Blog Gerben Derks

Hoe kom ik aan personeel? 4 keer laaghangend fruit

,,Hoe kom ik aan personeel? Dat is één van de meest gestelde vragen aan mij op dit moment", schrijft marketeer Gerben Derks in deze blog. ,,Veel bedrijven hebben versterking nodig. De oude manieren werken niet meer. Dan moet je iets nieuws verzinnen, maar de ideeën komen niet uit de lucht vallen. Dus tips voor het werven van personeel op een unieke en ludieke manier zijn vaak welkom."

Gerben Derks 21 september 2022

Personeel gezocht vacature gerben derks

Gerben Derks

Marketingexpert

Gerben Derks voert de marketingregie bij organisaties die een weg zoeken tussen alle opties die er zijn én helpt ze met het vergroten van hun 'fanbase' door het creëren van 'merkwaardige' en 'opmerkelijke' concepten. Dit is zijn eerste blog bij De Ondernemer.

In een tijd van schaarste zijn er weinig opties. Recruitmentbureaus vragen veel geld en je moet altijd nog maar afwachten of het ook echt gaat passen. Bied je personeel meer geld, dan betekent dat ook vaak weinig loyaliteit omdat die personen voor een hoger bedrag zo overstappen naar een ander. Kortom de oude methodes werken vaak minder goed of zijn minder passend. Iedereen zit bijvoorbeeld op dezelfde websites hun vacatures te plaatsen en betalen dus eigenlijk geld aan iets waarmee je nauwelijks opvalt.

Wat kun je dan doen? Ik denk dat het goed is ook voor de lange termijn om zelf te investeren in een eigen proces waarbij je goed duidelijk maakt wie je bent en wat je voor die doelgroep kunt betekenen als bedrijf. Met een jeukwoord heet dit ook wel ‘employer branding’. Dat geeft antwoord op de vraag: Hoe zet je jezelf als bedrijf aantrekkelijk neer in de markt? Daarmee los je het probleem van schaarste niet op, maar je kunt wel zorgen dat je opvalt op een eigen unieke wijze die past bij de specifieke doelgroep waar je je op wilt richten.

Lees ook: Jan van Setten over verbonden blijven met je personeel: ‘Mensen haken af als ze niet gezien worden’

Hoe doe je dat nu? Als eerste is het dus belangrijk dat je goed kijkt naar wat voor type je nodig bent. Waar bevinden dit soort jongens en meiden zich nu? Heb je een ervaren iemand nodig? Of zoek je juist ondersteuning van jonge mensen die in het vak kunnen groeien? Denk daar goed over na. Want deze doelgroepen zitten op andere kanalen en bereik je dus ook op andere manieren.

Zoom vervolgens in op de behoeftes van die specifieke doelgroep. Waar kun je in voorzien? Wat vinden ze fijn en kun je dat versterken? Waar hebben ze pijn van en kun je dat verzachten? Heb jij bijvoorbeeld praktische jonge mensen nodig? Dan zijn dat wellicht mensen die het liefst niet op school zitten, maar lekker buiten bezig zijn. Kun jij bijdragen dat ze minder in de schoolbanken hoeven te zitten en toch leren? Denk bijvoorbeeld aan een opvallende en prikkelende posters bij een school waar deze doelgroep zich bevindt. Het bovenstaande is een van de eerste stappen die ik meestal doe, wanneer een organisatie een eigen marketingproces voor de langere tijd wil laten inrichten.

Lees ook: Salarisstijging personeel? Zo onderhandel je een win-win voor jezelf én personeel

Daarnaast kijk ik altijd naar laaghangend fruit, waar in mijn ogen ieder bedrijf eenvoudig gebruik van kan maken, maar wat vaak nog niet gebeurd: Hieronder een aantal quick wins:

1. Schakel huidige medewerkers in

Heb je er wel eens over nagedacht om jouw huidige medewerkers bij jouw personeelsproblemen te betrekken? Grote kans dat je medewerkers wel iemand kennen die een baan zoekt of wat anders wil. Laat het dus weten wanneer je begint met personeel werven en vraag of zij mensen kunnen aanbevelen. Je kunt ook nog nadenken om deze mensen een bonus of een andere vorm van een beloning te geven wanneer ze een geschikt iemand introduceren.

