Het grootste taxibedrijf ter wereld heeft geen taxi’s, de grootste hotelketen heeft geen hotels en de grootste retailer ter wereld heeft geen winkels. Dit zijn allemaal tekenen van de platformisering van onze economie. Deze worden vooral gedreven door bedrijven als Uber, Airbnb, Thuisbezorgd en Amazon. Weinig sectoren worden gespaard door de platformrevolutie.
Lees hieronder verder.
Door het internet te gebruiken hebben al deze platformen ook maar één doel: de klant en de maker van de dienst of het product zo efficiënt mogelijk met elkaar verbinden door het startpunt te worden van de klantreis. Het reisbureau, de taxicentrale, de stapel restaurantfolders en de (dozenschuivende) retailer: ze zijn allemaal niet meer nodig. Wat, in theorie, resulteert in lagere prijzen voor de eindklant.
Maar iedere keer wanneer een dergelijk platform ontstaat, zien we dezelfde fricties en politieke lobby. De platformen zijn zogenaamd onveilig, oneerlijk, en buiten aanbieders uit. Deels is dit waar, maar voor mij klinken het vooral als de kreten van de verliezers in een industrie die te lang comfortabel is geweest en daardoor niet heeft geïnnoveerd (en dit niet willen accepteren).
Lees ook: Waarom online adverteren beter wordt door de Chinezen en lokale platformen
Een schakel uit de keten = frictie
Wanneer er mensen dreigen hun baan te verliezen zal dit nooit zonder enige vorm van strijd gebeuren. De belangen zijn eenmaal te groot.
We zien dit nu onder andere gebeuren in de retailindustrie. Alle Europese belangenorganisaties hebben zich verenigd om de Chinese platformen tot een halt te roepen. Deze Chinese platformen verkopen onveilige producten, gaan oneerlijk om met belastingregels en buiten hun leveranciers uit. Het klassieke rijtje argumenten dat bij iedere platformdisruptie is gebruikt (onveilig, niet eerlijk, etc.).
Wat doen deze Chinese platformen nu precies? Ze brengen de klant direct in contact met de fabriek
John Lin
Maar wat doen deze Chinese platformen nu precies? Ze brengen de klant direct in contact met de fabriek. Er is geen importeur, distributeur, winkelier en merkhouder meer nodig. Alle marges van deze tussenpartijen verdwijnen daarmee ook, waardoor de klant de laagst mogelijke prijs betaalt.
Door de fabrieken direct aan de klant te verbinden ontstaan wel degelijk veiligheidsrisico’s: een klant weet niet aan welke wet- en regelgeving retailers zich aan moeten houden en een fabriek weet ook niet per se wat nodig is in een bepaalde markt. Dit is iets waar het platform uiteindelijk mee moet gaan helpen.
Europa houdt van reguleren, maar wij moeten juist innoveren
Het klassieke gezegde is dat Amerika innoveert, China produceert en Europa reguleert. Dit zal alleen niet meer houdbaar zijn, want Chinese bedrijven doen nu zelf ook aan innoveren. Hopen dat regulering van de EU de Chinese platformen afremt is ook slechts een tijdelijke verlichting. Hun keten is korter en als ze alle regels onder de knie hebben zijn ze nog steeds goedkoper. De enige oplossing is innoveren.
Lees ook: Waarom er in de toekomst geen plek is voor dozenschuivers
Het grote nadeel van platformen verdwijnt dankzij de Chinese platformen
Platformen staan erom bekend dat zij eerst de markt overnemen door veel transacties te subsidiëren en daarna de commissies opvoeren wanneer zij marktleider zijn. Ze hebben het kapitalisme uitgespeeld.
Dit spel werkt goed wanneer er één partij de grootste wordt. En in veel industrieën is dit ook zo, er zijn twee grote partijen en de mkb’ers lijden hieronder. Doordat er nieuwe platformspelers komen, betekent het ook dat er meer concurrentie is om ondernemers aan te sluiten. Hierdoor ontstaat er naast de prijsoorlog aan de consumentkant, ook een prijsoorlog aan de aanbiederskant. In de retail zie je dit nu gebeuren bij TikTok en Temu.
Bied op zoveel mogelijk platformen je diensten en producten aan. Word handig in de omgang met alle platformen
John Lin
Wat moet je dan als kleinere ondernemer doen? Ervoor zorgen dat niet één partij de grootste wordt, dus door op zoveel mogelijk platformen je diensten en producten aanbieden. Word dus handig in de omgang met alle platformen. Dan zal uiteindelijk niemand in een monopoliepositie komen en hoge commissies vragen.
John is China-expert, spreker, bestuurslid bij het Netherlands China Business Council en een strategisch adviseur voor BORG Consulting. Daarnaast was hij een voormalig Lead Ecosystem Business Developer en Strategy & Business Developer bij Bol. Johns missie is om het Oosten en Westen dichter bij elkaar te brengen.