Nieuws Regio
Gezond met keuken en gym
Bij AlienTrick in Hengelo kun je niet om de kantine met open keuken heen. Hier nuttigen de 45 medewerkers van het reclamebureau hun zelfbereide eten, maar leren ze ook van elkaar.

Om een vitaal bedrijf te creëren is met z’n allen een marathon lopen niet genoeg, vindt Raymond van Cleef, directeur van reclamebureau AlienTrick. ,,Je moet fit zijn op financieel, organisatorisch en menselijk gebied. Wij zijn voortdurend aan het evalueren en vragen ons daarbij af of een project wel bij AlienTrick of een individuele medewerker past. Soms nemen we afscheid van een klant, omdat we te veel verschillen in onze manier van denken. Financieel niet altijd verstandig, maar op de lange termijn is zo’n beslissing wel beter voor ons.”
Gymzaal
AlienTrick - met klanten als Philips, Thuisbezorgd.nl en Qurrent - werd onlangs tweede van Overijssel bij de verkiezing van het vitaalste bedrijf van Nederland. Die podiumplek is te danken aan het beleid dat het reclamebureau voert op het gebied van bewegen. Zo is er op kantoor een gymzaal ingericht, waar in de pauze en na werktijd fanatiek wordt gesport. ,,Dat is spontaan ontstaan. Een collega die aan kickboksen doet geeft elke week anderhalf uur lang crossfit of lessen zelfverdediging aan een groep collega’s.” Dat eigen initiatief past goed binnen de bedrijfscultuur van AlienTrick. Het bedrijf is niet hiërarchisch opgebouwd, maar werkt met flexibele teams in een open werkomgeving. Elke medewerker voegt vanuit zijn eigen specialisatie iets toe aan een project.
Keuken
De keuken fungeert als informele ontmoetingsplek. Medewerkers staan er regelmatig achter het fornuis. ,,Iedereen werkt knetterhard. Vaak is er geen tijd om elkaar te spreken. Maar in de keuken komt dat er wél van. Toen het softwareteam moest overwerken, bestelden we geen afhaaleten, maar werd er gekookt met gezonde ingrediënten.” Soms is het pure ontspanning en mag familie aanschuiven, zoals tijdens de grillmasters family edition.
Ontmoetingen
Daarnaast wordt de keuken gebruikt voor formelere ontmoetingen. Zo komt het regelmatig voor dat een medewerker een interessante casus uit zijn eigen praktijk deelt tijdens het nuttigen van ham-kaastosti’s. Verder zijn er voor zowel klanten als eigen medewerkers keukentafelinspiratiesessies, kennisdeling met een hapje en een drankje. Wat leveren al die inspanningen eigenlijk op? ,,Het is moeilijk te meten of mensen hierdoor productiever worden. Maar collega’s maken een happy indruk en zijn mondiger geworden. Dat levert niet alleen gezonde discussies op, maar ook een betere kwaliteit van het werk dat wij leveren.”
Je moet fit zijn qua financiën, mensen en organisatie