Lees ook: Zo word je de woest aantrekkelijke werkgever voor jouw team

2. Val op waar jouw doelgroep is

Dit klinkt logisch, maar het gaat nog erg vaak mis. Wanneer je jongeren wilt hebben en je adverteert in de plaatselijke huis aan huis krant, bijvoorbeeld omdat je dat altijd zo hebt gedaan. Dan voorspel ik dat je weinig resultaat zult hebben. Dat geld kun je net zo goed direct weggooien.

Wat kun je dan doen? Opvallen door in te spelen op de behoeftes van jouw doelgroep. Versterk iets wat ze fijn vinden: bij ons in Salland zitten jongeren bijvoorbeeld vaak met elkaar in hun eigen keet met vrienden. Wellicht kun je daar iets mee? Kun je ze daarbij helpen? Kun je een actie bedenken? Bijvoorbeeld: Wij zoeken mensen die liever niet op kantoor zitten! Ben jij dat? Dan maak je ook nog eens kans op 500,- euro voor jouw vriendenkeet. Je speelt dan weer in op iets wat jouw doelgroep fijn vindt en versterkt dat. Deel dit vervolgens in de social media groepen in de buurt waarbij ze de juiste persoon kunnen taggen voor wie dit iets zou kunnen zijn.

Of verzacht iets waar ze last van hebben. Als blijkt dat jouw doelgroep, bijvoorbeeld de praktische mensen, de schoolbanken helemaal zat is, dan kun je ze daarop prikkelend aanspreken waarop de doelgroep getriggerd wordt. “Wat doe je hier nog? Kom lekker buiten werken!” Wil je dit anders doen dan met standaard posters? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van straatreclame zoals tijdelijke krijtverfuitingen op de stoep bij bijvoorbeeld een school. Je hebt daar tegenwoordig bedrijven voor die je hierbij kunnen helpen.

3. Benader scholen

Kersverse leerlingen willen graag een bijbaan waar ze later ook wat aan hebben. Dus wil jij personeel werven voor junior functies? Ga dan eens langs bij diverse scholen en informeer naar de mogelijkheden. Vaak hebben ze evenementen waar je wellicht op aan kunt haken. Of wellicht zijn ze af en toe op zoek naar iemand die uit de praktijk iets komt vertellen of wil laten zien. Door zoiets te doen sta je vooraan bij de jonge doelgroep.

4. Organiseer een open dag! Er is altijd wel een reden voor een feestje

Nodig mensen relaties uit bij jouw bedrijf. Dat is iets wat nog niet vaak of niet structureel gebeurt, maar wel relatief eenvoudig te doen is. Je kunt deze dag ook concreet de vraag stellen aan de bezoekers. Vertel ze dat je op zoek bent naar personeel en vraag ze concreet of ze iemand weten. Het is vaak een mooie kans om personeel te werven. Bekijk wel goed hoe je mensen uitnodigt en waar je ze bereikt. Wat is er voor hen te halen? Waarom zouden ze komen? Wanneer je jonge mensen zoekt, kun je bijvoorbeeld een samenwerking met scholen zoeken door praktijkervaring te laten opdoen. Je kunt speeddates organiseren als een soort voorselectie. Zie je interesse? Dan kun je concreet aangeven dat ze welkom zijn om eens verder in gesprek te gaan. Dat is een win-win voor beide partijen: het potentiële nieuwe personeel krijgt een duidelijk beeld van het bedrijf en jij ziet meteen wie je kandidaten zijn.

Voel jij je gemotiveerd om aan de slag te gaan met personeel werven? Onthoud: opvallen en het op een andere manier doen is belangrijk. Denk out-of-the-box en neem de tijd voor het opzetten van een toffe, unieke wervingscampagne. Want daarmee trek je de meeste aandacht .

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws