De van oorsprong Chinese webshop Shein is razendpopulair. Vooral jongeren kopen massaal de spotgoedkope kleding bij de webwinkel die sinds 2021 de grootste onlinekledingwinkel ter wereld is. Het bedrijf speelt handig in op rages en trends op TikTok, waarna in no-time de kleding voor een prikkie te bestellen is op Shein.
Sinds enkele maanden duiken er echter ook steeds meer outlets op met de merknaam Shein op de gevel. In onder meer Utrecht, Almelo en Amersfoort werden winkels geopend waar consumenten kleding konden kopen die normaal bij de webreus te vinden was.
Lees ook: Jan Meerman luidt noodklok: ‘Chinese webwinkels overspoelen onze markt met goedkope troep’
Shein mist infrastructuur voor popupwinkels in Nederland
John Lin is e-commerce-expert en is gespecialiseerd in Chinese platformen. Volgens hem is het uitgesloten dat Shein daadwerkelijk achter deze outlets zit. ,,Shein is heel goed in het vesturen van losse pakketjes aan consumenten, maar voor popupwinkels heb je een heel andere infrastructuur nodig”, zo legt hij uit.
Voor een miljardenbedrijf als Shein is het te duur om hier drie winkeltjes te openen
John Lin
,,Waar Alibaba enkele tientallen magazijnen in Europa bezit, heeft Shein er geen een. Het is voor zo’n miljardenbedrijf te duur om hier drie winkeltjes te openen. Dan moet je de ambitie hebben om 300 winkels te openen. Nog los van het feit dat ze vanuit het niets een distributielijn moeten opzetten met vrachtwagens, om nog maar te zwijgen over het aannemen van Nederlands personeel met ingewikkelde cao’s. Vanuit hun businessmodel is dit niet eens rendabel. Dit komt nooit uit.”
Lees ook: Meedoen of lijdzaam toekijken? Hoe jij als ondernemer de ‘Chinese platformrevolutie’ overleeft
‘Snelle ondernemer’ achter popupwinkels Shein
Maar wie zit er dan wel achter? Shein in ieder geval niet, aldus de webreus in een mail aan De Ondernemer. ,,Shein-producten zijn alleen online verkrijgbaar via onze officiële website en app. Elke winkel in Nederland die beweert een Shein-winkel te zijn, is op geen enkele manier geautoriseerd door Shein of met ons verbonden.”
Volgens John is het aannemelijker dat hier een ‘snelle ondernemer’ achter zit die een bulkpartij of een restpartij retouren heeft opgekocht. ,,De retourkosten zijn namelijk dusdanig hoog dat ze worden vernietigd of worden opgekocht. De kans dat iemand dit direct van Shein heeft gekocht acht ik kleiner, want dan maak je niet direct marge. Een shirtje dat op Shein 1,50 kost, kan in zo’n restpartij voor 10 cent worden opgekocht en in een outlet voor 3 euro worden verkocht. Dat maakt die klant niet uit, want die heeft toch het idee dat het in een Shein-winkel goedkoop is én hij hoeft geen verzendkosten te betalen.”
Shein-producten zijn alleen online verkrijgbaar via onze officiële website en app
Shein in een reactie
Onderzoek van RTV Utrecht toont aan dat de Shein-winkel in Utrecht onderdeel is van een serie dumpwinkels. Zo was de winkelketen Scamm eerder in het pand gevestigd. Ook deze keten verkocht Shein-producten. De activiteiten van deze organisatie beperken zich niet alleen tot de winkelketen Scamm. Eerder waren zij ook actief onder de namen IFashion en Moda Paris. De adressen, e-mailadressen en foto’s op sociale media van de winkels zijn identiek en de werkwijze is bovendien gelijk: de winkels openen tijdelijk, verkopen goedkope kleding en sluiten daarna weer. De winkel aan het Vredenburg heeft inmiddels de naam Shein verwijderd van de gevel.
Lees ook: Waarom er in de toekomst geen plek is voor dozenschuivers
Popupwinkel Shein in Canada
Heeft Shein dan helemaal geen fysieke winkels? Ja, van tijd tot tijd kan Shein tijdelijke popups openen, maar volgens de webreus zullen zij hun klanten hierover altijd rechtstreeks informeren via hun eigen socialemediakanalen. ,,In Canada is bijvoorbeeld een popupstore gevestigd geweest”, legt John uit. ,,Shein heeft daar echter een groot kantoor en de winkel daar was meer een PR-stunt. Als je de foto’s van die winkel ziet, dan valt je op dat die winkel veel mooier en netter is dan de bulkpopups hier.”
Bekijk hier de voorwaarden.