,,Het is eigenlijk heel simpel”, legt Wilfried Schets, managing director van het bedrijf, uit in het AD. ,,Er wordt automatisch een rooster gemaakt door ons programma. Dit gebeurt op basis van tientallen relevante parameters zoals weerdata, vakantieperiodes en evenementen in de regio.” Hieruit rolt een verwachting qua drukte en omzet.
Zo kan er dus een rooster gemaakt worden waarbij er geen mensen onnodig komen, maar er ook niet te weinig mensen zijn. De omzetverwachting zorgt ervoor dat iemand weet wat er budgettair mogelijk is, zodat ook daar rekening mee gehouden kan worden.” En het scheelt veel tijd, omdat het rooster automatisch wordt gegenereerd.
Zo kan er dus een rooster gemaakt worden waarbij er geen mensen onnodig komen, maar er ook niet te weinig mensen zijn.
,,Gelukkig heeft de horecasector een flexibele CAO, je bent afhankelijk van de drukte. Zo is het mogelijk om 24 uur vooraf aan te geven dat iemand toch niet hoeft te komen omdat het qua drukte meevalt. Voor het oproepen van extra mensen geldt hetzelfde. En er zijn natuurlijk nog de nodige mensen die op oproepbasis werken.”
AI doet het vooral veel sneller
Schets vertelt dat de werkwijze eigenlijk al enorm lang wordt gebruikt in de horeca. ,,Er wordt al jaren gekeken naar data. Over zaken als wat de temperatuur is, of het weer in het algemeen, maar ook over wat goed verkoopt op welk moment en hoe de zaken gaan in vakantieperiodes. Het probleem is alleen dat er veel tijd in gaat zitten en het niet efficiënt werkt als je dit door een persoon laat doen. Vandaar dat AI ook zo’n mooie uitkomst biedt om een grote hoeveelheid data in een mum van tijd om te zetten in bruikbare informatie.”
AI biedt zo’n mooie uitkomst om een grote hoeveelheid data in een mum van tijd om te zetten in bruikbare informatie.
De software van Nostradamus wordt inmiddels op meer dan 2500 locaties gebruikt. ,,Dit varieert van organisaties met honderd locaties tot bedrijven met één locatie.” Schets denkt dat AI uiteindelijk de horeca alleen maar gaat helpen, maar dat het nog wel volledig omarmd moet worden. ,,Er is een personeelstekort, dus het is een mooie manier om je personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ook de loonkosten worden steeds hoger, dus het is zonde om mensen in te plannen op dagen waarop het niet nodig is.”
Lees ook: Jonge Nederlandse miljonairs verdienen vaak hun geld met AI
Volgens Schets is het hosannaverhaal van zijn product ook niet preken voor eigen parochie. ,,Het product is een gevolg van een probleem wat we zien in de markt. Het is niet zo dat we een probleem creëren bij een product wat we al hadden.”