnige of onrechtmatige claims te weigeren. Door dit werk namens verkopers te doen, voorkomen we dat ze deze claims zelf moeten onderzoeken. Door in dit proces te blijven innoveren, kunnen klanten met vertrouwen winkelen, wat op zijn beurt het succes van verkooppartners stimuleert.” Tot slot mag er inderdaad niet gelinkt worden naar de eigen webshop van de retailer. Amazon geeft aan dat je wel je eigen merk kunt promoten en de merkbekendheid vergroten ‘met behulp van verschillende ‘Brand Owner-tools’ die gebruik maken van ons klantenbestand’.

Lees ook: Evita (21) is werkgever, eigenaar en model voor eigen sportkledingmerk (en ze moet nog afstuderen)

Lees verder onder de advertentie