Nieuws Groei
Scale-up MOYU wil van steenpapier de wereldwijde norm maken en start investeringsronde
De scale-up MOYU is de eerste investeringsronde gestart. Het jonge bedrijf, dat herbruikbare schrijfartikelen van 100 procent circulair steenpapier verkoopt, zet zich in om de vervuilende papierindustrie te vergroenen en ontbossing tegen te gaan.

Roel Schatorjé (links) en ondernemer Paul Sintnicolaas, oprichters van MOYU. Foto: MOYU
MOYU, in 2019 opgericht door oud-Rabobank-financieringsspecialist Roel Schatorjé en ondernemer Paul Sintnicolaas, heeft een flinke groeicurve meegemaakt. Was uitwisbaar steenpapier in 2019 nog onbekend, nu schrijven meer dan 150.000 Europeanen in een MOYU-notitieboek. ,,Waar mensen zich vaak niet bewust van zijn, is het feit dat de mondiale papierindustrie maar liefst 3x zo vervuilend is als de luchtvaartindustrie. En ondanks de toenemende digitalisering, blijft de vraag naar papier en schrijven ook toenemen” aldus Roel.
Ook bedrijven en organisaties hebben de stap gemaakt naar het duurzame papier. Meer dan 800 organisaties - waaronder Rituals, Deloitte, het WWF en McKinsey - besloten een MOYU in te zetten voor hun paperless office, als relatiegeschenk of als onboarding-cadeau.
Ondanks de al bestaande huidige uitwisbare alternatieven in de markt heeft het uitwisbare steenpapier van MOYU bewezen dat er een grote vraag is naar een kwalitatief uitwisbaar notitieboek dat écht lang meegaat waarbij er geen concessies worden gedaan op de schrijfervaring. Roel: ,,Om de industrie te veranderen, gaat het niet alleen om een duurzaam geproduceerd product, maar ook op een product die echt goed werkt en waar mensen echt blij mee zijn. Als we echt impact willen maken met z’n allen, hebben we niks aan duurzame producten die uiteindelijk niet worden gebruikt.”
''We gaan de strijd aan met de papierindustrie en zijn ons ervan bewust dat we dit niet alleen samen willen, maar vooral samen moeten doen om een echt verschil te kunnen maken''
MOYU geeft 350.000 aandelen uit ter waarde van 1 euro
Voor een bedrag boven de 250 euro ontvangt de investeerder niet alleen aandelen, maar ook karmapunten. Hij of zij heeft recht op winstdeling en na twee jaar de mogelijkheid om deze aandelen weer te verkopen op het platform van Eyevestor. Een investering van minimaal 25.000 euro geeft de investeerder het recht om ook zijn of haar stem te laten gelden en mee te beslissen in de strategie, zo belooft de scale-up.
Vorig jaar wist MOYU al succesvol 282.000 euro op te halen via een crowdfundingcampagne. Nu krijgen de investeerders de mogelijkheid om mede-eigenaar te worden van MOYU en zo bij te dragen aan de groeiende beweging die steenpapier de wereldwijde norm wil maken. De onderneming, gewaardeerd op 9.9 miljoen euro, geeft 350.000 aandelen uit ter waarde van 1 euro.
Lees ook: 16,9 miljoen groeigeld voor duurzame textielinnovator Byborre
Groeikapitaal voor branding, voorraad en verdere internationale uitbreiding
Het groeikapitaal van 350.000 euro dat MOYU op gaat halen, wordt geïnvesteerd in branding, voorraad en verdere internationale uitbreiding om uiteindelijk wereldwijd een boomvrije papierindustrie te creëren. Paul: ,,Vorig jaar hebben we een succesvolle crowdfundingcampagne opgezet waarbij mensen ons geld hebben geleend tegen een rentepercentage. Dit jaar gaan we het anders doen. We gaan de strijd aan met de papierindustrie en zijn ons ervan bewust dat we dit niet alleen samen willen, maar vooral samen moeten doen om een echt verschil te kunnen maken. Daarom gaan we voor een sharefundingronde.”
Over twee jaar zal de marktplaats op Eyevestor openen zodat investeerders weer de mogelijkheid hebben om hun aandelen te kopen of verkopen, aldus de ondernemers.
Producten van MOYU. Foto: MOYU
Lees ook: Investeerder kiest vaker voor startup met duurzaamheid hoog in het vaandel