Nieuws Retail

Roland Kahn komt met CoolCat terug in winkelstraat. Gaat hij het redden?

CoolCat, tegenwoordig een kindermerk, keert terug in de winkelstraat. Oprichter Roland Kahn opent begin volgend jaar een pilotstore. De retail- en onlinekenners Hans van Tellingen en Cor Molenaar geven deze sluwe zakenvos een kans. ,,Een man die al veel bewezen heeft en nog wel zin heeft in een nieuw kunstje."

Van onze redactie 10 augustus 2021

Roland Kahn op een eerdere foto uit 2016, toen zijn modeketen nog tientallen 'stenen winkels' telde. Foto: ANP.

Begin 2019 ging CoolCat failliet en nog datzelfde jaar ging het bedrijf online door als kindermerk voor kinderen van vier tot tien jaar. Behalve op de eigen website verkoopt CoolCat ook via Wehkamp, wat volgens Kahn goed loopt. Om het merk toch meer onder de aandacht te brengen wil hij een pilotstore openen. ,,Om te laten zien welke leuke spullen we hebben", zegt hij tegen het vakblad RetailTrends. In eerste instantie komt er één winkel, maar of het daarbij zal blijven, durft Kahn niet te zeggen. ,,Maar het is heel simpel: je opent er één en is het een succes, dan open je er nog één.”

Met klein team gewerkt aan CoolCat

Zonder winkels en met een heel klein team hield Kahn de afgelopen drie jaar de kosten laag. Het faillissement werd mede veroorzaakt doordat Kahn online onderschatte, zo gaf hij indertijd zelf toe (zie de video onderaan). ,,Bovendien was ik zo’n ondernemer die dacht dat je alleen kon bestaan als je winst maakte. Maar dat oude economisch principe is dood. Kijk naar snelgroeiende bedrijven. Zij groeien door marktaandeel te pakken en aandeelhouders blijven er gewoon geld insteken, ook al wordt er geen winst gemaakt.”

Lees ook: Roland 'CoolCat' Kahn: over succes, zijn familiebedrijf en ja, webshops

Hans van Tellingen: 'Grondige herpositionering is nodig'

,,Logisch dat Kahn broedt op terugkeer in de winkelstraat", stelt winkelcentrumonderzoeker Hans van Tellingen van Strabo. ,,Dit is hét moment om in te stappen: prijzen zijn laag en mensen gaan binnenkort consumeren als nooit tevoren. Omdat ze de lockdowns en beperkingen zat zijn. De fysieke retail, horeca, maar ook de evenementensector gaan hiervan sterk profiteren. En CoolCat? Dit merk was wat sleets geworden. Ook door de concurrentie van de buitenlandse fast fashion-spelers als Primark en Zara. En als je dan huur moet betalen op zo’n honderd plekken is een faillissement nabij en misschien bood deze zelfs redding."

Wat nu nodig is, is een grondige herpositionering, stelt Van Tellingen. ,,En een tiental vestigingen op de juiste plekken. Of online echt zo belangrijk is? Het is met name een kostenpost. En Primark bewijst dat je het zonder webshop prima kunt redden. Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen van de sluwe, oude vos Roland Kahn. Een man die al veel heeft bewezen en nog wel zin heeft in een nieuw kunstje".

Cor Molenaar: 'Kahn is het merk CoolCat aan het laden'

Daar waar een expert in stenen winkels als Van Tellingen positief reageert, doet online-expert Cor Molenaar dat eveneens. Roland Kahn is best een eigenwijze ondernemer, stelt Molenaar, die als bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling is verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In het verleden kruisten hij met regelmaat de degens met Kahn als het ging om online. ,,Kahn heeft veel te lang ontkend dat online het verkoopkanaal voor kleding ging worden. Hij bleef vasthouden aan de winkel. Hij komt nu terug in de winkelstraat om eigenlijk het merk CoolCat weer te laden.”

Volgens Molenaar richt Kahn zich op ouders die vroeger bij CoolCat hun kleding kochten. ,,Het heeft voor hen een positieve associatie en zij laten daar dan ook hun kinderen weer in lopen. Het merk wordt inmiddels ook verkocht via Wehkamp en Kleertjes.com (sinds kort in bezit van Wehkamp, red.). Misschien verstandig om daar in de toekomst ook Bol.com aan toe te voegen. Verkopen via deze platformen is noodzakelijk, omdat kinderkleding tegenwoordig uitsluitend online wordt gekocht. Ma en pa hebben het te druk om te gaan winkelen."

Het is kostbaar om traffic naar website te krijgen

Maar er speelt nog iets mee waarom Kahn de winkelstraat opzoekt. Het is tegenwoordig complex en kostbaar om traffic naar je site te krijgen. Molenaar: ,,Je bent bij Google makkelijk een miljoen euro kwijt om als merk hoog in de zoekresultaten te komen. Merkbouwen is een kostbaar en langdurig proces. Het hebben van een winkel zorgt voor zichtbaarheid en betrouwbaarheid. Maar bouw geen keten op, slechts een paar winkels.”

Bekijk hieronder onze eerdere video met Roland Kahn, als gast in de videoserie Werkverkeer. Interessant om terug te kijken, met de kennis van nu.

MyChannels Video ID: 121705

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws