Podcast

Brexit-expert: 'Scheiding brengt risico's én biedt kansen export- en transportsector'

Nog ruim een week en dan is het B-Day in Groot-Brittannië en in de Europese Unie. Hoe is de stemming aan de overkant van Het Kanaal? Onze man in Londen en Brexit-expert Lennard van Otterloo weet van de hoed en de rand. ,,De bal ligt bij de Britten. Voor wat, hoort wat.’’

Brexit podcast Lennardvan Otterloo export bloemen

Brexit hoeft niet alleen nadelig te zijn voor bijvoorbeeld de Nederlandse bloemenexporteurs. (Foto: ANP)

De Ondernemer 21 januari 2020

De Britse minister van Financiën Sajid Javid was de afgelopen week duidelijk: hij gaat op het Brexit-vlak echt niet alles meer afstemmen met Brussel. In hoeverre moeten we volgens Lennard van Otterloo de bewindsman zijn woorden serieus nemen? Volgens de Brexit-expert gaan de uitspraken van Javid vooral over de periode na de transitiefase. Dus na 31 december 2020.

,,Ik zie de uitspraken van de minister als het klaarmaken voor de strijd met de EU. Het is vooral het duidelijk maken dat de Britten niet met zich laten sollen, het is ze menens en de kans op een No Deal is er nog steeds. Ik neem Javid zijn woorden voorlopig nog met een korreltje zout.’’

Einde aan EU-subsidiepotjes

Tot en met 31 december blijven wet en regelgeving bijna hetzelfde. ,,Je kan de volgende maand je goederen en diensten nog gewoon over de Britse grens leveren als ondernemer. Wel zie je dat er in de transitieperiode een aantal zaken gaan veranderen omdat Groot-Brittannië straks geen officieel EU-lid meer is. Denk aan het niet meer gebruik kunnen maken van de vele EU-subsidiepotjes en onderzoeksgelden. Dat is na 31 januari al verleden tijd.’’

Het echte onderhandelen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU moet nog beginnen, dus het kan spannend worden aan de overlegtafel. ,,Dat zal pas in maart van start gaan, want de 27 EU-landen zijn nu nog druk bezig met het afstemmen van de verschillende wensenlijstjes. Uiteindelijk kan de EU uit een breed spectrum aan relaties met het VK kiezen. Het kan gaan om een relatie als die met Noord-Korea, feitelijk dus geen handelsrelatie. Of een gelijkwaardige handelsrelatie als die de Europese Unie met Noorwegen heeft. Een zeer open relatie. Daartussenin heb je nog vele mogelijkheden. Het kan alle kanten op.’’

''Hoe meer de Britten willen hebben wat betreft het handelsverdrag, hoe meer ze zullen moeten inleveren op andere vlakken''

Lennard van Otterloo, Brexit-expert

Bloemen- en plantenexport

Van Otterloo: ,,De bal ligt bij de Britten. Voor wat, hoort wat. Hoe meer ze willen hebben wat betreft het handelsverdrag, hoe meer ze zullen moeten inleveren op andere vlakken. Daar gaan we nog veel gevechten over zien. Wie gaat er toezicht houden op bepaalde zaken en hoeveel handelsvrijheid zal er over blijven?’’

De expert vertelde het vorige week al, Nederland wordt volgens hem na Ierland het hardst getroffen door Brexit. Vooral de agrarische sector, denk zeker ook exporteurs van bloemen- en planten. Een ondernemer die ik ken is gaan kijken naar alternatieve routes in plaats van via Calais naar Dover. Andere bevoorradingsroutes. Omdat de kosten daardoor omhoog gaan, worden sommige bloemen onrendabel. Dat betekent dat hij keuzes moet maken.''

Kansen voor de transportsector

De Brexit-expert heeft het in de podcast ook over de kansen die er liggen voor ondernemers. De exporteurs van bloemen en planten, maar zeker ook in de transportsector. En hoe zit het de financiële wereld en met werknemers en kantoren op het Britse eiland en op het continent die moeten verhuizen vanwege Brexit? Kleven daar ook voordelen aan? Luisteren dus!

Lees ook: 'Boris Johnson gaat na Brexit nog miljarden aan EU betalen'

Lennard van otterloo

Lennard van Otterloo

Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details