Blog Gerben Derks
'Stap uit de copy-paste ratrace. Zo maak je betere reclame-uitingen'
Verreweg de meeste bedrijven kiezen er in hun marketingaanpak voor om nagenoeg hetzelfde te doen als collega-bedrijven. Lekker efficiënt vinden ze, omdat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden. Als anderen daar resultaten mee behalen, dan moeten wij ook zoiets doen en zullen wij ook resultaten halen. Dat klopt ook. Echter, stelling de stelling van expert Gerben Derks is dat dit op korte termijn kan werken, maar dat je op de lange termijn in een ratrace komt. Omdat je doet wat iedereen doet en je niet uniek en herkenbaar profileert. Wat wel te doen? Dat legt hij uit in deze blog.

Gerben Derks
Marketingexpert
Gerben Derks voert de marketingregie bij organisaties die een weg zoeken tussen alle opties die er zijn én helpt ze met het vergroten van hun 'fanbase' door het creëren van 'merkwaardige' en 'opmerkelijke' concepten. Iedere ondernemer heeft wel ideeën op de plank liggen die niet opgepakt worden. Gerben helpt dit op een unieke manier vorm te geven.
Volgens mij is de enige oplossing in deze tijd om passend creatief te zijn. Met passend bedoel ik: iets bedenken wat totaal anders is, maar past bij jou als ondernemer, jouw bedrijf / organisatie en opvalt bij jouw doelgroep. Dan wordt het direct al moeilijk na te apen door een concurrerend bedrijf!
Effectiviteit marketing in advertenties
Passend creatief zijn is dus anders, nog niet gevalideerd en daardoor denk je wellicht een hoger risico. Maar dat is niet zo. Op de lange termijn levert je creativiteit juist meer op wanneer je dit structureel opzet. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit onderzoek van James Hurman. Hurman is een autoriteit op het gebied van creatieve en unieke marketing en deed twintig jaar onderzoek naar de link tussen creativiteit en effectiviteit van marketingcampagnes. Hij schreef hierover het boek. The Case for Creativity. Volgens zijn analyse krijgen we dagelijks meer dan 500 advertenties te zien. De schattingen lopen zelfs op tot 3500 per dag, afhankelijk van je leefpatroon. Hoeveel van die advertenties kun jij je nog herinneren? Nog geen 1 procent! Met een gewone goede (standaard) advertentie zit jij dus echt nog niet in de gedachten van de consument. De kans wanneer je het anders doet, dan de rest, dan wordt deze kans al behoorlijk groter.
Uiteindelijk trekt Hurman een aantal duidelijke conclusies:
Er is geen keus tussen een creatieve campagne of een winstgevende campagne. Reclamecampagnes die creatieve prijzen hebben gewonnen blijken 11 keer zo efficiënt in het vergroten van marktaandeel.
Een creatieve aanpak heeft niet meer risico dan een normale ‘voorzichtige’ aanpak.
Lees ook: In 5 stappen naar een unieke marketingstijl (om bijvoorbeeld personeel te werven)
Het klopt vaak wel dat passende creativiteit om wat investeringsbereidheid vraagt. Daardoor wordt er vooral door grotere bedrijven en merken met behoorlijke marketingbudgetten gebruik gemaakt van creativiteit. Toch denk ik dat iedere onderneming in meer of mindere mate passend creatief kan zijn! Met dit in het achterhoofd wil ik een voorbeeld met je delen waar ik onlangs tegenaan liep. Wat mij betreft een mooi voorbeeld omdat ook hieruit blijkt dat iedere onderneming, klein of groot het kan toepassen.
Lees ook: Creatief denken: met deze tips haal je het kind in jezelf weer naar boven
Eens per zoveel weken staat de onderstaande advertentie in de Volkskrant. Erg opvallend, want je ziet een handgeschreven advertentie van een 82 jarige tapijthandelaar. Die diverse Perzische tapijten aanbiedt met hoge kortingen. Maar wat voor gedachte zit hier achter? RTV Dordrecht gaf het antwoord. Daar blijkt dat de 82 jarige Jaap Vos die achter de advertentie zit zo veel beter tapijten verkoopt dan op andere manieren.
Uit het interview met RTV Dordrecht blijkt verder dat hij een goed gevoel heeft ontwikkeld om marketing op een andere creatieve manier te doen. Creatief zijn is dus te leren.
Opvallende advertentie
Uit alles blijkt dat hij een briljant talent heeft ontwikkeld om dingen anders aan te prijzen en op te vallen. Want, hoe kun je opvallen als iedereen prachtig ontworpen advertenties heeft? Het nog mooier maken? Of het juist totaal anders doen? Dat laatste is precies waar Jaap Vos mee bezig is. Zijn advertenties zijn zo anders dat ze direct opvallen, maar ook bij hem passen als 82-jarige. Het klopt! En daardoor zijn dit soort acties zo waanzinnig effectief!
Welke lessen kun je hieruit leren? Het belangrijkste is dat creativiteit dus aan te leren is. Verder hoef je je als ondernemer niet altijd te onderscheiden op inhoud, maar door het net even anders te doen. Geloof mij, deze methode kan ieder type bedrijf ontwikkelen en toepassen!
Je moet het, net als Jaap Vos, wel willen zien en vooral durven doen.