Nieuws Retail

Consument winkelt liever in de buurt en laat grote stad links liggen

Door de coronapandemie winkelen we in Nederland liever dicht bij huis en mijden we ‘de grote stad’. Ruimte, rust en reinheid in winkels vinden we belangrijker dan ooit, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro, INretail en Locatus. Het gevolg is een tweedeling in het winkellandschap.

Sanne Schelfaut (AD) 6 december 2021

Winkelen winkelstraat haarlem

Winkelend publiek in het centrum van Haarlem. Foto: ANP

Terwijl winkelstraten in de grote steden te kampen hebben met minder klandizie, daalt de leegstand van winkelpanden juist in kleine en middelgrote plaatsen. ,,Corona is een gamechanger’’, zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek van Locatus, het bureau dat winkelgebieden in kaart brengt, tegen het AD.

,,Juist de centra van middelgrote steden, die het voor corona het moeilijkst hadden, laten de laatste maanden een licht dalende leegstand zien. Verszaken zoals traiteurs en bakkers doen het goed, maar ook winkels op het gebied van wonen draaien prima en openen zelfs nieuwe vestigingen.’’

''Op dit moment ligt het percentage van de gemiddelde winkelleegstand op 6,9 procent, terwijl we vorig jaar nog vreesden dat het begin 2022 zou oplopen naar 10 procent''

Gertjan Slob, directeur onderzoek Locatus

Winkelgebieden in vijf grote steden trokken afgelopen twee maanden tot 20 procent minder bezoekers

Als mensen nu gaan winkelen, blijven ze volgens de onderzoekers liever dicht bij huis. Slob: ,,Ze gaan naar een plek waar het niet te druk is en waar ze met eigen vervoer kunnen komen. We zijn voorlopig nog niet af van corona, dus ik zie deze trend niet snel veranderen. Op dit moment ligt het percentage van de gemiddelde winkelleegstand op 6,9 procent, terwijl we vorig jaar nog vreesden dat het begin 2022 zou oplopen naar 10 procent. In grote steden zien we helaas wel dat de leegstand toeneemt, in de zeventien grootste centra ligt het percentage al op ruim 8 procent.’’

Uit datagegevens van ABN Amro blijkt dat de winkelgebieden in de vijf grote steden de afgelopen twee maanden tot 20 procent minder bezoekers trokken. ,,Het is heel duidelijk dat een dagje uit winkelen aan populariteit heeft ingeboet sinds de uitbraak van de pandemie’’, aldus Henk Hofstede namens de bank.

Lees ook: QR-code voor niet-essentiële winkels: ook Eerste Kamer stemt in

45 procent van consumenten hecht door corona meer waarde aan rustige winkel

Ook hield ABN Amro een enquête onder bijna tweeduizend Nederlanders over ons winkelgedrag in coronatijd. Hieruit blijkt dat 45 procent van de consumenten door corona meer waarde hecht aan een rustige winkel. Dit geldt vooral voor vrouwen. Ook een ruime winkel (44 procent) en een schone winkel (49 procent) zijn belangrijker geworden.

Vooral het thuiswerken jaagt het onlinewinkelen verder aan. Bijna een kwart (23 procent) van de consumenten zegt meer online te kopen als ze thuiswerken. Hierdoor gaan ze ook minder naar de stad om te winkelen. Toch blijft de fysieke winkel populair. Bijna 70 procent van de respondenten shopt het liefst in een stenen winkel, maar voelt zich door de coronamaatregelen gedwongen meer via webshops te bestellen.

Lees ook: Winkelstraten krabbelen na lockdowns weer op, retailer positief over toekomst

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws