Innovatie

Grenzeloos Ondernemen met Koen Thijssen: Hoe Insify de Europese verzekeringsmarkt verovert

Koen Thijssen, oprichter van Insify. Insify
Insify
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Met Insify zet Koen Thijssen een platform neer dat zzp’ers en mkb’ers helpt om hun verzekeringen snel en eenvoudig online te regelen. ,,We zien dat veel ondernemers onvoldoende verzekerd zijn. Dit probleem is niet uniek voor Nederland, het speelt in heel Europa,” zegt Thijssen in de podcast. De ambitie was vanaf het begin duidelijk: Insify moest een pan-Europees platform worden dat ondernemers in heel Europa bedient.

Dat klinkt als een grote uitdaging, en dat is het ook. Maar voor Thijssen was het een logische stap. ,,Als je een betekenisvol bedrijf wil bouwen in Europa, moet je vanaf dag één denken aan internationale groei. Wij wilden geen Nederlands bedrijf zijn; wij wilden een Europees bedrijf zijn.”

Lees verder onder de advertentie

Uitbreiden in een traditionele sector

De Europese verzekeringsmarkt is traditioneel en conservatief. Dat ontdekte Thijssen al snel toen hij de eerste stappen zette met Insify. ,,We kwamen terecht in een sector waar de top 10 grootste verzekeraars gemiddeld 186 jaar oud is. Dat zegt iets over de mate van vernieuwing,” vertelt Thijssen. Maar juist deze traditionele omgeving bood kansen voor disruptie.

Je kunt niet zomaar even je voorwaarden vertalen en klaar. Je moet begrijpen wat de lokale markt vraagt en daarop inspelen

Na het opbouwen van een solide basis in Nederland besloot Insify de grens over te gaan naar Frankrijk en Duitsland. ,,Het leek een logische keuze,” legt Thijssen uit. ,,Deze markten zijn groot, hebben veel kleine ondernemers en kampen met hetzelfde probleem van een gebrek aan goede, toegankelijke verzekeringsoplossingen voor zzp’ers en kleine bedrijven.”

Maar makkelijk was het zeker niet. De regels en wetgeving verschillen per land, net als de zakelijke cultuur. ,,In Frankrijk moesten we echt terug naar de tekentafel,” vertelt Thijssen. ,,Het aanpassen van onze producten aan de lokale eisen was een flinke uitdaging. Je kunt niet zomaar even je voorwaarden vertalen en klaar. Je moet begrijpen wat de lokale markt vraagt en daarop inspelen.”

Lees verder onder de advertentie

Dé wereldwijde podcast over internationaal ondernemen

Grenzeloos Ondernemen is dé wereldwijde podcast over internationaal ondernemen en zakendoen in het buitenland. Van startup tot multinational, van broodjeszaak tot tech-company en van Kaapstad tot Bogotá. Presentator Folkert Tempelman praat in de podcast met Nederlandse ondernemers die zakendoen in het buitenland. Je hoort wat ze daar doen, hoe ze succesvol internationaal ondernemen en ze geven praktische business tips over hun land en stad.

Er zijn podcast afleveringen van Grenzeloos Ondernemen vanuit de USA, Azië, Zuid-Amerika en heel Europa. Abonneer je gratis op Grenzeloos Ondernemen en luister alle afleveringen op SpotifyApple Podcasts, in je favoriete podcastapp en natuurlijk hier op De Ondernemer. Volg Grenzeloos Ondernemen op LinkedIn en laat van je horen als je vragen en tips hebt, of zelf ook wel in de podcast wilt. Folkert is altijd op zoek naar inspirerende Nederlandse ondernemers over de hele wereld. Mailen kan naar info@grenzeloosondernemen.com.

De weg naar succes in Europa

Het succes van Insify in Nederland gafThijssen en zijn team het vertrouwen om verder te kijken. Ze wisten dat ze hun aanpak moesten aanpassen, maar het geloof in hun product bleef sterk. ,,We hebben een model ontwikkeld dat flexibel genoeg is om in verschillende markten te werken, maar altijd de ondernemer centraal stelt,” zegt Thijssen.

En dat werpt zijn vruchten af. In Frankrijk en Duitsland groeit Insify gestaag. ,,Elke maand zien we meer klanten binnenkomen dan de maand ervoor. Dat laat zien dat er behoefte is aan wat wij bieden,” aldus de ondernemer. ,,Onze samenwerking met grote herverzekeraars zoals Munich Re en Swiss Re heeft ons ook geholpen om voet aan de grond te krijgen in deze nieuwe markten. Het maakt deuren open die anders gesloten zouden blijven.”

Lees verder onder de advertentie

Er liggen nog zoveel kansen om deze markt verder te veranderen en ondernemers te helpen. Dit is pas het begin van onze reis

Voor Thijssen is de sleutel tot internationaal succes niet alleen het hebben van een goed product, maar ook het opbouwen van een divers team met lokale kennis. ,,Vanaf het begin hebben we ervoor gezorgd dat ons team niet alleen uit Nederlanders bestaat, maar dat we mensen aan boord hebben uit de markten waar we actief willen zijn,” zegt hij. ,,Dit zorgt ervoor dat we beter begrijpen wat de lokale ondernemer nodig heeft en hoe we hen het beste kunnen helpen.”

Met het uitrollen van Insify in Duitsland en Frankrijk laat Thijssen zien dat internationale expansie niet alleen gaat om het hebben van een goed product, maar ook om de juiste strategie en mindset. Door groot te denken, lokaal aan te passen en de juiste partners aan boord te halen, transformeert Insify de verzekeringsmarkt in Europa. ,,We zijn nog maar net begonnen,” zegt Thijssen. ,,Er liggen nog zoveel kansen om deze markt verder te veranderen en ondernemers te helpen. Dit is pas het begin van onze reis.”

Groot denken vanaf het allereerste moment

Internationaal succes begint volgens Koen Thijssen met groot denken vanaf het allereerste moment. Om impact te maken moet je verder durven kijken dan je eigen landsgrenzen en je onderneming vanaf het begin af aan internationaal opbouwen. Het is ook cruciaal om je aan te passen aan lokale markten; wat in Nederland werkt, kan in Frankrijk of Duitsland totaal anders uitpakken. Dit betekent dat je de lokale regelgeving en cultuur goed moet begrijpen.

Daarnaast is het belangrijk om een divers team op te bouwen. Mensen met lokale kennis en verschillende perspectieven helpen je om je producten en diensten beter af te stemmen op de behoeften van diverse markten. Samenwerken met sterke partners is ook essentieel; zo hebben grote herverzekeraars als Munich Re en Swiss Re Insify geholpen om snel voet aan de grond te krijgen in nieuwe markten. Tot slot is flexibiliteit en bereidheid om te leren onmisbaar. Internationale groei vereist dat je je kunt aanpassen en leert van elk obstakel dat je tegenkomt.

Lees verder onder de advertentie