Buitensporig. Zo noemt driesterrenchef Jacob Jan Boerma het succes van de dinerboxen die hij tijdens de feestdagen heeft kunnen wegzetten. Net als andere horecaondernemers heeft hij optimaal geprofiteerd van de enorme behoefte van Nederlanders om tijdens de feestdagen ‘thuis uit eten’ te kunnen gaan. Bestellingen van 200, soms zelfs 500 boxen met een uitgebreid menu waren geen uitzondering, ,,Ik zag niet aankomen dat de Nederlandse horeca zo inventief kon zijn. Geweldig ook dat Nederlanders er zo’n feestje van wilden maken.”
Boerma schakelde bevriende ondernemers in bij de productie. ,,Jongens van een evenementenbureau met ervaring in marketing, verpakking en aankleding. Een toeleverancier die 100 liter saus maakte. Ontzettend gaaf dat we wat hebben kunnen doen.”
Plan je vermogen, ook voordat je het hebt
De deal van je leven. Zo wordt de verkoop van een bedrijf vaak genoemd. Er komt heel wat bij kijken om die deal te sluiten en ook daarna is er genoeg te regelen en te doen. Met deze tips haal je meer uit jouw vermogen : download hier de gratis gids.
Turbulente tijd voor de horeca
Het succes zorgde voor wat licht in een duister jaar waarin allerlei plannen in de ijskast moesten: de start van nieuwe conceptrestaurants in Amsterdam, Antwerpen en Tokio. En ook de verkoop van zijn driesterrenrestaurant De Leest. Het proces bracht hem wel tot inzichten. ,,Het is voor een horecabedrijf een enorm turbulente tijd waarin perspectief nog ontbreekt. Dat zag je vorig jaar ook. Er was veel interesse voor De Leest, maar de verkoop ketste uiteindelijk af, omdat de kopers de financiering niet rond kregen, mede vanwege het huidige gebrek aan perspectief.”
Na verkoop in een begeleidende rol
De constructie die bij de verkoop was bedacht, Boerma zou nog een aantal jaren aanblijven als adviseur van de nieuwe eigenaren om hen versneld naar de top te begeleiden, leek kansrijk. De belangrijkste les die Boerma uit dit proces trok: ,,Zorg voor de beste expertise en begeleiding die je kunt vinden, bijvoorbeeld op het gebied van financiën en vastgoed. Ik zie het ook om me heen. Gasten van mijn restaurants die, in coronatijd, hun bedrijf voor honderden miljoenen hebben verkocht. Ze zeggen allemaal: ‘met dank aan de juiste adviseurs, maar wel op basis van mijn eigen keuze’. Mijn advies zou ook zijn: luister heel goed naar de juiste adviseurs, zonder hen kun je het niet. Maar vaar niet blind op hun adviezen. Maak uiteindelijk je eigen keuze, met hetzelfde verstand waarmee je je bedrijf hebt opgebouwd.”
Kennis van adviseurs is doorslaggevend
Het is volgens Boerma doorslaggevend hoeveel energie en kennis van adviseurs je in de verkoop van je bedrijf stopt. ,,En daarbij is horeca ook nog eens een bijzondere markt. Een koper betaalt voor een pand, de inventaris en goodwill. Maar die goodwill is nul komma nul als de chef daarna wegloopt. Mijn smaak is niet te kopiëren. Ik heb me heel nuchter en zakelijk laten informeren. Je kunt je zaak maar één keer verkopen. Zorg dan ook dat je dat tot op het bot goed doet. Laat je niet vangen omdat je iets hoort, maar laat je informeren omdat je iets kunt creëren.”
Maximaliseer de waarde (én je vermogen) voor verkoop
1. Kijk naar het bedrijf als potentiële koper of investeerder.
2. Beperk risico’s (afhankelijkheid) en onzekerheden (klantenbestand).
3. Zorg dat het businessmodel is gericht op de toekomst
Meer adviezen? Download hier de gids ‘Het recept voor succes: plan je vermogen, ook voordat je het hebt’.