Een zero-emissiezone vrij vertaald: da’s een gebied waar idealiter geen schadelijke stoffen meer worden uitgestoten door voertuigen die er rijden. Zo worden stadscentra schoner en gezonder om in te verblijven. Maar: voor ondernemers kan het lastig worden om een bestemming in zo’n zone nog soepel te bereiken.
In politiek Den Haag klinken momenteel geluiden om de verplichte invoer van dergelijke zones uit te stellen, onder meer om ondernemers meer tijd te geven om in te spelen op de nieuwe situatie. Maar één punt staat als een paal boven water: die zero-emissiezones gaan er komen. Steeds meer stadsbesturen en gemeenteraden willen vervuilende bezoekers weren, en die ontwikkeling zal – ook met eventuele nieuwe kabinetsplannen – niet zomaar worden teruggedraaid.
Zero-emissiezones: waar?
Op dit moment hebben minstens 29 gemeenten in Nederland aangegeven vroeg of laat een zero-emissiezone in te voeren. In steden zoals Maastricht, Rotterdam en Assen gaat dat al op 1 januari 2025 gebeuren, terwijl onder meer Dordrecht, Arnhem en Schiphol een jaar later ‘op slot’ gaan. Venlo en Hilversum volgen in 2027, terwijl Almere zijn pijlen op 2028 heeft gericht.
Opvallend: de colleges van de gemeenten Apeldoorn en Ede hebben inmiddels het voorstel gedaan om de invoeringsdatum van de zero-emissiezone te verplaatsen naar 1 januari 2030. Volgens de plannen van het kabinet wordt de invoering van zero-emissiezones dan ook niet verplicht, maar krijgen gemeenten de vrijheid om zelf die keuze te maken. Maar hoe je het ook wendt of keert: die emissievrije zones komen er aan.
Emissievrije zones: en ondernemers dan?
In sommige gevallen kun je een (dag-) ontheffing aanvragen, bijvoorbeeld als er voor jouw bedrijfsvoertuig nog geen volwaardig emissievrij alternatief bestaat. Of wanneer de levertijd op een vervangende elektrische bus erg lang is. Voor die ontheffingsaanvragen kun je online terecht bij het Centraal Loket Ontheffingen voor ZE-zones.
Bovendien geldt er momenteel een overgangsregeling voor brandstofvoertuigen die zero-emissiezones in willen. Deze regeling is met name bedoeld voor dieselbestelauto’s en is afgestemd op de (Euro-) uitstootklasse: voertuigen met Euro 5-motoren hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones, terwijl bestelauto’s met een Euro 6-typegoedkeuring tot 1 januari 2028 welkom zijn.
Daarna moeten, volgens de huidige plannen tenminste, alle bestelauto’s in deze zones volledig uitstootvrij zijn. Wie in 2024 een nieuw voertuig op diesel of benzine bestelt en tóch vaak een binnenstad in wil, moet over een paar jaar mogelijk dus opnieuw overstappen op een voertuig zonder schadelijke uitstoot. Ook hoe dat precies zit, legt Roland Tameling uit in deze Wegwijs-video.
In onze videoserie Wegwijs maakt mobiliteitsexpert Roland Tameling je in negen afleveringen letterlijk wegwijs in de veranderende wereld van mobiliteit.
Meer over mobiliteit en wetgeving? De Ondernemer Vandaag!
Bekijk hier de voorwaarden.