CoronaRetail

Winkelstraten krabbelen na lockdowns weer op, retailer positief over toekomst

 
Weliswaar is het minder druk, maar degenen die wel naar de winkelcentra komen, geven meer uit. Foto: ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

In de Nederlandse winkelstraten is het nog altijd fors minder druk dan voor de coronacrisis. Marktonderzoeker RMC, die de drukte in de winkelstraat bijhoudt, zag dat er de afgelopen maanden 55 procent minder passanten waren dan in dezelfde periode in 2019. Wel ziet het bureau dat het de voorbije maanden drukker was dan vorig jaar.

Lees verder onder de advertentie

Tijdens de diverse lockdowns hadden winkels te maken met zeer strenge beperkingen. Afgelopen winter moesten ze zelfs een aantal weken volledig dicht. Vanaf maart dit jaar mochten winkels, aanvankelijk met beperkingen, de deuren weer openen, schrijft NU.nl. RMC keek naar het aantal passanten vanaf april dit jaar en zag dat het aantal bezoekers in de afgelopen maanden gemiddeld 24 procent groter was dan in dezelfde periode in 2020.

Weekenden minder druk: koopavond en zondag kind van de rekening

Het bureau zegt dat de weekenden minder druk bezocht worden en dat vooral de koopavond en de zondag geraakt worden door de crisis. Doordeweeks winkelen is juist populairder geworden. Het drukste moment blijft rond 15.00 uur liggen. Dat kan wel per stad verschillen, afhankelijk van de sluitingstijden. Zo ligt het drukste moment in Amsterdam rond 16.30 uur.

Consumenten zijn na lockdowns beter voorbereid en hebben meer te besteden

RMC merkt op dat shoppers gerichter winkelen en daarbij meer kopen. Klanten zijn volgens de onderzoekers beter voorbereid en hebben meer te besteden. Het bureau zegt dat veel retailers aangeven op of rond het omzetniveau van 2019 te liggen. Weliswaar is het minder druk, maar degenen die wel komen, geven meer uit.

Lees verder onder de advertentie

Zodra de winkels weer open mochten, hebben we een inhaalspurt ingezet. Het ging van stilstaan naar hollen

Erwin Rutten, modediscounter Takko Fashion

Retailers zien toekomst met vertrouwen tegemoet

Het zorgt ervoor dat een meerderheid van de retailers de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Bijna een derde is zelfs zeer optimistisch, zo blijkt uit het onderzoek Impact van de coronacrisis op retail dat RetailTrends uitvoerde onder 125 retailers uit diverse branches.

Ruim 60 procent van de respondenten zegt optimistisch te zijn over de toekomst, 30 procent is zelfs zeer optimistisch. Opvallend is dat met name de fashionbranche vol vertrouwen vooruitkijkt. Van de retailers die actief zijn in kleding zegt 94 procent positief naar de toekomst te kijken. Juist in die sector zijn tijdens de coronacrisis de hardste klappen gevallen. Van de retailers die optimistisch of zeer optimistisch zijn, haalt het merendeel zijn omzet vooral uit fysieke winkels en voor een klein gedeelte uit e-commerce. Een kwart van de optimisten haalt zijn omzet zelfs volledig uit stenen winkels.

Lees ook: 'Versoepeling coronamaatregelen mogelijk niet op 20 september'

Lees verder onder de advertentie

Meer dan de helft van de respondenten maakte gebruik van NOW

Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft (53 procent) van de respondenten gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling van de overheid om vaste lasten te kunnen doorbetalen. 8 procent van die groep zegt dat zijn bedrijf niet meer zou hebben bestaan zonder die regeling. Onder fashionretailers is die groep met 12 procent het grootst.

Modediscounter Takko Fashion uit Alkmaar is één van de retailers die heeft meegewerkt aan het onderzoek. ,,De coronacrisis was een emotionele en fysieke rollercoaster voor ons bedrijf en onze medewerkers”, zegt managing director Erwin Rutten. ,,We hebben veel omzet en winst verloren.” Toch kijkt Takko positief naar de toekomst. ,,We waren heel diep weggezakt, maar zodra de winkels weer open mochten, hebben we een inhaalspurt ingezet. Het ging van stilstaan naar hollen.”

Lees ook: 'Stenen winkels en horeca staan aan de vooravond van grote bloei'

Lees verder onder de advertentie