Nieuws Regio

Groot onderhoud Maastunnel: wat gaat er gebeuren

De Maastunnel is 75 jaar oud en daarmee de oudste verkeerstunnel van Nederland. Bovendien is het een rijksmonument. Maar de tunnel kan wel een opknapbeurt gebruiken, daarom is het tijd om de tunnel te renoveren en restaureren. Er zijn nu al werkzaamheden in de tunnel. Vanaf 3 juli gaat de Maastunnel twee jaar lang dicht voor motorvoertuigen in de richting van noord naar zuid.

Advertorial Gemeente Rotterdam 31 mei 2017

Maastunnel WEB

In 2011 is geconstateerd dat het beton door de jaren heen is aangetast. Daarnaast laat de betegeling los en is de rijvloer versleten. En in 2019 moet de tunnel voldoen aan de wet- en regelgeving voor veiligheid in tunnels, anders moet hij sluiten. Het is dus belangrijk dat we als gemeente Rotterdam deze zomer beginnen met de renovatie en restauratie.

Een veilige tunnel

Veiligheid speelt een grote rol. Om de tunnel veiliger te maken, installeren we het zogenaamd Adaptief File Management Systeem. Daarmee meten we de snelheid van verkeer in de tunnel en bedienen we verkeerslichten in de buurt ervan. Zo rijdt het verkeer nooit langzamer dan 15 kilometer per uur door de tunnel en zorgen we dat het verkeer bij calamiteiten altijd uit de tunnel kan. Bij het uitrijden van de tunnel moet er voldoende ruimte in het verkeersnetwerk zijn, zodat er geen file tot in de tunnel ontstaat. Ook worden de vluchtroutes beter aangegeven met bordjes. Vluchtpaden maken we toegankelijker met brede trapjes, die bij een calamiteit automatisch uitschuiven.

Naast de tunnel plaatsen we een ondergronds reservoir met bluswater. Daarmee kan de brandweer een uur blussen, als er brand is in de tunnel. Het water uit de Maas kunnen we niet gebruiken omdat dat niet schoon genoeg is.

In de tunnel komt er ook een nieuw ventilatiesysteem. Bij brand blazen enorme ventilatoren de rook met de rijrichting mee de tunnel uit. Zo staan auto’s achter het ongeluk niet in de rook. Omdat de ventilatoren niet onder het dak passen, zijn we al begonnen om een gedeelte van het dak te verhogen.

Nieuwe vloer

Het rijdek wordt geheel vervangen. We herstellen de onderste vloer en vervangen de rijvloer en onderliggende wanden. Van de oude vloer wordt ongeveer 12 centimeter afgeblazen door hogedrukwaterslopen, daarna wordt het voorzien van nieuw beton en ontroesten we de bewapening.

Oorspronkelijke staat

De Maastunnel is sinds 2012 een rijksmonument. Daarom wordt hij waar dat kan in oorspronkelijke staat hersteld. Alle werkzaamheden moeten ook worden afgestemd met Monumentenzorg.

Beschadigde en losgelaten tegels vervangen we door handgemaakte replica’s, andere tegels worden schoongemaakt. Het wegdek maken we geel, omdat het vroeger ook die kleur had en de leuningen van het vluchtpad krijgen de oorspronkelijke ronde vorm terug.

Ook de verlichting behoudt de gele kleur, maar we vervangen de huidige lichten wel door LED. Bij calamiteiten schakelen we over naar wit licht, zodat hulpverleners beter zicht hebben

Fietstunnel in 2019 aan de beurt

Als de werkzaamheden in 2019 klaar zijn, en de auto’s weer door de tunnel rijden, pakken we de fietstunnel aan. Fietsers worden tijdens het werk aan de fietserstunnel door de voetgangerstunnel geleid. Hoewel je er als fietser wel doorheen kan, zal het wel wat hinder geven.

Kijk voor meer informatie op maastunnel.nl en facebook.com/maastunnel