Actueel

Steeds meer ketens uit winkelstraat: experts vrezen kaalslag

 
Een filiaal van The Body Shop in Amsterdam. De cosmeticawinkelketen werd vorige week door de rechter failliet verklaard. Een filiaal van The Body Shop in Amsterdam. De cosmeticawinkelketen werd vorige week door de rechter failliet verklaard. Foto: ANP
Een filiaal van The Body Shop in Amsterdam. De cosmeticawinkelketen werd vorige week door de rechter failliet verklaard. Foto: ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

In kleinere gemeenten dreigt veel leegstand in de winkelstraat doordat de ene na de andere keten omvalt. Het vinden van nieuwe huurders valt niet mee, wat ook naburige winkels kan raken. ,,Je krijgt een soort domino-effect”, zegt retailexpert Michel Kregel.

Lees verder onder de advertentie

De laatste maanden vallen de winkelketens met bosjes om. Zo gingen alleen al sinds het einde van de zomer Bristol, Game Mania, Dunkin’ Donuts en The Body Shop op de fles. Daar dreigt Blokker nog bij te komen, schrijft NU.nl.

Al langer loopt het aantal faillissementen op en dat is te merken in de winkelcentra. Vooral in kleinere of middelgrote plaatsen zorgt dit voor problemen, vreest Kregel.

,,Je ziet daar een kaalslag. In dergelijke plaatsen is bijvoorbeeld de Blokker nog altijd een publiekstrekker, ook al weten ze veel van die bezoekers niet om te zetten naar kopers.”

Lees verder onder de advertentie

Je hebt hoge kosten, waardoor je een flinke omzet moet draaien om rendabel te zijn

Aantrekkelijkheid winkelstraten staat onder druk

Als mensen niet meer naar het winkelcentrum gaan omdat de Blokker is verdwenen, bezoeken ze de andere winkels ook niet. ,,Ze kiezen dan eerder voor een groter winkelcentrum in de buurt. Zo ontstaat een domino-effect en worden de kleinere winkelstraten steeds minder aantrekkelijk.”

Bijkomend probleem is dat winkelbedrijven niet staan te springen om zich te vestigen in kleinere gemeenten. ,,Je hebt hoge kosten, waardoor je een flinke omzet moet draaien om rendabel te zijn. En dat wordt steeds lastiger op kleinere locaties”, stelt Kregel.

Ook retailspecialist Ward van der Stee van ABN AMRO ziet gemeenten worstelen met leegstand. ,,Het beleid is nu om de winkelgebieden op te leuken, bijvoorbeeld door winkels te centreren. Hierdoor worden lege plekken opgevuld.”

Lees verder onder de advertentie

In het verleden trokken horecazaken nog weleens in de vrijgevallen panden. Maar daar is de klad in gekomen. ,,Je ziet dat de horeca het ook niet makkelijk heeft, dus dat kan de gaten ook niet altijd vullen”, zegt Van der Stee.

Je moet je óf onderscheiden met lage prijzen zoals Action, óf door een leuke ervaring zoals Starbucks

Hoge kosten nekken veel winkels

Dat zoveel bedrijven de laatste tijd in moeilijkheden zitten, komt volgens hem door een mix van problemen. ,,Bedrijven zijn tijdens de coronapandemie in de schulden geraakt, bijvoorbeeld doordat ze te veel steun hebben ontvangen. Daarnaast hebben winkelketens veel last van online concurrentie.”

Maar de opgelopen kosten zijn misschien wel het grootste probleem. ,,Dat begon met de oorlog in Oekraïne, waardoor energieprijzen stegen. Hier kwamen hogere lonen bij, terwijl de huren ook nog eens omhooggingen.” Die combinatie doet veel ondernemers pijn. Van der Stee sluit daarom niet uit dat er meer faillissementen komen.

Lees verder onder de advertentie

Ook Kregel is daar bang voor. Hij verwacht dat vooral het middensegment het moeilijk krijgt. ,,Je moet je óf onderscheiden met lage prijzen zoals Action, óf door een leuke ervaring zoals Starbucks. Winkels die ertussenin zitten, gaan verdwijnen of zijn al weg.”

Lees ook: Keten in noodweer: ‘Blokker heeft tekenen des tijds niet goed weten in te schatten’

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.