Podcast

Podcast: No Deal-Brexit wil haast niemand, maar is het nog te vermijden?

We kennen de afgrond, we plannen voor de afgrond, maar kunnen we hem ook voorkomen? Die vraag staat centraal in de laatste weken voordat de Brexit-afgrond definitief wordt. Columnist Lennard van Otterloo over de naderende afgrond en de problemen voor ondernemers die Brexit met zich meebrengt.

Brexit uitstel onvermijdelijk Lennard van Otterloo

Lennard van Otterloo 19 februari 2019

Vorige week was ik een van de sprekers op een gezamenlijk Brexit-evenement van de Britse afdeling van New Europeans en de Federal Trust. In de zaal vrijwel uitsluitend Britten, de meesten op leeftijd. Gepensioneerde topambtenaren, een oud-ambassadeur, een enkele ondernemer. Stuk voor stuk mensen die weten hoe reëel (en hoe diep) de afgrond is. De verslagenheid was groot. Verslagenheid over het verlies van status en invloed dat het Verenigd Koninkrijk doormaakt, maar ook persoonlijke verslagenheid over het verlies van EU-Burgerschap. De verbinding met een club waar ze 45 jaar lid van zijn geweest en waarvan het opzeggen van het lidmaatschap waarschijnlijk onherroepelijk zal blijken.

Aan mij de taak om uit te leggen waarom sommige bedrijven harder getroffen zijn dan anderen. Waarom sommige bedrijven redelijk voorbereid zijn en anderen helemaal niet. Waarom sommige bedrijven wél alarm slaan over de impact van Brexit op hun bedrijfsvoering en anderen niet.

Lees ook: Bij een harde Brexit trekken Nederlandse bedrijven sóms aan het langste eind

In sommige delen van de financiële sector is de naderende Brexit een harde klap. Vooral het verlies van “financial passporting” –het huidige systeem waarmee voor sommige diensten een vergunning in één lidstaat een vergunning voor alle 28 betekent– betekent vaak het verhuizen van afdelingen naar de EU27. Maar, dit is wel een klap waarvan ze twee jaar geleden al wisten dat die eraan zat te komen.

Zo heeft Bank of America de afgelopen twee jaar $400 miljoen gestoken in het verhuizen van operaties uit het VK. $50 miljard aan vermogen gaat nu beheerd worden door zo’n 800 mensen in Dublin en Parijs wordt de basis voor zo’n 500 handelaren. En, die beslissingen zijn genomen, de kosten zijn gemaakt. Dezelfde bank maakte vorige week bekend dat, zelfs als de regering nu alles terugdraait en het VK toch in de EU blijft, het niet meer terug kan. Ze hebben twee jaar gebruikt om te plannen en knopen door te hakken.

Lees ook: Dit blauwe monster moet ondernemers waarschuwen voor Brexit

Het klinkt vreemd, maar zij hebben nog geluk gehad dat ze konden plannen. Een bedrijf dat afhankelijk is van de import en export van fysieke goederen weet nog steeds niet wat er over een paar weken gaat gebeuren. Zeker als het om voedsel of planten gaat –bederfelijke producten met allerlei aanvullende eisen omtrent veiligheid– is het plannen bijna ondoenlijk.

Gaat het dan écht gebeuren? En zelfs een No Deal? Ik verwacht wel dat er een Brexit gaat plaatsvinden, na een aanvankelijk uitstel, maar waarschijnlijk op een manier waar geen enkele groep in het VK blij mee gaat zijn. Te hard voor sommigen, te zacht voor anderen, niet het beloofde land dat sommigen was voorgehouden. Het wordt een uitkomst die ontstaan is door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, niet een uitkomst die door iemand gekozen is.

No Deal-Brexit

En die No Deal? De financiële markten hebben No Deal nog niet ingeprijsd. Net als bijna iedereen gaan zij er nog steeds vanuit dat er íets geregeld gaat worden.

Er zijn moties aangenomen door het parlement dat No Deal niet geaccepteerd zal worden. Toch is het niet zo simpel. No Deal is namelijk, ook nu nog, de automatische optie. Alleen als er een alternatief plan komt kan No Deal vermeden worden. Zolang er geen meerderheid voor één optie is, wordt het onherroepelijk No Deal.

Om in de veel gebruikte afgrond-symboliek te blijven, de auto rijdt nog steeds met hoge snelheid op de No Deal afgrond af, de meeste inzittenden hebben de afgrond gezien, de meeste inzittenden zijn het eens dat er uitgeweken moet worden. In welke richting er uitgeweken moet worden, daar kunnen ze het maar niet over eens worden.

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details