Hij weet het nog goed, alsof het gisteren gebeurde. Tijdens het doorbladeren van een lijst met 06-nummers stokte haast zijn adem. „Ik riep uit: Nééé, dat is mijn broertje!”, zegt hij en lacht. Dries legt bij het AD uit: hij zag een telefoonnummer waar achter de 06 de getallen exact overeenkwamen met de geboortedatum van zijn broertje. „Sindsdien belt hij met zijn eigen geboortedatum als 06-nummer. Hoe gaaf is dat?”
Het is geen toeval dat juist hij op dat bijzondere nummer stuitte. Met zijn bedrijf Top06.nl is de Twentenaar altijd en overal op zoek naar handige, simpele en speciale 06-nummers. Zijn website, de grootste aanbieder van ‘mooie’ 06-nummers in Nederland, biedt achtduizend unieke combinaties aan. Op Marktplaats en bol zijn levendige handels. Voor de mooiste nummers wordt grof geld betaald.
De telefoonnummers van Dries gaan als warme broodjes
Of het nu gaat om een telefoonnummer dat lekker ‘bekt’, zoals 06-49749797 (bij Dries te koop voor 299 euro), een catchy begin als 06-1234 (vanaf 30 euro), of een nummer dat begint met je eigen geboortejaar (vanaf 15 euro), de Twentse ondernemers heeft ze en verkoopt ze. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank, soms voor pittige prijzen.
Lees ook: Telefoonhoesjes en -straps webwinkel Dutchies is ‘Beste Starter’ tijdens Shopping Awards
Dries vertelt zijn verhaal in een kantoor aan huis in zijn nieuwe, landelijk gelegen woning aan de rand van Lonneker. Dries lacht en zegt: „Ja, het klopt dat de woning voor een deel is betaald met slimme 06-nummers, een wereld die voor velen een groot mysterie is.” Zijn passie voor nummers begon toen hij nog filiaalhouder was bij De Kijkshop in Enschede, jaren geleden. „We verkochten telefoons met simkaarten en je kon het nummer al zien voordat je de telefoon kocht. Af en toe kwamen er unieke nummers voorbij. Ik dacht: hier moeten we iets mee.”
Mijn woning is voor een deel betaald met slimme 06-nummers, een wereld die voor velen een groot mysterie is
Op een dag stuitte hij op een doos vol simkaarten die allemaal begonnen met 06-363636, alleen de laatste twee cijfers verschilden. „Ik had geen idee hoe, maar ik voelde dat hier een markt voor was.” Hij kocht de doos en legde steeds vaker bijzondere telefoonnummers apart. Na lang aandringen lukte het hem bij de drie grootste providers van dat moment een lading van vijfhonderd aantrekkelijke telefoonnummers te bemachtigen. Met die nummers sprong hij als zzp’er de onlinemarkt op, lanceerde een eigen website en zette advertenties op Marktplaats. „Het liep meteen storm. Binnen een paar weken was ik alles kwijt.”
Eigen computerprogramma speurt naar 06-nummers
Simpele nummers zijn handig om te onthouden, zorgen voor leuke reacties en zijn een goed uithangbord voor je bedrijf. Nog altijd koopt Dries de speciale nummers vooral in bij providers of bij groothandels in simkaarten. Een door hem ontwikkeld computerprogramma speurt eindeloos lange lijsten met telefoonnummers af op zoek naar dat cijfermatige pareltje.
Heel af en toe belt Dries zelf een nummer, om het te kopen. „Laatst belde ik de geboortedag van mijn zoon”, zegt hij droogjes. „Dan leg ik uit dat ik handel in speciale nummers. Maar die vrouw zei: ‘Sorry, dit vind ik heel vreemd’ en kapte het gesprek af. Dat snap ik, het is geen doorsneehandeltje.”
Mensen denken vaak dat de handel in 06-nummers iets schimmigs is, iets van vage belhuizen en duistere types. Onterecht
Op weg naar zijn doorbraak stuitte Dries op meerdere hobbels. Het vooroordeel over de 06-handel is misschien wel de grootste. „Mensen denken vaak dat de handel in 06-nummers iets schimmigs is, iets van vage belhuizen en duistere types. Onterecht”, zegt Dries. Top06 is inmiddels de officiële dealer van merken als Leca Mobiel en Lebara en verkoopt ook 60.000 reguliere simkaarten per jaar.
Telefoonnummer als visitekaartje
Zijn duurste en mooiste bezit in al die jaren is het telefoonnummer 06-23456789, een nummer zo eenvoudig dat als je het één keer hoort, je het nooit meer vergeet. Het staat nog steeds te koop. De vraagprijs voor dat ultieme nummer is niet mals: onder de 50.000 euro doet Dries die oplopende combi niet van de hand.
„06-23456789 is het visitekaartje van mijn bedrijf geworden”, zegt hij. „Daarbij ben ik een echte nummergek en heb ik een beetje een verzamelwoede ontwikkeld. Misschien als een televisieshow of een overheidsinstantie een keer een goed verhaal heeft waarom ze zo’n supermakkelijk nummer willen, dat ik het verkoop. Anders niet.”
De 06-nummers raken op
Een ander probleem is dat Nederland langzaam door de voorraad 06-nummers begint heen te raken. Op dit moment zijn er zo’n 55 miljoen 06-nummers in gebruik, dat is al 91 procent van alle mogelijke combinaties. Dat aantal neemt alleen maar toe, de kans bestaat dat over een paar jaar alle 06-nummers vergeven zijn.
Dries weet dat binnenkort zelfs de laatste ‘batch’ aangebroken wordt, telefoonnummers die beginnen met 06-9. Dat hoogste getal is tot nu toe gespaard gebleven in 06-nummers. Toch wanhoopt Dries niet. „Er zullen bijzondere nummers blijven en oude nummers worden hergebruikt. Daarbij ben ik met mijn bedrijf al niet meer alleen afhankelijk van de mooie nummers.”
Maar het is net als met kunst. Wat voor de één een simpel schilderij is, dat is voor de ander iets unieks waar hij veel geld voor over heeft
Wat zijn eigen telefoonnummer is? Voor zijn bedrijf hanteert Dries 06-14915969. Niet het meest exotische nummer voor een cijferfreak. „Dat klopt, maar die ik heb juist genomen om te laten zien dat een mooi nummer niet duur hoeft te zijn. Deze kost rond de 20 euro. Wil je iets mooiers? Dat kan, maar dan gaat de prijs omhoog.”
06-nummers als kunst
Hoe die prijs precies tot stand komt, daar zijn geen wiskundige modellen voor. Het is het fingerspitzengevoel van Dries die het prijskaartje maakt. Zo blijft het een bijzondere handel, die van de simpele sims.
„Regelmatig hoor ik: je bent hartstikke gek dat je zulke prijzen vraagt voor een 06-nummer. Maar het is net als met kunst. Wat voor de één een simpel schilderij is, is voor de ander iets unieks waar hij veel geld voor over heeft.”