InnovatieGroei

Ben Mandemakers: 'In 2008 was het crisis. De huidige situatie is te vergelijken met oorlog'

 
,,Bij elkaar hebben we zo’n vijfhonderd winkels in die drie landen. Door de algehele sluiting in België en Duitsland en het aangepaste werken in Nederland kelderde de omzet met rond de 50 procent", vertellen vader Ben en zoon Stefan Mandemakers. Foto's: Pim Ras/AD.
 
Geschreven door:
Leestijd 7 minuten

Keuken- en sanitairgigant De Mandemakers Groep (DMG) investeert fors in Nederland. Coronacrisis of niet, het aantal winkels groeit. Een gesprek met oprichter Ben Mandemakers en zoon Stefan op het hoofdkantoor in Waalwijk.

Lees verder onder de advertentie

,,Over een paar jaar vissen, pensioen!? Nee hoor, gaat niet ­gebeuren.’’ Ben Mandemakers geeft daarbij een ferme tik op de enorme vergadertafel. Geregeld doet hij dat, slaan op het tafelblad, om zijn argumenten kracht bij te zetten. Soms rolt er een ­schaterlach door de directiekamer. Stefan Mandemakers, samen met broer Dennis ook werkzaam binnen DMG, is kalm en grijpt ­telkens als pa een moment stilvalt zijn kans.

,,Door Covid en de lockdown zijn we als familie dichter bij elkaar ­gekomen", vertelt hij het AD. ,,We hadden al een bijzondere band, maar die is intensiever geworden. Onder de nieuwe omstandigheden moet je gewoon veel sneller schakelen. Je wist echt niet hoe de dag van morgen zou zijn, daardoor zijn we meer bij elkaar geweest.’’

'Hier is het personeel onderdeel van de familie Mandemakers'

Vader Ben benadrukt wat de kracht van familiebedrijven is in zo’n onzekere periode. ,,Bij een beursgenoteerde onderneming gaan na vijf dagen de eerste mensen er al uit. Hier is het personeel onderdeel van de familie. Personeel staat samen met de klant op nummer 1 en daar ben ik erg zuinig op. Sterker nog, we zijn nu op zoek naar honderd vaklieden.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Mislukte oogst, maar ook derde brandstore Derrick Neleman: 'Wijn is een crisisproof product'

Wat is het verschil met de ­bankencrisis van 2008-2009?

,,In 2008 was het crisis. De huidige situatie is vergelijkbaar met een oorlog. Op een crisis kun je je voorbereiden, omdat je hem ziet aankomen. Je gaat minder mensen aannemen en past je investeringen aan. Deze crisis gebeurde van de ene op de andere dag.’’

Wat hebben jullie in deze ­periode van elkaar geleerd?

Vader en zoon kijken elkaar even aan. Stefan: ,,Van pa heb ik geleerd om juist in deze bijzondere periode rustig te blijven en niet van links naar rechts te schieten en dan weer door het midden. Hij zei: ‘We leven nu in het nu en we moeten nu in het nu schakelen.’ Normaal kijk je als bedrijf naar de langere termijn.’’

Lees verder onder de advertentie

Ben Mandemakers heeft gezien hoe Stefan het gehele bedrijf van zesduizend werknemers in Nederland, Duitsland en België bij elkaar hield door middel van filmpjes. Hijzelf is toch meer een man van de kleine groepjes, constateert hij. ,,Via toespraken vertelde Stefan over de gang van zaken binnen het bedrijf. Het ging over de veiligheid van personeel en klanten, maar dat we als bedrijf ook door moesten blijven gaan. Dit delen met z’n allen heb ik van hem geleerd.’’

We moeten er gewoon zijn voor die ene klant. Ook al heb ik maar 1000 euro omzet. Door open te blijven houd je de energie in het bedrijf.

Ben Mandemakers, oprichter De Mandemakers Groep (DMG)

Intelligente lockdown bracht 'herwaardering van de keuken'

Door die intelligente lockdown heeft er een herwaardering van de keuken plaatsgevonden. Ben Mandemakers: ,,Niet alleen van de keuken, eigenlijk van het gehele huis. Uiteindelijk heb je nog nooit zoveel gebruik gemaakt van je interieur als nu. Je weet nu als nooit tevoren wat je mooi vindt. De keuken is het hart van je huis. De goede gesprekken vinden vaak plaats aan de keukentafel.”

Stefan: ,,Als je niet gaat reizen, maar je hebt toch je vakantiegeld gekregen en een baan, ga je die gaskookplaat vervangen voor een inductieplaat. Heel veel Nederlanders begonnen na 15 maart aan hun huis te klussen. Ze gingen met aanhangers naar de doe-het-zelfwinkels.’’

Lees verder onder de advertentie
  • Net zoals De Mandenmaker Groep wist ook co-founder Michiel Muller van Picnic direct te handelen toen de coronacrisis haar intreden in Nederland maakte. Je leest hier welke zes succesfactoren hij toepaste binnen zijn bedrijf.

Hoe kregen jullie al die keukens en inbouwapparatuur naar ­Nederland? Als iets kwetsbaar was tijdens corona was het wel de just-in-time productieketen.

Het antwoord toont hoezeer beiden rasondernemers zijn. Ruim voor 15 maart – Nederland ging om 18.00 uur in een intelligente lockdown – gaan zij naar hun leveranciers met het verzoek of ze mee willen en kunnen werken om te blijven produceren ,,Toen we zagen wat er in China, Italië en in Loon op Zand (in dit dorp vlakbij Waalwijk werd de eerste besmetting geconstateerd, red.) plaatsvond, zijn we daarop gaan anticiperen. We wisten niet wat er ging gebeuren, maar er ging iets gebeuren. Hier gingen we last van krijgen’’, vertelt Ben Mandemakers. ,,Op dat moment is de keus gemaakt om al onze magazijnen en extra opslag vol te zetten met ­keukens, sanitair en apparatuur."

