Actueel

Zo werpt riskante miljoeneninvestering keukengigant Bruynzeel zijn vruchten af

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Wat verwacht je in een keukenfabriek? Getimmer en lawaai. De geur van hout en lijm. Kastjes die van links naar rechts rollen, veel mensen in overalls die met zware aanrechtbladen lopen te sjouwen.

Niets van dat al. Ergens aan het begin van driehonderd meter lange werkvloer pakt een digitaal gestuurde machine een plaat hout op. Geen idee wat daarmee gaat gebeuren. Maar aan de andere kant verschijnt op enig moment een kant-en-klare keuken. Ondertussen kun je ook hier van de vloer eten.

Lees ook: Directeur Bart Siemerink over het slimme verdienmodel van de Keukenhof

Lees verder onder de advertentie

Zichtbaar trots laten ze hun fabriek zien, algemeen directeur Anton Sanders van DKG en Ron van den Berg, directeur van dé Bruynzeel zoals iedereen in Bergen op Zoom het nog steeds zegt. Want ze hebben zware jaren achter de rug in een branche die zo achter de bouwwereld aanloopt, en ze zijn er nóg niet helemaal. ,,Maar we doen het goed. We hebben onze nek uitgestoken door in crisistijd zó te moderniseren en dat betaalt zich nu uit.''

40 miljoen euro in tweeënhalf jaar tijd. In een periode dat er verdomd weinig vraag was naar keukens, simpelweg omdat er weinig huizen werden gebouwd. Decennia was Bruynzeel - in eigen termen de Volkswagen, waar Keller de Audi onder de keukens wordt genoemd - voor beleggers in de bouw en met name woningcorporaties de standaard-keuken.

Apegapen

Het is lastig keukens verkopen in een jarenlange periode dat er nauwelijks koop- en huurwoningen bijkomen en de sociale woningbouw helemaal op apegapen lag. ,,Wij waren daarvan té afhankelijk, moesten gaan denken aan grotere volumes, de particuliere markt en andere producten en partijen om risico's te spreiden", zegt ceo Sanders (51). ,,Er waren tijden dat woningbouwcorporaties in Nederland 25.000 huurwoningen per jaar bouwden. In meer dan de helft kwam destijds een Bruynzeel-keuken. Nu moet je denken aan een markt met 7.000 huurwoningen. Dat heeft zijn repercussies gehad, het was een tijdje doorbijten."

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Lees ook: Multimiljonair Ben Mandemakers en de boze buitenwereld

Waar de crisis juist voor de keukenbranche in Nederland wat later toesloeg, ijlt die logischerwijs ook langer na. Voor DKG reden om het drie jaar geleden al verder weg te zoeken, andere wereldmarkten te verkennen. Juist in landen waar de concurrentie - bijvoorbeeld Duitsland - het licht nog niet zag of duurdere merken niks te zoeken hebben. ,,Marokko is nu heel interessant voor ons", zegt Bruynzeel-directeur Van den Berg (48), van origine vooral de commerciële man in huis. ,,We zagen daar inkomens groeien en er wonen veel jonge mensen. Plus repatrianten, die hier in Nederland een behoorlijke keuken gewend waren en dat daar ook willen."

Lees verder onder de advertentie

,,Ze bouwen daar een net huis voor 25.000 euro; dan zorgen wij voor een leuke prijs toch voor kastjes, een aanrecht en een spoelbak. Voor DKG is dat gewoon een nieuwe markt. Bruynzeel is dan geen design, niet het nieuwste van het nieuwste, maar wél mooi, functioneel en betaalbaar."

beeld deondernemer

Lees ook: Keukenwarenhuis.nl investeert om onderscheidend te blijven

Lees verder onder de advertentie

Met die eigenschappen lukt het nu ook om keukens in India te verkopen. In een groot land heb je tussen alle armoede nu eenmaal ook veel middenklasse, is de simpele verkooplogica. Zoals in het onmetelijk rijke Dubai niet alleen maar oliesjeiks wonen die zweren bij Bulthaup, maar de neus ophalen voor een Kellertje of een Bruynzeel.

,,Ook in Dubai wonen werkmensen, zijn Volkswagens nodig. Overal staan bouwkranen en onze West-Europese keukens hebben een goede status", vertelt Ron van den Berg. Hij slaagde daar met een eerste vliegtuiglading van ruim vijfhonderd keukenblokken voor de appartementen in de wijk City Walk.

Efficiency

De DKG-bazen verwachten na het nodige marktonderzoek veel van die sociaal-demografisch interessante Arabische markt. ,,Daar gebeurt heel veel en in razend tempo. Je vindt er landen met een grote groep 15 tot 30-jarigen waarop wij ons de komende jaren richten. Ons proces is daarbij gericht op efficiency en grote aantallen."

Lees verder onder de advertentie

Het zijn de nieuwe toverwoorden in Bergen op Zoom. Vlot en functioneel in alles, bezweert Anton Sanders. In de volledig CO2-neutrale fabriek, ligt geen keuken op voorraad. Bestellingen worden eerst compleet tot aan het uur van levering gepland en dan pas wordt er gefabriceerd. Alle afval blijft aan de Drebbelstraat, de vrachtwagens worden er gewassen met regenwater. ,,Wij zijn geen trendsetter in onze branche, houden van no-nonsens. Voor de huurmarkt kunnen wij tegenwoordig in acht dagen een praktische keuken leveren. Een verhuurder wil niet lang wachten voordat hij weer geld kan verdienen."

,,Snel en transparant willen we zijn. Eerlijke handel. Niet meedoen met de Keukenkeizers waar de ene klant een betere prijs weet los te peuteren dan de andere. We hebben dat onze verkopers verboden; ze zijn onlangs allemaal op cursus geweest voor die filosofie. Niet wheelen en dealen, bij ons geen lulpraatjes. Dít is de keuken, dát is de prijs. Exact laten weten waar je als klant aan toe bent, daar geloven wij heilig in."

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Ons proces is gericht op efficiency en grote aantallen

Ron van den Berg, DKG