Nieuws Technologie

Dankzij deze ondernemers kunnen ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen

Ruim 2 miljoen Nederlanders dragen op enige manier zorg voor een ouder. Maar door afstand en het eigen drukke bestaan kan dit soms een enorme puzzel zijn. Twee ondernemers hebben mischien wel een oplossing in de vorm van familieplatform Hello 24/7.

Till Behne (AD) 3 januari 2022

Arthur Clement Alex Vermunt Hello 24 7 tafel

Arthur Clement en Alex Vermunt (rechts) van Hello 24/7. Foto's: Fred Leeflang

Hello 24/7 speelt in op de behoefte van ouderen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en ondersteunt families, vrienden, buren en mantelzorgers met een breed aanbod van dienstverlening. Centraal staat de speciale Hello 24/7-app voor het informele netwerk rond de thuiswonende oudere. Daarnaast is er een scala aan handige diensten en privacy-vriendelijke oplossingen voor personenalarmering.

Hello 24/7 is bedacht door Arthur Clement die een dergelijke zorgvraag bij goede vrienden van dichtbij meekreeg. ,,Als één van de ouders wegvalt of de gezondheid achteruit begint te gaan, dan is vaak één ding een feit. En dat is dat zij vroeg of laat je hulp nodig hebben.''

,,Hello 24/7 is er speciaal voor de kinderen (veelal 45 en ouder) van wie hun kwetsbare ouders zelfstandig wonen, maar wél wat hulp kunnen gebruiken. Vaak zie je dat afstand een rol speelt. Meestal moet je toch een minuut of dertig rijden voordat je er bent. En dan is er nog het eigen drukke bestaan met werk en kinderen. Ik wilde dus heel graag een sociale onderneming beginnen die dit gat in de markt kan vullen'', vertelt Clement aan het AD.

''De app is gratis te downloaden en te gebruiken. De afgelopen maanden zijn er in totaal al zo’n duizend ‘families’ aangemaakt''

Arthur Clement, Hello 24/7

Platform Hello 24/7 heeft drie belangrijke pijlers: verbinding, gemak en zorg

Het platform richt zich op ouderen in de levensfase voordat thuiszorg of zelfs het verpleeghuis noodzakelijk is. ,,Het is belangrijk op tijd een goed netwerk op te bouwen, voordat de nood te hoog is”, zegt Clement. ,,En daarbij heeft ons platform drie belangrijke pijlers: verbinding, gemak en zorg. Bij de eerste pijler staat de familie-app centraal. Hierin kan de familie een groep aanmaken, waar belangrijke mensen aan toegevoegd kunnen worden.''

Vanuit de app kan de zorg voor de ouder centraal geregeld worden. Er is een gemeenschappelijke agenda, een prikbord en je kan er chatten en beeldbellen. ,,De app is gratis te downloaden en te gebruiken. De afgelopen maanden zijn er in totaal al zo’n duizend ‘families’ aangemaakt”, zegt Clement.

Hulptaken die je als kind graag voor je ouder zou willen vervullen

De tweede pijler bestaat uit hulptaken die je als kind graag voor je ouder zou willen vervullen, maar waar je door omstandigheden niet altijd aan toekomt. In de app zijn dagelijks verse maaltijden te bestellen, maar ook hulp bij klussen, tuinwerkzaamheden of het huishouden.

,,Als je dit voor je ouders wilt, moet het natuurlijk wel vriendelijk, veilig en vertrouwd zijn. Maar dat op afstand voor elkaar krijgen is best lastig. Want waar vind je een goede huishoudelijke hulp in een voor jou onbekende omgeving? Daarom hebben wij die selectie alvast gemaakt”, legt Clement uit. ,,Voor die bemiddeling rekenen wij een kleine vergoeding. Verder zijn het gewoon marktconforme prijzen die je betaalt.”

Lees ook: Belgen timmeren aan Nederlandse weg met uitzendbureau voor 50-plussers en gepensioneerden

Slimme energiemeter Oogje in het zeil monitort het energiegebruik in huis

De derde en laatste pijler van Hello 24/7 is gericht op veiligheid en zorg. Met deze oplossing kun je op afstand een oogje in het zeil houden. Alex Vermunt: ,,Dat doen we met onze zelflerende energiemeter Oogje in het zeil en met onze handige Buddy alarmknop. Seniorenalarmen waarbij veiligheid, gebruiksgemak en privacy voorop staan. De slimme energiemeter Oogje in het zeil monitort het energiegebruik in huis en herkent daarin patronen. Als deze afwijken, stuurt hij een notificatie naar de app en kunnen kinderen of andere zorgenden beoordelen of er iets aan de hand is en bellen of langsgaan. De fysieke Buddy alarmknop staat in verbinding met de alarmcentrale en de app en deze worden gealarmeerd bij acute nood. Voor deze dienst betaal je ongeveer 25 euro per maand aan abonnementskosten.”

Hello 24/7 heeft zich ingeschreven voor de SocialTech Startup Network Series.

Met SocialTech Startup Network Series wil Den Haag innovatieve technologie stimuleren

Omdat de vergrijzing steeds verder toeneemt, en daarmee de druk op de zorg, is het van belang deze door innovatie efficiënter in te richten. Overheden staan daarom meer dan open voor goede ideeën. Hello 24/7 schreef zich om die reden in voor de SocialTech Startup Network Series, een initiatief van YES!Delft, de gemeente Den Haag en Innovation Quarter.

Met de SocialTech Startup Network Series wil de gemeente Den Haag innovatieve technologie stimuleren waarmee het Haagse sociale domein slimmer en betaalbaarder wordt en uiteindelijk bewoners helpt om langer zelfstandig te leven. Met dit programma krijgen start-ups toegang tot het Haagse ecosysteem en het investeringsfonds van InnovationQuarter, waar Den Haag onlangs 2,3 miljoen euro in investeerde.

''Wij hebben onze innovatie, maar daar kunnen andere zorg- en servicepartners hun innovaties en diensten heel makkelijk aan koppelen''

Alex Vermunt, Hello 24/7

Voortdurend wordt er hard gewerkt aan het verbeteren van de app

Hello 24/7 kwam begin deze maand zelfs als winnaar uit de bus en mag nu een pilot doen in de gemeente Den Haag. ,,We beginnen met zo’n 250 families en kijken hoe we dat kunnen opschalen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als steeds meer gemeenten dit oppakken. Wij vinden het in ieder geval heel fijn om dit sociale probleem mee te kunnen helpen oplossen”, aldus Clement.

Naast het opschalen wordt er natuurlijk voortdurend hard gewerkt aan het verbeteren van de app. Vooral het aanbod in de app heeft prioriteit voor Vermunt. ,,We bieden nu familiesupport 1.0. Daar hebben we heel bewust voor gekozen, en alle diensten zijn heel zorgvuldig uitgezocht. We voorzien nu in een basisbehoefte, maar dat aanbod willen we echt wel uitbreiden naar 2.0. Er zijn hartstikke veel partijen die een hoop te bieden hebben, heel veel service die verleend kan worden. Dat was ook een van de complimenten uit het juryrapport van de SocialTech Startup Network Series. Wij hebben onze innovatie, maar daar kunnen andere zorg- en servicepartners hun innovaties en diensten heel makkelijk aan koppelen.”

Lees ook: Hoe de e-bikes van Stella Fietsen ook het buitenland veroveren

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws