Tweede serie: Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
Elke keer wanneer je de LoopTas gebruikt en laat scannen bij de kassa van een supermarkt, ontvang je punten als beloning. Deze punten kun je bijhouden in de LoopTas-app. Met de verzamelde punten krijg je korting op duurzame producten uit de supermarkt. Ook kun je de punten inwisselen voor een donatie aan verschillende goede doelen: Tree-Nation (wereldwijd boomplantprogramma), Made Blue (schoon drinkwater voor iedereen) en Plastic Bank (organisatie die zich onder meer inzet voor plasticvrije oceanen). De tas kost 1,50 euro, waarvan 1 euro statiegeld.
Circulaire boodschappentas
De duurzame leentas – gemaakt van 100 procent gerecyclede materialen - is voorzien van een NFC-chip. NFC staat voor Near Field Communication: communicatie op korte afstand. Met deze techniek wissel je veilig en snel gegevens uit. Vergelijkbaar met bluetooth, maar het bereik is minder groot (tien centimeter). Een bekende toepassing is de NFC-chip in bankpassen, waarmee contactloos betalen mogelijk is. De chip - met een kostprijs tussen de 12 en 25 cent, afhankelijk van de ordergrootte - heeft een diameter van 25 mm en wordt gemaakt in China. De chip is gekoppeld aan de software van LoopTas.
Grondlegger Udaya is geboren en getogen in de buurt van de Indiase miljoenenstad Bangalore, in het zuiden van het Aziatische land. Hij studeerde Mechanical Engineering aan het Kalpataru Institute of Technology in Karnataka, in 2018 verhuisde hij naar Enschede voor de master Engineering Design aan de Universiteit van Twente in Enschede. ,,Mijn missie is de bestaande plastic afvalcrisis te minimaliseren. Met LoopTas wil ik bovendien mensen stimuleren hun gedrag te veranderen in een circulaire levensstijl.’’
Mijn missie is de bestaande plastic afvalcrisis te minimaliseren. Met LoopTas wil ik bovendien mensen stimuleren hun gedrag te veranderen in een circulaire levensstijl
Hoe is het idee voor LoopTas ontstaan?
Uit pure frustratie. Udaya zag te veel mensen in een supermarkt voor 50 eurocent een plastic tas – vaak voor eenmalig gebruik - bij de kassa kopen omdat ze hun boodschappentas waren vergeten. Hij betrapte zichzelf er ook af en toe op. En wat gebeurde er met die tas? Juist: die verdween op de alsmaar groter wordende stapel plastic tassen die nooit meer worden gebruikt. Of ze gaan de prullenbak in. Udaya: ,,Van één Jumbo-vestiging heb ik gehoord dat er per maand 3000 plastic tassen worden verkocht.’’
Met de introductie van de LoopTas wil hij duurzaam gedrag juist stimuleren. Bij het opzetten van de startup kreeg hij onder meer steun van Novel-T, een non-profitorganisatie met de Universiteit Twente als een van de founders. Novel-T helpt nieuwe bedrijven ontstaan, en bestaande bedrijven vernieuwen. Verschillende investeerders hebben geld gestoken in de startup, ook kwam LoopTas in aanmerking voor een subsidie van de provincie. Bij LoopTas werken momenteel vijf mensen.
Lees ook: Deze innovatie gaat een complete markt veranderen
Hoe ver zijn jullie nu? In hoeveel winkels is de LoopTas verkrijgbaar?
,,Op dit moment is de LoopTas in zeven supermarkten verkrijgbaar, als pilot. Het gaat om vestigingen van onder meer Dirk van den Broek, Jumbo, Plus en Coop. Er zijn nu zo’n 12.000 tassen in omloop. De Coop-supermarkt op de UT-campus is onze eerste echte klant: bijna 2000 studenten en universiteitsmedewerkers hebben een LoopTas."
,,We hebben ruim twee jaar hard gewerkt aan de ontwikkeling van het product en het hele proces, de reacties zijn positief. Ik hoop natuurlijk dat supermarktketens het concept omarmen, en dat de LoopTas aan het einde van het jaar overal in Nederland verkrijgbaar is. We kunnen makkelijk en snel opschalen. De komende maanden zijn daarom spannend.’’
Lees ook: Startup van de Week: ambitieus duo Circle Closet werkt aan Europa's grootste online kledingkast
Hoe zou jij jezelf als ondernemer omschrijven?
,,Ik ben een harde werker en ben eerlijk, twee eigenschappen die ik van mijn vader heb. Hij is ook ondernemer en houdt zich bezig met event management. Hij is 62 jaar en een hele energieke man die met passie zijn business runt. Hij is zeker trots op mij. Na mijn afstuderen zou hij samen met mijn moeder naar Nederland komen, maar dat ging vanwege corona niet door. Ze komen waarschijnlijk met kerst langs.’’
Wat zijn de ambities van LoopTas op de lange termijn?
,,Ik hoop dat de tas aan het einde van jaar verkrijgbaar is in het hele land. Verder zijn we nu bezig de techniek toe te passen in herbruikbare goodiebags die bijvoorbeeld worden uitgedeeld op festivals of zakelijke evenementen.’’
Door wie of wat laat jij je als ondernemer inspireren?
,,Ik heb bewondering voor mensen die iets voor elkaar krijgen wat op het eerste gezicht onmogelijk lijkt. Dat kan iedereen zijn: een sportman, een politicus of een ondernemer. Ik volg graag ook ondernemers die zich inzetten voor duurzaamheid. Als ik toch een persoon moet noemen, dan Ratan Tata, voormalig ceo van Tata Group en filantroop. Hij was een industrieel en is sociaal zeer betrokken. Hij is nu 85. En mijn vader is natuurlijk ook een inspiratiebron.’’
Heb je tips voor anderen met een innovatief idee die een onderneming willen oprichten?
,,Geloof in je eigen idee. En praat met andere ondernemers, voordat je met een product of dienst de markt op gaat. Vraag ze hoe het ondernemerslandschap is, wat de kansen en valkuilen zijn. En wanneer je eenmaal met je onderneming bent gestart, is de klant koning. LoopTas is een lean startup: het idee zo snel mogelijk testen bij de klant. Het is een cirkel: testen, valideren, aanpassen. Steeds opnieuw.’’
Je komt uit India. Hoe wordt daar tegen duurzaamheid aangekeken? Kent jouw geboorteland een gunstig startup-klimaat?
,,Om heel eerlijk te zijn: duurzaamheid heeft geen prioriteit in India. Er is armoede, veel mensen hebben nauwelijks te eten. Je ziet wel dat er meer aandacht voor is voor duurzame producten, maar dan met name bij de mensen die het financieel goed hebben. Qua startup-klimaat: het aantal startups is de afgelopen vijf à tien jaar geëxplodeerd, met name in Bangalore, ook wel The Sillicon Valley of Indian genoemd. Dat is mooi om te zien. Vooralsnog blijf ik in Nederland. Ik ben dankbaar voor de kansen die ik hier krijg en voel me thuis in Twente.’’
Ik heb bewondering voor mensen die iets voor elkaar krijgen wat op het eerste gezicht onmogelijk lijkt. Dat kan iedereen zijn: een sportman, een politicus of een ondernemer
Stel, dit avontuur mislukt. Is er een plan B?
,,Ik ben nu fulltime bezig met LoopTas en heb grootse plannen. De komende zes maanden zijn spannend, maar ik heb veel vertrouwen. Het is lastig om met plan B bezig te zijn.’’