Bij de eigenaar van een tequilamerk denk je waarschijnlijk aan een besnorde Mexicaan met een sombrero en niet aan twee Amsterdamse vrouwen van begin dertig. Toch startten Iris Sijlmans en Ambre van de Berg in 2021 met hun eigen, kwalitatief hoogstaande tequila.
Ambre legt uit dat het duo in Mexico en Amerika in aanraking kwam met tequila en tequilacocktails. ,,In Nederland zagen we nog iedereen slechte tequila shotten, met zout en citroen. Toen dachten we: dit gaan we anders doen.”
15.000 flessen LALA Tequila verkocht in 2022
Ambre en Iris boekten een ticket, vonden een maker en sleutelden bijna een jaar aan het perfecte recept. Iris: ,,We zijn gestart met een eerste bestelling van 6000 flessen. We vroegen om een betaling in tweevoud, waar onze distilleerderij wel even van opkeek. Zij produceren normaal alleen voor de Amerikaanse markt en hanteren een minimumbestelling van 30.000 flessen.” Toch raakten ze in een half jaar hun voorraad kwijt, waarna het volgende jaar 15.000 flessen werden ingekocht.
,,Vorig jaar hadden we drie ton omzet”, vertelt Iris. ,,Dit jaar is dat al acht ton omzet. We zijn vrij recent in andere landen live gegaan, dus met deze landen erbij is de potentie nog hoger.”
“Vorig jaar hadden we drie ton omzet, dat is dit jaar al acht”
‘We gaan veel op festivals pushen’
Ambre en Iris richten zich met LALa Tequila op zowel de zakelijke als consumentenmarkt. ,,We bouwen ons merk in de horeca”, legt Ambre uit. ,,Daar zorgen we dat het op de menukaart komt.” De consument wordt tegelijkertijd bediend met een Paloma, een tequilacocktail uit blik, die al te koop is bij de Gall&Gall. ,,Dat wordt echt de consumentenroute, waarbij we veel op festivals gaan pushen.”
Maar daarvoor is geld nodig. Vier ton, om precies te zijn. Daarom zijn Ambre en Iris een sharefunding gestart op sharefundingplatform Broccoli. Iris: ,,De helft van de funding gaat naar de voorraad. Onze flessen moeten uit Mexico komen en alles moet al gefinancierd zijn bij het verschepen. Voor marketing hebben we per land budget vrijgemaakt om online en offline activaties te gaan doen.”
“We bouwen ons merk in de horeca en zorgen dat het daar op de menukaart komt”
Als de glazen bol erbij wordt gepakt, heeft het duo een duidelijk doel in het vooruitzicht: ,,Eerst willen we stevig doorpakken in Europa”, vertelt Ambre. ,,Dan willen we de stap maken naar Canada en Australië, met een groot team.” En Amerika? Waar dit idee toch is geboren. ,,Iedereen wil het daar maken, maar er is zoveel concurrentie. Waarom zouden we?”
Benieuwd hoe LALA Tequila smaakt, hoe jij kunt instappen en wat George Clooney hiermee te maken heeft? Kijk dan bovenstaande video.
De Pitch
Wil jij groeien met je bedrijf? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is een regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.