,,Je spreekt over 130.000 vierkante meter. In twee tot drie weken stond alles tot de nok toe afgeladen. We hebben tegen onze leveranciers in Duitsland, Italië, België en Polen gezegd: blijf alsjeblieft doorwerken, want wij hebben onze keukens hard nodig. Onze toeleveranciers, ik spreek liever van partners, kennen we vaak al heel lang en zijn net als ons ­personeel erg belangrijk.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Chantal Janzen over ondernemen, merken en authenticiteit

Er is een bewuste keus gemaakt om in Nederland open te blijven. Maar waarom, er waren immers grote retailketens die dichtgingen?

Vader Ben neemt voordat zoon Stefan iets kan zeggen het woord en slaat stevig op tafel. ,,Ik heb gezegd, jongens we blijven open!’’ Het woord 'open' komt er met een stoot uit. ,,We moeten er gewoon zijn voor die ene klant. Ook al heb ik maar 1000 euro omzet. Door open te blijven, geheel volgens de overbekende voorschriften van het RIVM, houd je de energie in het bedrijf.’’

Als pa stilvalt, vult Stefan aan: ,,Vergelijk het maar met een voetballer. Als die maanden niet kan trainen en spelen wordt de spelkwaliteit minder. Door open te blijven kregen we ook rust in de organisatie.’’

Lees verder onder de advertentie

Tekst gaat verder onder de foto van Ben en Stefan Mandemakers.

beeld deondernemer

In Duitsland en België moesten alle winkels dicht. Wat was het ­effect?

Stefan: ,,Bij elkaar hebben we zo’n vijfhonderd winkels in die drie landen. Door de algehele sluiting in België en Duitsland en het ­aangepaste werken in Nederland kelderde de omzet met rond de 50 procent. Veel personeel kwam thuis te zitten, maar toch hebben we goede dingen bedacht."

Lees verder onder de advertentie

,,We zijn andere communicatiemiddelen gaan gebruiken. In Duitsland zijn we met onze klanten proactief gaan videobellen en samen online gaan ontwerpen. Op een gedeeld scherm bespraken de verkoper en de koper het ontwerp. In Nederland zijn de winkels, met alle voorzorgsmaatregelen voor veilig winkelen, wel open gebleven en klanten blijken dan toch liever naar onze winkels toe te komen.’’

Tekst gaat verder onder het paspoort van Ben Mandemakers.

Ben Mandemakers

oprichter De Mandemakers Groep (DMG)

Meer dan veertig jaar geleden begon Ben Mandemakers (1956) in de schuur van zijn ouders. Nu staat er een concern, De Mandemakers Groep (DMG), dat via tientallen formules keukens, sanitair en meubels verkoopt in Nederland, België en Duitsland. Mandemakers is verder onder meer bij Van Mossel Automotive Groep - ook uit Waalwijk - in autolease gestapt. Via zijn investeringsfonds DM Equity Partners heeft hij belangen in vastgoed, Stella Fietsen en is hij sponsor van RKC Waalwijk; hij bezit het stadion. Hij heeft drie zonen. Stefan (41) en Dennis werken binnen DMG en Rick is eigenaar van Peter van Son Interieurobjecten

Lees verder onder de advertentie

'Corona wel heeft onze investeringen versneld met het oog op de toekomst'

Ben Mandemakers: ,,Onze omzet is weer normaal, net als de voorraden in onze magazijnen. Door al onze inspanningen draaien we nu over de eerste zes maanden van 2020 beter dan die over 2019. De herwaardering van de keuken door die lockdown fungeerde wel als extra vliegwiel. Daarnaast blijft de woningmarkt voor de toekomst goed. Ik ben positief gestemd. ­Corona heeft wel onze investeringen versneld met het oog op die toekomst."

  • Succesvol leiding geven, juist nú. Hier lees je de 7 tips van de bestsellerauteur Jan van Setten van verschillende managementboeken.

,,We openen dit jaar twee nieuwe megastores van Mandemakers Keukens. Deze week in Amersfoort en straks in december in Amsterdam. Het is voor ons erg speciaal omdat dit de formule is waarmee het allemaal begonnen is. Verder openen we DMG-breed toch dit jaar daarbij nog zo’n dertig winkels. Uiteindelijk hebben we kortom een goed eerste half jaar, vooral de laatste weken zien we dat het enorm aantrekt. We zoeken zelfs naar ervaren verkopers, monteurs en chauffeurs om ons team te ­ondersteunen.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Deze ondernemer ging tijdens coronacrisis juist adverteren voor zijn nieuwe zaak

De economie is zwaar getroffen. Veel bedrijven hebben NOW- of een andere regeling aangevraagd. Jullie?

,,Wij willen er geen gebruik van maken. Nee, het hoeft niet.’’ Ineens praat Ben Mandemakers een stuk zachter, timide zou je bijna zeggen. Hij vindt het een rotvraag, zegt hij. ,,Het komt zo over van: kijk hem eens stoer doen. Het heeft niets met mijn ­financiën te maken. Ik vind het moeilijk om het te zeggen, omdat er andere sectoren zwaar zijn ­getroffen. Ik vind het vreselijk wat er met andere bedrijven ­gebeurd is. Ben blij dat er voor hen een NOW is.’’