Nieuws Retail

Van stomerij naar desinfectieproducten: in drie weken een nieuw bedrijf opgericht

Thuiswerken is killing voor de stomerij: het zijn de woorden van Dennis de Beer. En zijn Stomerij Panda is ook nog eens hofleverancier van de musicalwereld. Wat doe je dan? Een nieuw bedrijf oprichten met desinfectieproducten.

Ezra Hakze 10 juni 2020

Dennis de Beer in dry cleaning machine geen desinfectiekast

Vlak voor de coronacrisis uitbrak was er geen vuiltje aan de lucht bij Stomerij Panda. De zaak was een begrip in Den Haag en omstreken en niet alleen kleedsters van musicals, maar ook ministers, diplomaten en herenzaken wisten de stomerij goed te vinden. Alleen al aan strijkwerk hadden ze tussen de 1300 en 1500 overhemden per week.

En toen kwam corona. ,,In drie dagen tijd viel 70 procent van de inkomsten weg,’’ vertelt De Beer. ,,Niet alleen werden per direct alle theatervoorstellingen afgelast, maar iedereen ging thuiswerken. Dat is natuurlijk killing voor de stomerij, want als je thuiswerkt ga je niet in een net gestreken blouse of gestoomd pak zitten.’’

Familiebedrijf en hofleverancier van musicals

Stomerij Panda is een familiebedrijf met locaties in Den Haag, Leidschendam en Voorburg, dat in de jaren zestig werd opgericht door de grootvader van Dennis de Beer. In 2007 nam Dennis de zaak samen met zijn vrouw over van zijn ouders. In die tijd begon de stomerij zich ook steeds meer in musicals te specialiseren. ,,We werkten al voor het Nationale Toneel en zijn via een van hun stagiairs terechtgekomen bij het Circustheater. Die kleedsters werkten altijd voor verschillende producties achter elkaar en bleven steeds bij ons komen. Binnen vier jaar tijd deden we bijna alle grote musicals in Nederland.’’

Voor de musical Aida werd de stomerij gevraagd om een met steentjes ingelegde jas ter waarde van tienduizend euro te reinigen. Voor een andere voorstelling moesten ze op een dag twee keer op en neer van Den Haag naar een theater Stadskanaal. De Beer grinnikt: ,,We waren een jasje vergeten te brengen.’’ Uitdagingen genoeg dus als hofleverancier van musicals, maar dat viel in het niet bij wat er in maart gebeurde.

1+1 = 3

Een neusje voor het juiste product en een passende aanleiding, dan nog moet je de juiste stappen zetten en dat deed deze ondernemer: 1+1 = 3. Ook een goed idee en op zoek naar het juiste kanaal en een groot bereik?

Desinfectiekasten met ozon tegen geurtjes

,,In de eerste week van de crisis had ik nog maar twee uur werk per dag. In eerste instantie greep ik de kans aan voor een moment van bezinning. Waar staan we nou eigenlijk? Wat willen we? We zitten normaal altijd in een sneltrein en die kwam nu even tot stilstand.’’

Net toen de eerste zorgen over het betalen van de huur en personeel zich aandienden kwam er een verzoek van Stage Entertainment (grote producent musicals, red.) binnen. ,,Zij vroegen of we iets hadden om mee te desinfecteren, voor als de voorstellingen weer door zouden gaan. Ik zei dat we binnen de branche soms werken met desinfectiekasten, dat zijn gesloten kasten met ozon, een natuurlijk gas. Wij gebruiken het vooral tegen geurtjes bij roet- en brandschade, maar het breekt ook micro-organismen af. In Italië en Spanje, dat met alles nu vooruitloopt, staan er al duizenden van die kasten bij supermarkten en winkels. Je kunt er kleding uit de paskamer in doen, of bibliotheekboeken, 3D-brillen, noem maar op.’’

In een week uitverkocht

Stage Entertainment was geïnteresseerd, dus besloot De Beer te bellen naar een leverancier. ,,Die vroeg een absurd hoge prijs, daar was ik het echt niet mee eens. Dus ik heb een willekeurige fabriek in Italië gebeld en bleek meteen de juiste aan de lijn te hebben: degene die de kasten maakt. Ik speelde een beetje blufpoker en zei: ik wil het alleenrecht op die kasten.’’

Niet lang daarna bleek dat ook andere stomerijen interesse hadden in desinfectiekasten. Zo had Stomerij Dingjan in Leiden dezelfde vraag gekregen over desinfectie vanuit ziekenhuizen. In plaats van te concurreren besloten de twee een samenwerking aan te gaan. In drie weken tijd richtten ze een heel nieuw bedrijf op: Ozon Desinfectiekasten. Samen met zijn nieuwe compagnon bestelde De Beer tien kasten die binnen een week allemaal verkocht waren.

1+1 = 3

Een neusje voor het juiste product en een passende aanleiding, dan nog moet je de juiste stappen zetten en dat deed deze ondernemer: 1+1 = 3. Ook een goed idee en op zoek naar het juiste kanaal en een groot bereik?

Onderzoek coronavirus en desinfectie ozon

,,Het enige is wel, je moet in deze tijd oppassen wat je claimt,’’ zegt De Beer. ,,We weten dat de kasten ziektekiemen doden, maar er is nog geen direct onderzoek naar het effect op het coronavirus. Dat geldt ook voor andere producten zoals handgel, maar we wilden het er toch niet bij laten zitten. Dus we hebben een viroloog in Leiden gevonden die eerst wat testen voor ons wil doen. En als blijkt dat het coronavirus er toch doorheen komt, dan kunnen we de kasten alsnog gebruiken tegen geurtjes.’’

Terwijl dat onderzoek gaande is wordt het aanbod van het nieuwe bedrijf al uitgebreid. Via via kwam De Beer in contact met de leverancier van een ander product: een luchtzuiveraar. ,,Dat is een soort airco waar lucht doorheen stroomt en waarin micro-organismen en virussen afgebroken worden met uv-C-licht. Van uv-C is wel aangetoond dat het werkt tegen het coronavirus.’’ Ziekenhuizen in Nederland maken al gebruik van deze straling, al gebruiken zij geen luchtreinigingssysteem maar een uv-C-robot die oppervlakten desinfecteert.

Veel interesse voor uv-C-licht

De Beer heeft plannen om de luchtreinigingssystemen ook voor andere organisaties beschikbaar te maken. ,,Ik denk aan openbare ruimtes, bedrijven, scholen, theaters en horeca. Vanuit de laatste sector kreeg ik al de vraag of er iets gedaan kan worden met uv-C-licht voor bijvoorbeeld het desinfecteren van bestek.’’

Zo werd De Beer van eindgebruiker ineens leverancier. Bang om met de desinfectieproducten zijn eigen stomerij te beconcurreren is hij niet. ,,De ozonkasten desinfecteren, maar reinigen niet. Het onttrekt wel geurtjes, waardoor klanten misschien minder vaak naar de stomerij komen. Maar we besloten het toch te doen, we moesten iets proberen. De klanten van vroeger komen niet meer en het is maar de vraag wanneer ze terugkomen. Als het een jaar duurt, hebben wij in ieder geval de hoop dat we het verlies kunnen compenseren.’’

Bereik je klanten

Op zoek naar het juiste kanaal om jouw product aan de man te brengen? Met het beste bereik on- en offline? Vul onderstaande gegevens in en je hoort snel van ons!