Nieuws Zzp

Het design van deze illustrator gaat wereldwijd festivals over dankzij tentdoekontwerp

Toen Jorick Krooshof (31) als tiener voor het eerst een skatewinkel inliep, was hij meteen verkocht. Nu maakt hij ontwerpen voor skateboards en albumhoezen en heeft hij zijn eigen kledingmerk. En sinds tentenbedrijf Festipi hem vroeg voor designs op de tentdoeken, gaan zijn ontwerpen wereldwijd de festivals over.

Kim Jansen 26 december 2019

Jorick krooshof ondernemer skateboard

Foto: Reinier van Willigen

Wanden vol skateboards en posters, een kast vol platen, een kledingrek met T-shirts en petten aan de muur. Iedere centimeter in de kleine studio van Krooshof in Hengelo wordt benut. Van het met de hand tekenen van designs tot het zeefdrukken aan toe, alles gebeurt in de ruimte van zo’n twaalf vierkante meter in zijn appartement. „Het is wel eens behelpen, ja,” zegt Krooshof in het AD.

Al jaren is hij bezig met het maken van ontwerpen. „Ik teken al van kleins af aan.” Als tiener kwam de Hengeloër in aanraking met punk en skaten. „Ik vond het artwork dat ik op skateboards zag heel vet. Een ontwerp spreekt heel erg door de vorm van een board. In mijn studententijd ben ik overal naartoe geweest om bepaalde punkbandjes te zien. Ook de designs die ik op de bandshirts zag vond ik tof. Er zijn een paar artiesten in deze wereld waarvan je de stijl echt herkent.” Krooshof haalde er zijn inspiratie uit en begon voor zichzelf.

Intensief werk

Krooshof studeerde Grafische Vormgeving aan het ROC en begon daarna aan de hbo-studie Kunst en Techniek. „Die laatste heb ik nooit afgemaakt.” Naar eigen zeggen is hij pas sinds 2015 echt serieus bezig met zijn bedrijf Serpent Artwork.

Al zijn ontwerpen worden in een schetsboek eerst met de hand gemaakt. Met minuscule stipjes zet Krooshof schaduwen. Met zijn computer zet hij de tekeningen vervolgens om naar vectoren, die hij weer klaarmaakt voor de zeefdruk. Een intensieve klus, met één opdracht is hij meestal een week of drie bezig. Hoe hij zijn werk typeert? ,,Tekeningen met een rauw randje en een punky invloed.''

Verschillende opdrachten sleepte hij al binnen. Voor bands uit onder andere Duitsland en Oostenrijk maakte hij albumhoezen. Verschillende winkels bestelden posters of muurtekeningen. Een hoogtepunt voor Krooshof: vier jaar geleden benaderde het skatemerk Black Yard hem. Zij wilden boards verkopen met zijn ontwerpen. „Toen zag ik voor het eerst mijn eigen werk op een skateboard. Dat maakte me enorm trots.”

Toch is er voor de 31-jarige één opdracht die er met kop en schouders bovenuit steekt. Het Hengelose bedrijf Festipi wilde één van zijn designs printen op tentdoek. „De eigenaar van Festipi kwam naar me toe en vond een ontwerp vet. Hij vroeg of ik het kon aanpassen voor de tipi.” Op deze manier gaat een van de tekeningen van Krooshof allerlei festivals op de wereld over. Ook zijn kleding wordt steeds vaker ‘in het wild’ gespot. „Een vriend van mij was laatst op een festival en stuurde ineens een foto van iemand met mijn pet op. Heel leuk om te zien.”

Op locatie

Er zijn veel mensen die doen wat hij doet, maar volgens Krooshof zijn degenen die eruit springen wel op één hand te tellen. Misschien behoort hij zelf inmiddels wel tot die groep. „Het is wel grappig dat ik mensen hoor zeggen ‘hé volgens mij heeft Jorick dat gemaakt’. Dat vind ik al een groot compliment.”

De zaken gaan goed. Al is de ene maand beter dan de andere. Sinds kort staat Krooshof met zijn zeefdruk ook op locatie, onder de naam Print on the Spot. Zo maakte hij onder andere T-shirts voor het BAM! Festival en voor het nieuwe skatepark.

Toch blijft het vooralsnog hobby, de 31-jarige heeft net een nieuwe baan bij een fietsenfabriek. „Ik ben wel heel bewust vier dagen gaan werken in plaats van vijf. Vooral om meer tijd over te houden voor mijn bedrijf. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik het professioneler wil aanpakken.” Voorheen kwam het er namelijk op neer dat Krooshof alleen in de avonduren en het weekend tijd had voor zijn passie. „Het zou mooi zijn als er op den duur mijn baan van zou kunnen maken, maar ik moet realistisch blijven. Wat ik maak is voor een kleine doelgroep, het is echt een niche.”