Podcast

Brexit-expert: 'Scheiding brengt risico's én biedt kansen export- en transportsector'

Nog ruim een week en dan is het B-Day in Groot-Brittannië en in de Europese Unie. Hoe is de stemming aan de overkant van Het Kanaal? Onze man in Londen en Brexit-expert Lennard van Otterloo weet van de hoed en de rand. ,,De bal ligt bij de Britten. Voor wat, hoort wat.’’

Brexit hoeft niet alleen nadelig te zijn voor bijvoorbeeld de Nederlandse bloemenexporteurs. (Foto: ANP)

De Ondernemer 21 januari 2020

De Britse minister van Financiën Sajid Javid was de afgelopen week duidelijk: hij gaat op het Brexit-vlak echt niet alles meer afstemmen met Brussel. In hoeverre moeten we volgens Lennard van Otterloo de bewindsman zijn woorden serieus nemen? Volgens de Brexit-expert gaan de uitspraken van Javid vooral over de periode na de transitiefase. Dus na 31 december 2020.

,,Ik zie de uitspraken van de minister als het klaarmaken voor de strijd met de EU. Het is vooral het duidelijk maken dat de Britten niet met zich laten sollen, het is ze menens en de kans op een No Deal is er nog steeds. Ik neem Javid zijn woorden voorlopig nog met een korreltje zout.’’

Einde aan EU-subsidiepotjes

Tot en met 31 december blijven wet en regelgeving bijna hetzelfde. ,,Je kan de volgende maand je goederen en diensten nog gewoon over de Britse grens leveren als ondernemer. Wel zie je dat er in de transitieperiode een aantal zaken gaan veranderen omdat Groot-Brittannië straks geen officieel EU-lid meer is. Denk aan het niet meer gebruik kunnen maken van de vele EU-subsidiepotjes en onderzoeksgelden. Dat is na 31 januari al verleden tijd.’’

Het echte onderhandelen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU moet nog beginnen, dus het kan spannend worden aan de overlegtafel. ,,Dat zal pas in maart van start gaan, want de 27 EU-landen zijn nu nog druk bezig met het afstemmen van de verschillende wensenlijstjes. Uiteindelijk kan de EU uit een breed spectrum aan relaties met het VK kiezen. Het kan gaan om een relatie als die met Noord-Korea, feitelijk dus geen handelsrelatie. Of een gelijkwaardige handelsrelatie als die de Europese Unie met Noorwegen heeft. Een zeer open relatie. Daartussenin heb je nog vele mogelijkheden. Het kan alle kanten op.’’

''Hoe meer de Britten willen hebben wat betreft het handelsverdrag, hoe meer ze zullen moeten inleveren op andere vlakken''

Lennard van Otterloo, Brexit-expert

Bloemen- en plantenexport

Van Otterloo: ,,De bal ligt bij de Britten. Voor wat, hoort wat. Hoe meer ze willen hebben wat betreft het handelsverdrag, hoe meer ze zullen moeten inleveren op andere vlakken. Daar gaan we nog veel gevechten over zien. Wie gaat er toezicht houden op bepaalde zaken en hoeveel handelsvrijheid zal er over blijven?’’

De expert vertelde het vorige week al, Nederland wordt volgens hem na Ierland het hardst getroffen door Brexit. Vooral de agrarische sector, denk zeker ook exporteurs van bloemen- en planten. Een ondernemer die ik ken is gaan kijken naar alternatieve routes in plaats van via Calais naar Dover. Andere bevoorradingsroutes. Omdat de kosten daardoor omhoog gaan, worden sommige bloemen onrendabel. Dat betekent dat hij keuzes moet maken.''

Kansen voor de transportsector

De Brexit-expert heeft het in de podcast ook over de kansen die er liggen voor ondernemers. De exporteurs van bloemen en planten, maar zeker ook in de transportsector. En hoe zit het de financiële wereld en met werknemers en kantoren op het Britse eiland en op het continent die moeten verhuizen vanwege Brexit? Kleven daar ook voordelen aan? Luisteren dus!

Lees ook: 'Boris Johnson gaat na Brexit nog miljarden aan EU betalen'

Lennard van Otterloo

Brexit-expert

Lennard van Otterloo is ondernemer en woont sinds 2006 in Londen. Hij is lid van het Startup Mentoren Netwerk van de Nederlandse Ambassade en mede-oprichter van Torbay Intelligence waar hij bedrijven helpt aan de andere kant van de Noordzee uit te breiden.

Lennard schrijft voor De Ondernemer vanuit Londens perspectief wekelijks een blog over Brexit én is te horen in de podcast, onder meer over de zekere en mogelijke gevolgen voor ook Nederlandse ondernemers.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details