,,Zo’n 80 procent van de sneakers die ik doorverkoop is nieuw, 20 procent is gedragen. Kerimago staat voor carry your own imago. Met sneakers kun je heel goed laten zien wat je imago is en je daarmee onderscheiden", legt hij uit. De Boer begon zelf als tiener met het zoeken naar sneakers die niemand anders droeg. Om die dure hobby te financieren verkocht hij wel eens een paar. Tot het drie jaar geleden uit de hand liep. Nu behoort hij wereldwijd tot de schaarse fulltime sneakerresellers.
Snel scoren met sneakers
Snelheid. Het belangrijkste ingrediënt bij het opbouwen van online business. De Boer: ,,Een klant die online sneakers koopt, wil ze meteen hebben. Biedt iemand een exclusief paar aan, ook dan is snel reageren een must. Anders koopt een andere reseller of verzamelaar ze. In het begin, liet ik me daar wel gek door maken, nu gaat dat beter. Ik heb inmiddels een goede reputatie opgebouwd; ik check alles wat ik inkoop en zorg voor een veilige afhandeling, waardoor mensen nu ook naar mij toekomen. Verder zit ik er bovenop als een bepaalde gelimiteerde sneaker online in de verkoop gaat. Ik heb dan mensen die zorgen dat ze voor mij, middels techniek, van de 1000 die er beschikbaar zijn, tien scoren."
Lees ook: Zo groeide Schoonster uit tot top 10-speler in de schoonmaakbranche
Internationale handel in de VS
,,In mijn netwerk zitten mensen die ik ken sinds ik als veertienjarige hobbymatig bijzondere sneakers zocht. Toen heb ik onbewust de basis voor mijn huidige succes gelegd. Ik kwam in contact met een Amerikaanse sneakerreseller, die de Jordan Legend Blue zocht. Die schoen kon ik gewoon kopen bij de Footlocker in Breda. Dan vraag je; hoeveel heb je er nodig, welke maat. Zo kreeg ik oog voor de handel die er in de internationale sneakermarkt zit."
De prijs van sneakers slim omhoog
Hoe wordt een paar sneakers exclusief? ,,Dat komt voort uit de werking van de totale markt. Zo lukte het Adidas destijds om de sneaker NMD Primeknit eerst te laten dragen door een influencer. Hierop volgde een marketingcampagne met de aankondiging van de release van een gelimiteerd aantal exemplaren. Zo creëerde Adidas veel vraag. Vervolgens stuurt zij een net iets ander model in grote aantallen naar de winkels. Zo werd het eerste model een gewild exemplaar."
,,Een exclusief paar, mits compleet, kan enorm in waarde stijgen. Het ontbreken van de doos bijvoorbeeld kan zomaar 200 euro schelen. Verder beïnvloedt de maat en de geografische markt waarin het model uitkomt, de prijs. Bijvoorbeeld de Yeezy 350 True Form, uitgebracht op de Europese markt, is hier gewoon verkrijgbaar. Aziaten betalen graag meer voor een product dat alleen in Europa verkrijgbaar is. In Azië zijn de maten 40,5 tot 43 populair. Zo kan hetzelfde paar in maat 41 550 euro opbrengen en maat 44 400 euro."
Lees ook: Wat twee vrienden van 21 bezielde om een webshop in moestuinzaden te beginnen
Gok in de schoenenbusiness
Naast de marktwerking van de hype blijft de sneakerreseller business gedeeltelijk een gok. ,,Toen ik net begon, liet ik schoenen soms maanden liggen om te kijken wat de prijs deed. Nu ben ik meer gericht op de cash-flow. Dat pakt niet altijd goed uit. Soms verkoop ik een paar en piekt drie weken daarna de prijs. Ook richt ik me nu op een stukje zekerheid van grote aantallen die naar een collega-reseller in een ander werelddeel gaan. Hoeveel fulltime sneakeresellers er zijn? In Nederland een stuk of vijf, wereldwijd geen idee. Ik ken iemand in Amerika, die naast zijn sneakerbusiness, actief is op de Amerikaanse huizenmarkt. Het is echt een mix van verzamelaars en professionals. In totaal gaat er zo’n zes miljard per jaar in om."
Haat-liefdeverhouding met de grote merken
Wat vinden de grote merken van de reseller-activiteiten van Kerimago? De Boer: ,,Het is een haat-liefdeverhouding. Laatst stond ik op een beurs. Een groot merk had een win-actie voor de bezoekers met enkele exclusieve sneaker. Van datzelfde paar kocht ik een week eerder al enkele paren in. Eerst vroegen ze of ik ze niet wilde verkopen. In overleg met de organisator, kon het na de win-actie wel. In tien minuten had ik ze verkocht. Vervolgens bleek dat merk een paar tekort te hebben, en wilden ze deze bij mij kopen…"
Netwerken is cruciaal; blijf constant in contact met kopers en verkopers
Kars de Boer