Nieuws Duurzaamheid
Dit duurzame merk behoort nu tot het rijtje met Tony's Chocolonely, Patagonia en Dopper
In navolging op duurzame grootheden als Tony's Chocolonely, Dopper en Patagonia is nu ook het Nederlandse Naïf Skincare gecertificeerd als Benefit Corporation. Deze zogenaamde B Corps zijn leiders met één gezamenlijk doel: het herdefiniëren van succes in de zakenwereld. ,,Het is een enorme mijlpaal dat Naïf zich nu onder deze bedrijven mag scharen,” vertelt Jochem Hes als één van de twee oprichters.

Jochem Hes en Sjoerd Trompetter, de oprichters van Naïf Skincare.
B Corporaties
Gecertificeerde B Corporaties zijn sociale ondernemingen met een winstoogmerk. Een B Corp certificaat is, anno 2020, één van de meest krachtige manieren om geloofwaardigheid, vertrouwen en waarde te genereren. B Corps leven de hoogste standaarden voor zowel milieu als maatschappij na. Sociale impact, verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid is waar de wereldwijd 2.500 bedrijven met een B Corp-certificaat voor staan. Het bemachtigen van het Amerikaanse certificaat is een uitgebreid traject, waarbij een groots bedrijfsonderzoek wordt uitgevoerd.
,,Het voldoen aan alle B Corp assessments kost veel tijd en moeite", begint Hes. ,,Je wordt gedwongen naar verschillende facetten binnen je bedrijf te kijken. Het bestuur, personeel, de samenleving en de omgeving worden uitvoerig gecheckt.”
Weinig aanpassingen nodig om in aanmerking te komen
Veel aanpassingen hoefden er echter niet gedaan te worden bij het huidverzorgingsmerk. Hes: ,,Het zit in ons DNA, we weten niet beter. Een B Corp certificaat draagt bij aan de interne en externe bewustwording van je bedrijf en zet de zaken op scherp voor de toekomst.”
Lees ook: Hoe Mark Rutte de zussen Sophie en Michelle op het idee van 'seesoap' bracht
Nadat Hes en zijn compagnon Sjoerd Trompetter vader werden, kwamen ze erachter dat zelfs verzorgingsproducten voor baby’s vaak schadelijke ingrediënten bevatten. Vanuit die behoefte werd in 2013 Naïf geboren. Het duo bracht natuurlijke verzorgingsproducten voor baby’s en kinderen op de markt met daarin alleen ingrediënten die een kleintje echt nodig heeft. Vrij snel daarna greep ook de milieubewuste jonge vrouw naar de kinderproducten en dus werd de doelgroep uitgebreid met een vrouwenlijn.
Rekening houden met de impact van bedrijf gerelateerde beslissingen
Gecertificeerde B Corporaties zijn een nieuw soort corporate. Eén die doelen en winst in evenwicht houden. Deze bedrijven zijn wettelijk verplicht rekening te houden met de impact van hun beslissingen. Ze zijn verantwoordelijk voor hun klanten, werknemers, leveranciers, gemeenschap en het milieu.
Het is een gemeenschap van leiders die één gezamenlijk doel nastreeft: bedrijven mét winstoogmerk inzetten om de kracht van zaken doen te gebruiken om een inclusieve en duurzame economie op te bouwen. ,,Een global movement waar Naïf graag bij hoort. We willen meer bedrijven stimuleren om mee te doen. Dat er maar vele mogen volgen,” aldus Hes.