Marketing

Ondernemingen alleen nog in zee met gecertificeerde influencers

 
De bekende influencer Anna Nooshin is opgenomen in het register Certified Influencers. Foto: Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Ondernemingen maken steeds vaker gebruik van gecertificeerde influencers. Brancheverenigingen DDMA, bond van Adverteerders en de Stichting Reclame Code tuigden hiervoor een speciaal register op om zo ongewenste (sluik)reclame tegen te gaan.

Lees verder onder de advertentie

Ondernemers kunnen sinds kort via Certified by Influencerregels kijken welke influencers volgens de regels van de drie brancheorganisaties werken. Na het behalen van het certificaat middels een e-learning krijgen ze een plek in het register, en laten daarmee zien dat ze op de hoogte zijn van alle relevante wet- en regelgeving rondom influencer marketing. Zo zijn er regels rondom finfluencing: het is verboden om zomaar advies te geven aan volgers over beleggen en crypto. Het is ook niet toegestaan om vapes aan te prijzen.

AH voorziet klant van transparante content

Ondernemingen als Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Kruidvat, Nestlé Nederland, Vrumona en VTech hebben zich aan het initiatief verbonden. Dit betekent dat zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers.

Deze organisaties gaan uitsluitend nog werken met gecertificeerde influencers ,,In al onze media uitingen vinden we het belangrijk dat we dat op een verantwoorde manier doen. Ook op social media. Deze certificering draagt hieraan bij”, aldus Johan van der Zanden, directeur Marketing en Communicatie bij Albert Heijn. ,,We zijn dan ook positief over deze ontwikkeling. Ook richting onze klanten vinden we dit van belang zodat we ze voorzien van transparante content.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Experts fileren louche influencers die crypto aanprijzen voor eigen gewin

Influencers Nooshin, Krikke, Gorgels krijgen certificaat

Inmiddels hebben tegen de 1100 influencers het certificaat gehaald, waaronder Anna Nooshin, Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper. Nederland telt volgens de drie brancheorganisaties zo’n 150 influencers met meer dan vijfhonderdduizend volgers. Maurice van Susante van Kruidvat: ,,Door samen te werken met gecertificeerde influencers versterken we niet alleen de geloofwaardigheid van onze marketingcampagnes, maar garanderen we ook dat onze boodschap op een authentieke en duidelijke manier worden overgebracht naar consumenten.”

Lees verder onder de advertentie