Podcast

Podcast: No Deal-Brexit wil haast niemand, maar is het nog te vermijden?

We kennen de afgrond, we plannen voor de afgrond, maar kunnen we hem ook voorkomen? Die vraag staat centraal in de laatste weken voordat de Brexit-afgrond definitief wordt. Columnist Lennard van Otterloo over de naderende afgrond en de problemen voor ondernemers die Brexit met zich meebrengt.

Brexit uitstel onvermijdelijk Lennard van Otterloo

Lennard van Otterloo 19 februari 2019

Vorige week was ik een van de sprekers op een gezamenlijk Brexit-evenement van de Britse afdeling van New Europeans en de Federal Trust. In de zaal vrijwel uitsluitend Britten, de meesten op leeftijd. Gepensioneerde topambtenaren, een oud-ambassadeur, een enkele ondernemer. Stuk voor stuk mensen die weten hoe reëel (en hoe diep) de afgrond is. De verslagenheid was groot. Verslagenheid over het verlies van status en invloed dat het Verenigd Koninkrijk doormaakt, maar ook persoonlijke verslagenheid over het verlies van EU-Burgerschap. De verbinding met een club waar ze 45 jaar lid van zijn geweest en waarvan het opzeggen van het lidmaatschap waarschijnlijk onherroepelijk zal blijken.

Aan mij de taak om uit te leggen waarom sommige bedrijven harder getroffen zijn dan anderen. Waarom sommige bedrijven redelijk voorbereid zijn en anderen helemaal niet. Waarom sommige bedrijven wél alarm slaan over de impact van Brexit op hun bedrijfsvoering en anderen niet.

Lees ook: Bij een harde Brexit trekken Nederlandse bedrijven sóms aan het langste eind

In sommige delen van de financiële sector is de naderende Brexit een harde klap. Vooral het verlies van “financial passporting” –het huidige systeem waarmee voor sommige diensten een vergunning in één lidstaat een vergunning voor alle 28 betekent– betekent vaak het verhuizen van afdelingen naar de EU27. Maar, dit is wel een klap waarvan ze twee jaar geleden al wisten dat die eraan zat te komen.

Zo heeft Bank of America de afgelopen twee jaar $400 miljoen gestoken in het verhuizen van operaties uit het VK. $50 miljard aan vermogen gaat nu beheerd worden door zo’n 800 mensen in Dublin en Parijs wordt de basis voor zo’n 500 handelaren. En, die beslissingen zijn genomen, de kosten zijn gemaakt. Dezelfde bank maakte vorige week bekend dat, zelfs als de regering nu alles terugdraait en het VK toch in de EU blijft, het niet meer terug kan. Ze hebben twee jaar gebruikt om te plannen en knopen door te hakken.

Lees ook: Dit blauwe monster moet ondernemers waarschuwen voor Brexit

Het klinkt vreemd, maar zij hebben nog geluk gehad dat ze konden plannen. Een bedrijf dat afhankelijk is van de import en export van fysieke goederen weet nog steeds niet wat er over een paar weken gaat gebeuren. Zeker als het om voedsel of planten gaat –bederfelijke producten met allerlei aanvullende eisen omtrent veiligheid– is het plannen bijna ondoenlijk.

Gaat het dan écht gebeuren? En zelfs een No Deal? Ik verwacht wel dat er een Brexit gaat plaatsvinden, na een aanvankelijk uitstel, maar waarschijnlijk op een manier waar geen enkele groep in het VK blij mee gaat zijn. Te hard voor sommigen, te zacht voor anderen, niet het beloofde land dat sommigen was voorgehouden. Het wordt een uitkomst die ontstaan is door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, niet een uitkomst die door iemand gekozen is.

No Deal-Brexit

En die No Deal? De financiële markten hebben No Deal nog niet ingeprijsd. Net als bijna iedereen gaan zij er nog steeds vanuit dat er íets geregeld gaat worden.

Er zijn moties aangenomen door het parlement dat No Deal niet geaccepteerd zal worden. Toch is het niet zo simpel. No Deal is namelijk, ook nu nog, de automatische optie. Alleen als er een alternatief plan komt kan No Deal vermeden worden. Zolang er geen meerderheid voor één optie is, wordt het onherroepelijk No Deal.

Om in de veel gebruikte afgrond-symboliek te blijven, de auto rijdt nog steeds met hoge snelheid op de No Deal afgrond af, de meeste inzittenden hebben de afgrond gezien, de meeste inzittenden zijn het eens dat er uitgeweken moet worden. In welke richting er uitgeweken moet worden, daar kunnen ze het maar niet over eens worden.

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is mede-oprichter van het De Ruyter Netwerk (voor Nederlanders in de creatieve, media of startup sector in Londen), lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en werkt als strategie consultant voor technologiebedrijven. Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een column over Brexit, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details