PersoneelLeiderschap

McDonald's baalt: waarom iedereen nu de naam Big Mac mag gebruiken

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De uitspraak volgt na een jarenlange juridische strijd die een Ierse hamburgerketen begon tegen de Amerikaanse gigant McDonald’s. Nu zegevieren de Ierse hamburgermakers: in de Europese Unie mag iedereen een hamburger met de naam Big Mac verkopen.

De strijd begon met McDonald’s die bezwaar maakte tegen de naam Supermac’s. De naam van de Ierse hamburgerketen lijkt te veel op wat wij maken, vond de wereldwijde keten en spande een rechtszaak aan. Supermac eiste daarop het vrij laten van de namen “Mc” en “Big Mac”.

Niet goed geregistreerd

De EU-autoriteit concludeert nu dat er geen duidelijk bewijs was dat alleen McDonald’s de handelsmerkrechten hadden voor Big Mac in de EU. Het lijkt vrijwel zeker dat het Amerikaanse bedrijf tegen de uitspraak in beroep gaat. Eerdere uitspraken van het Europese instituut dwongen Supermac's, met een aantal restaurants op het Ierse platteland, ertoe om de uitbreidingsplannen in Europa te staken, meldt The New York Times. Maar nu blijkt dat McDonald's de merken niet goed heeft geregistreerd voor Europa. Een onverwachte overwinning voor een David met 93 miljoen dollar omzet tegen een Goliath met 22,8 miljard dollar omzet.

Lees verder onder de advertentie

De eigenaar van Supermac's is Pat McDonagh. Die vindt dat de Amerikaanse megaketen een wereldwijde ‘merkenpestkop’ is geworden.

Lees ook: Dit is hoe McDonald's écht winst maakt

Vol vertrouwen

McDonald's laat schriftelijk weten de zaak te betreuren. ‘We zijn op de hoogte van het besluit en betreuren dit. Het besluit heeft geen rekening gehouden met het substantiële bewijs dat McDonald’s Big Mac als merk in heel Europa gebruikt. We hebben de intentie om in beroep te gaan en hebben daarbij het volste vertrouwen dat het besluit wordt herzien door de EUIPO. Ondanks deze beslissing bezit McDonald’s de volledige en afdwingbare handelsmerkrechten voor het merk “BIG MAC” in heel Europa.’

Lees verder onder de advertentie

Laks met bewijslast

Micha Schimmel van advocatenkantoor Solv in Amsterdam meldt dat McDonalds in de procedure bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie moest aantonen dat het merk in de afgelopen vijf jaar normaal gebruikt is geweest. ,,McDonalds is in die procedure naar mijn mening redelijk laks omgegaan met die bewijslast, en heeft alleen verklaringen van medewerkers, een kopie van een Wikipedia-pagina, en marketingmateriaal overgelegd. Daarmee was echter onvoldoende aangetoond dat er daadwerkelijk verkoop van de Big Mac heeft plaatsgevonden (onder die naam). En dat is wel nodig om ‘normaal gebruik’ aan te tonen.’’

Een beroep acht Schimmel daarom zinnig. ,,Dat die verkoop daadwerkelijk heeft plaatsgevonden is natuurlijk een open deur. Je moet dat echter wel kunnen onderbouwen in een procedure, bijvoorbeeld door middel van salescijfers in combinatie met het marketingmateriaal. Kortom: in hoger beroep kan het eigenlijk niet anders dan dat deze uitspraak onderuit gaat. Je mag er immers van uitgaan dat McDonalds zich niet nogmaals aan dezelfde steen stoot.’’

Lees ook: Waarom McDonald's hun friet kleiner maakt

Lees verder onder de advertentie

Zo werkt merkregistratie

Een handelsnaam, merknaam of logo beschermen is van groot belang om op te kunnen treden als een andere partij ze namaakt, misbruikt of er verwarring mee veroorzaakt. Met inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je al een heel eind op weg om sterk te staan in dit soort gevallen. Laat je het merk officieel registreren, dan is het wettelijk beschermd en kunnen concurrenten niet meeliften op jouw succes. Hetgeen dat in McDonald’s beleving dus is gebeurd.

Wie op de site van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BIOP) kijkt, ziet dat merkregistratie niet gratis is en dat het nog aardig wat voeten in de aarde heeft. Zo moet er - in vogelvlucht - eerst een onderscheidend merk worden gekozen. De merknaam mag het product niet letterlijk beschrijven. Het mag niet misleidend zijn, is toekomstbestendig en het mag geen waardeoordeel bevatten.

Vervolgens moet er gekozen worden in welke landen het merk bescherming nodig heeft. Als vanzelfsprekend moet definitief vast worden gesteld dat het merk niet al bestaat. Hiervoor kun je toegang krijgen toen het zogenaamde merkenregister. Voldoet jouw kindje aan alle eisen, dan is het slechts nog een kwestie van de merkregistratie aanvragen.

Lees verder onder de advertentie