Potentiële klanten vertrouwen eerder een bedrijf dat regelmatig door de media wordt genoemd, omdat dit je autoriteit in jouw vakgebied benadrukt. Daarnaast kan media-aandacht leiden tot nieuwe kansen, zoals samenwerkingen, klanten en zelfs investeerders. Kortom, zichtbaarheid in de media kan de groei van je bedrijf een flinke impuls geven. Maar hoe bereik je journalisten? Het geheim zit in je netwerk. In dit artikel leer je praktische tips om de aandacht van journalisten te trekken en jezelf als expert op de kaart te zetten.
Voor een journalist is het aantrekkelijk om te zien dat je een groot netwerk hebt en actief bent binnen je vakgebied. Ondernemers die geïsoleerd werken, zijn minder interessant. Laat zien dat je betrokken bent bij jouw branche, in contact staat met vakgenoten en actief reageert op hun bijdragen. Dit laat zien dat je niet bang bent om het gesprek aan te gaan. Kijk op LinkedIn naar vakgenoten die al regelmatig in de media verschijnen en klik op het notificatiebelletje in hun profiel, zodat je op de hoogte blijft van hun nieuwste posts.
Vind journalisten
Vakgenoten die veel in de media komen, staan vaak op de radar van journalisten. Het is gemakkelijk om erachter te komen welke journalist met hen verbonden is. Zoek op LinkedIn naar termen zoals 'journalist' of 'redacteur' en gebruik de filteroptie 'connecties van' om de naam van jouw vakgenoot in te vullen. Ook als jullie niet exact dezelfde expertise delen, is de kans groot dat die journalist interesse heeft in jouw onderwerp.
Het is waardevol om journalisten te helpen aan nieuwe invalshoeken.
Volg journalisten
Het volgen van journalisten via connecties van vakgenoten kan voelen alsof je meelift, maar iedere deskundige heeft zijn unieke inbreng. Het is waardevol om journalisten te helpen aan nieuwe invalshoeken. Zij bepalen wie zij aan het woord laten, maar het is jouw taak om ervoor te zorgen dat ze weten dat je bestaat.
LEES HIER ook deze expertblog van Janneke van Heugten hoe je vaker en beter in de publiciteit komt.
Check journalisten
Natuurlijk is het belangrijk om de journalisten die je zo vindt te controleren door hun profiel en recente artikelen te bekijken. Zorg ervoor dat jouw eigen LinkedIn-profiel up-to-date is voordat je hen benadert. Klik ook bij de journalisten op het notificatiebelletje in het profiel, zodat je meldingen krijgt van bij nieuwe posts. Reageer inhoudelijk waar mogelijk – niet als stalker, maar door waardevolle bijdragen te leveren. Neem de tijd om de journalist echt te leren kennen. Kijk bij hun LinkedIn-activiteiten om te zien hoe vaak en recent ze iets posten.
Neem actief deel aan gesprekken binnen je vakgebied en leg gerichte connecties
Als ondernemer is het belangrijk om zichtbaar te zijn, ook voor journalisten. Neem actief deel aan gesprekken binnen je vakgebied en leg gerichte connecties. Dit maakt het verschil tussen onzichtbaar zijn voor journalisten of juist een waardevolle band opbouwen met publiciteit als gevolg.
Wil jij weten hoe je jouw expertstatus in de media claimt en vaker in de publiciteit komt met je onderneming? Schuif aan bij de Q&A over publiciteit, speciaal voor de lezers van De Ondernemer: https://vidm.nl/deondernemer
Meer expertblogs? De Ondernemer Vandaag!
Bekijk hier de voorwaarden.