FinanciënBedrijfsoverdracht

KPN zet opheffing XS4All door: eind 2020 is het klaar

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Volgens het AD maakte KPN vandaag bekend dat per 1 augustus de XS4All-afdelingen Commercie, Techniek & Operatie, Klantcontact en HR samengaan met die van KPN. ,,Dit bevordert een succesvolle samenwerking en synergie”, schrijft KPN in een verklaring. Eind volgend jaar moet de integratie compleet zijn. Vandaag is de officiële adviesaanvraag voor de integratie bij de ondernemingsraad van XS4All ingediend.

KPN maakte op 10 januari een nieuwe strategie bekend, waarbij het aangaf zich te willen concentreren op het hoofdmerk. Zelfstandige merken Telfort, Yes Telecom en XS4All zouden hun zelfstandigheid verliezen en opgaan in KPN. Vooral het einde van XS4All leidde tot hevige protesten. De provider heeft een kwart miljoen hondstrouwe klanten die het merk waarderen om zijn kwaliteit, service en voorliefde voor privacy. Een actiegroep verzamelde ruim 50.000 handtekeningen en dreigt desnoods een eigen provider te starten.

Lees ook: XS4ALL-petitie lijkt resultaat te oogsten: gesprek over behoud merknaam en gedachtengoed

Geen andere inzichten

De acties resulteerden er begin april in dat KPN toch beloofde naar mogelijke alternatieven voor XS4All te kijken. Dit na kritiek van de ondernemingsraad van XS4All dat KPN niet om advies had gevraagd. De or dreigde naar de Ondernemingskamer te stappen. Hoewel KPN de kritiek tegenspreekt, haalde het bedrijf bakzeil. In een projectgroep zouden KPN en de or ‘in de breedste zin van het woord’ naar toekomstscenario's voor XS4All gaan kijken. Daarop trok de personeelsvertegenwoordiging de rechtszaak in.

Twee maanden later blijkt nu dat dit voor KPN niet tot andere inzichten heeft geleid. Ceo Maximo Ibarra en de directie zetten het einde van XS4All door. KPN zegt te streven naar maximaal behoud van de werkgelegenheid voor de 250 werknemers, van wie 150 vast personeel. Voor het ‘overgrote deel van de medewerkers’ is een functie beschikbaar binnen KPN. Voor de rest zal het bedrijf zich ‘tot het uiterste’ inspannen om hen van werk naar werk te begeleiden.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: KPN kijkt tóch naar alternatieven XS4All

Andere scenario's

In een nadere toelichting stelt KPN alle medewerkers van XS4All hard nodig te hebben, nu de migratie van de systemen van de provider naar die van KPN een hele klus zal zijn. ,,Klanten mogen daar niets merken”, zegt een woordvoerder. Het telecombedrijf zegt serieus naar andere scenario's te hebben gekeken. ,,Dat heeft tot dit concrete plan geleid. Wij willen alle KPN-klanten, niet alleen voor die van XS4All, een premium-aanbod bieden.” KPN spreekt van een solide businessplan voor klanten. ,,Wij zijn in dit proces zeer zorgvuldig te werk gegaan.”

De vraag is nu of de actiegroep ‘XS4All moet blijven’ zijn plannen doorzet om een eigen provider te beginnen. Het lijkt er wel op, want in een reactie laat woordvoerster Kirsten Verdel weten dat er normaliter nog in juni ‘groot nieuws’ aankomt.

Ondernemingsraad XS4All: substantiële risico's

De or van XS4All is zeer teleurgesteld dat KPN zijn plannen doorzet. De personeelsvertegenwoordiging zegt onderzoek te hebben gedaan naar de samenvoegingsplannen en ziet ,,substantiële risico’s [..] die wezenlijke impact op dit plan hebben.” Het medezeggenschapsorgaan heeft de afgelopen weken samen met experts van Stratix een businessplan gemaakt voor behoud van XS4All. ,,In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden. Desondanks wil KPN kiezen voor een integratie.”

De or betwijfelt of de integratie van XS4All in KPN wel goed zal verlopen als medewerkers onvrijwillig moeten overstappen. ,,Eerder in het proces was hier ook geen sprake van. Tevens heeft de integratie volgens het plan tot gevolg dat de or van XS4All wordt opgeheven en wij niet langer voor het belang van de XS4All-medewerkers kunnen opkomen.”

Lees verder onder de advertentie