Nieuws Groei
Student-ondernemers verbinden lokale gemeenschap met behulp van borrelbox
De jonge ondernemers Isabelle Timmermans, Stijn Bakker en Don Joy Poldermans zijn de verbindende factor tussen consumenten en lokale ondernemers uit Soest en Baarn. Het team van het bedrijf De Smaken Van stelt borrelboxen samen met lokale producten met als bedoeling bewoners uit de omgeving in contact te laten komen met bijvoorbeeld de bakker of wijnboer.

Isabelle, Stijn en Don Joy, de ondernemers achter De Smaken Van.
Toen Timmermans, Bakker en Poldermans in maart het bedrijf ‘De Smaken Van’ begonnen hadden ze nog geen idee van de coronacrisis die boven hun hoofd hing. Ondanks deze crisis hebben ze doorgezet, gebruikmakend van trends als local-for-local en koop lokaal. De coronacrisis heeft zo in hun voordeel gewerkt, omdat de lokale ondernemers dit initiatief juist nu, ze zijn immers een groot gedeelte van hun afzet kwijt door de gesloten horeca, goed kunnen gebruiken.
''Als de groei zo doorgaat gaan we kijken naar een logistieke oplossing, want dan redden we het niet meer om alles vanuit de schuur te doen''
Online vrijmibo
Nu veel mensen thuis werken en de horeca nog niet op volle kracht kan draaien, spelen de ondernemers in op het feit dat mensen op afstand (online) borrelen. Veel bedrijven hebben eenpersoons boxen besteld als een steuntje in de rug voor hun werknemers, maar de borrelbox leent zich volgens het drietal ook perfect voor een bedrijfsborrel op afstand voor meer personen.
,,We wisten al direct dat we iets met lokale producten wilden doen’’, zegt Timmermans. ,,Dat vinden wij alle drie gewoon supercool.’’ Het eerste idee van de jonge ondernemers was om bierpakketten te gaan samenstellen, maar deze markt werd al gedomineerd door een aantal grote bedrijven. ,,Het leek ons beter om wat anders te verzinnen’’, lacht Bakker. ,,Na brainstormen tijdens onze eigen vrijmibo, zijn we op het idee gekomen borrelboxen samen te stellen.''
Lees ook: Ook na de crisis gaat reisplatform Musjroom succes verdienen (en niet kopen)
Ondernemen vanuit de schuur
,,Op dit moment zijn we aan het kijken naar groeimogelijkheden'', vertelt Poldermans. ,,Het concept dat we hebben neergezet is heel simpel breder inzetbaar, dus we willen ook uitbreiden naar andere plaatsen. Als onze groei zo doorgaat gaan we kijken naar een logistieke oplossing, want dan redden we het niet meer om alles vanuit de schuur te doen.’’
Lees ook: Jonge ondernemers (22 en 23) richten zich met hun theebedrijf op thuiswerkers