Innovatie

Dennis (31) is eigenaar van miljoenenbedrijf: ‘Dit is een jongensboek’

Dennis Akkerman in het kantoor van Seeders. Frans Paalman
Frans Paalman
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Rijdt hij dan, in zijn oude Toyota, op weg naar een van de grootste banken van Nederland. Het contract wordt getekend en sindsdien probeert het bedrijf van Dennis Akkerman de bank zo hoog mogelijk in Google te krijgen wanneer iemand op die zoeksite een bepaalde zoekterm invoert, schrijft het AD.

Daar gaat een hele wereld achter schuil. Eentje die Dennis van mislukte student tot eigenaar van een miljoenenbedrijf heeft gemaakt.

Het is 2014 wanneer hij als jonge twintiger de eerste fulltimemedewerker van Seeders wordt en naast een bank gaandeweg veel meer grote ondernemers binnen harkt. Wat begint met het online promoten van webshops van Zwolse bedrijven als Van Beek Lederwaren en Van Rossum IJzerhandel is anno 2024 uitgemond in een onderneming met bijna 100 fte, die over de hele wereld vestigingen heeft.

De helft van mijn werkdag praat ik Engels. Onze klanten zitten over de hele wereld

Vier keer verhuisd

Het kloppend hart bevindt zich nog steeds langs de Ceintuurbaan in Zwolle. ,,Maar in vijf jaar tijd zijn we op dit bedrijventerrein wel vier keer verhuisd, we groeien telkens uit ons jasje.’’ Onlinemarketingbedrijf Seeders, opgericht door Gerjan Schoemaker die in 2019 is uitgekocht, stoomt maar door. Is de omzet in 2021 nog 5,9 miljoen euro, vorig jaar piekt die op 13,5 miljoen.

Lees verder onder de advertentie

Als Dennis zijn onderneming aanmeldt voor FT 1000, een roemruchte ranglijst van krant The Financial Times met snelgroeiende bedrijven in Europa, kan hij nog niet bevroeden dat vorige week een mail binnenkomt dat Seeders op plek 87 staat. In Nederland is het zelfs de nummer 4 en in deze regio voert zijn bedrijf de ranglijst aan. ,,Dit is een jongensboek.’’

Vertrek bij Windesheim

En dat voor een Drent – Akkerman woont met zijn vrouw en kinderen van 2 jaar en een halfjaar oud in Meppel – die er als student maar weinig van bakt. Bij hogeschool Windesheim in Zwolle moet hij na twee jaar vertrekken. Z’n Engels is te slecht.

Hij doet een tweede poging aan de Hanzehogeschool in Groningen, bij de opleiding Small Business en Retail Management. Hij krijgt zijn diploma met de boodschap: ,,We plakken er een 5,5 op, maar dan moet je beloven nooit iets in sales te gaan doen.’’

Lees verder onder de advertentie

En nu? ,,De helft van mijn werkdag praat ik Engels. Onze klanten zitten over de hele wereld.’’

Seeders heeft inmiddels ook vestigingen in Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Polen, Japan en China. Het hoofdkantoor zit in verzamelgebouw Place Vendôme op het Zwolse bedrijventerrein Oosterenk. Het is voor de dertiger ondenkbaar dat Seeders de stad ooit verlaat. ,,Hier zit veel jong talent. En ik ben verknocht aan Zwolle. Al woon ik in Meppel, als fanatiek PEC-supporter zing ik op de tribune net zo hard ‘Ik ben een Zwollenaar’ mee.’’

Wij zorgen ervoor dat een bedrijf hoog in de onbetaalde zoekresultaten van Google komt

Uitbreiden naar Afrika

Overnamekandidaten staan in de rij, stelt Dennis. Maar vooralsnog peinst hij er niet over Seeders van de hand te doen. Uitbreiden naar Scandinavië, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Dat wel. Er zijn geen grenzen voor de jonge ondernemer. En als hij zich ergens op stort, dan gaat dat met een welhaast ontembaar fanatisme. Of het nu gaat om het toejuichen van PEC Zwolle, het ontwikkelen van Seeders of het verliezen van gewicht. ,,Tien kilo kwijt sinds de jaarwisseling’’, kijkt hij naar zijn bescheiden buik. ,,Maar er kan nog wel wat meer af.’’

Lees verder onder de advertentie

Een collega schuift Dennis een briefje met bedrijfsnamen onder de neus. Ondernemers aan wie Seeders diensten levert en wiens namen gedeeld mogen worden met de buitenwereld. Bijvoorbeeld verzekeraar Univé, E-luscious (met labels als Wijnvoordeel en Koffievoordeel), Preply (internationaal opleidingsplatform) en Parkos (parkeerplaatsen bij luchthavens). Wat Seeders precies voor ze doet, daar ziet de onwetende internetgebruiker die in Google een zoekterm invoert niets van. En dat is precies de bedoeling.

Aanvragen uit China

,,Wij zorgen ervoor dat een bedrijf hoog in de onbetaalde zoekresultaten van Google komt. De positie wordt bepaald door meer dan tweehonderd factoren. Het gaat om de techniek, snelheid, structuur en content van websites.’’ Seeders heeft zich gespecialiseerd in grensoverstijgend zoekverkeer. ,,Afgelopen week kwamen er nog twee aanvragen binnen van Chinese bedrijven die in Europa goed gevonden willen worden.’’

Biden en Trump

Is er een trucje dat de Zwolse tovenaars willen delen? Hoe zorgt de auteur er bijvoorbeeld voor dat dit artikel hoog scoort bij Google-gebruikers in Amerika? ,,Veel gebruikmaken van termen waar daar veel naar gezocht wordt. Het vermogen van beroemdheden is een populaire zoekopdracht.’’ Dus, vooruit: het vermogen van Trump, Biden en Taylor Swift. Dennis: ,,Je hoeft van mijn naam in ieder geval weinig te verwachten, ik ben niet bekend.’’ Nu wel.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe een Delfts studentenbedrijf uitgroeide tot miljoenenbedrijf (Mobiel.nl)